Koalicja Klimatyczna wystosowała apel o wpisanie do ustawy medialnej obowiązku promowania ochrony środowiska oraz kształtowania proekologicznych postaw przez publiczne środki masowego przekazu.
2 kwietnia 2009 r. apel został wysłany do Komisji Kultury i
Środków Przekazu oraz do Marszałka i Wicemarszałków Sejmu i Klubów
Poselskich.
Obowiązek promowania ochrony środowiska przez Rzeczpospolitą
Polską wynika z zapisów art. 5 Konstytucji RP. Jednocześnie warto
zaznaczyć, że lata 2005-2014 zostały ogłoszone przez UNESCO Dekadą
Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. W tym okresie głównym
celem powinna być integracja zasad i wartości zrównoważonego
rozwoju we wszystkich aspektach edukacji i oświaty oraz stałe
podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa.
W Polsce świadomość ekologiczna jest niepokojąco niska. Badania
wskazują natomiast na istnienie ścisłej zależności między stanem
wiedzy społeczeństwa a sposobem przedstawiania problemów
ekologicznych w mediach. Z tego też względu środki masowego
przekazu zostały zobowiązane do kształtowania pozytywnego stosunku
społeczeństwa do ochrony środowiska oraz popularyzowania zasady tej
ochrony w publikacjach i audycjach (na mocy ustawy Prawo Ochrony
Środowiska, art. 78, tekst jednolity z 27.04.2001, z późniejszymi
zmianami oraz Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej „Przez
edukację do Zrównoważonego Rozwoju”, pkt 2.10). Zadania te powinny
realizować szczególnie media publiczne.
Dlatego też wpisanie promowania ochrony środowiska do zadań
mediów publicznych jest bezwzględnie konieczne. Przyczyni się
bowiem do budowania świadomego ekologicznie społeczeństwa,
stworzenia proekologicznych wzorców zachowań, a także do
zwiększenia aktywności pozwalającej na poprawę jakości życia
obecnych i przyszłych pokoleń.
„Wpisanie do ustawy punktu o obowiązku upowszechniania
problematyki ochrony środowiska oraz kształtowania proekologicznych
postaw w społeczeństwie zbliży nas do stworzenia w mediach
publicznych pasma ekologicznego – podkreśla Anna Drążkiewicz z
Koalicji Klimatycznej - Zależy nam na wprowadzeniu do ramówek
nowych projektów i programów o tematyce ekologicznej oraz
zapewnienie ich emisji w czasie największej oglądalności i
słuchalności.“
Pobierz
-
Treść Apelu
doc ・167.94 kB
Źródło: Koalicja Klimatyczna