Obywatele Świata apelują do Premiera Kaczyńskiego o ochronę Doliny Rospudy i innych cennych przyrodniczo miejsc na Podlasiu: Najpierw analizy specjalistów, potem budowa!
Apel dotyczył podjęcia
ostatecznej decyzji o przebiegu polskiego odcinka drogi ekspresowej
„Via Baltica” w oparciu o wyniki tzw. Strategicznej Oceny
Oddziaływania na Środowisko. Jest to swego rodzaju procedura i
zarazem narzędzie, które pozwala wytypować optymalny przebieg drogi
z punktu widzenia jej użytkowników oraz zasad ochrony przyrody
(połączenie analiz społecznych, ekonomicznych i ekologicznych). To
ostatnie kryterium dotyczy minimalizacji konfliktów przebiegu tej
drogi z obszarami Natura 2000, chronionymi unijnym prawem (tzw.
dyrektywa ptasia i siedliskowa). Do przeprowadzenia Strategicznej
Oceny dla korytarza drogowego „Via Baltica” Rząd Polski zobowiązał
się wobec Rady Europy w 2003 roku. Jej wyniki - wg. zlecenia
Generalnej Dyrekcji Dróg wartego ponad milion złotych - mają być
gotowe jeszcze w tym roku. To właśnie o ich natychmiastowe
wdrożenie apelują zagraniczni sympatycy polskiej przyrody, bo
sprawa nie wydaje się być wcale taka oczywista.
- Z jednej strony Rząd
wydaje pieniądze na kosztowne analizy, a z drugiej prowadzi szeroko
zakrojone prace budowlane na drodze krajowej nr 8, które podważą
ich sensowność. W tym samym czasie ruch tranzytowy jest
kanalizowany w strefach obszarów przyrodniczych, zagrażając
integralności sieci Natura 2000 oraz ekologicznym korytarzom
migracyjnym zwierząt chronionych gatunków. Innymi słowy, wszystko
wygląda na to, że Rząd wyprzedzając wyniki Strategicznej Oceny już
zadecydował o pozostawieniu korytarza transportowego wzdłuż
faworyzowanej drogi nr 8. Co więcej, wstępne wyniki analiz
ekonomicznych i transportowych dla korytarza drogowego „Via
Baltica” pokazują, że trasa wzdłuż drogi nr 8 to jedno z
najgorszych rozwiązań, którego w dalszych pracach w ogóle nie
powinno brać się pod uwagę. – tłumaczy Anna Roggenbuck z
Polskiej Zielonej Sieci i organizacji Bankwatch Network
monitorującej efektywność wydatkowania publicznych pieniędzy.
Szczególne znaczenie ma
obwodnica Augustowa, która spowoduje nieodwracalne straty w Dolinie
Rospudy, a której budowa – wg. zapowiedzi GDDKiA - ma ruszyć
jeszcze w tym roku, bez względu na wyniki analiz. Tymczasem z dużym
prawdopodobieństwem eksperci wybiorą wariant „Via Baltica”, który
może Dolinę Rospudy ominąć! Dlatego też Internauci w swoim apelu
domagali się od premiera wstrzymania prac na „ósemce” do momentu,
gdy ich zasadność udowodnią oficjalne wyniki Strategicznej
Oceny.