Kampania wyborcza wkroczyła w decydującą fazę. W ostatnich tygodniach szczególnie widoczna jest rosnąca aktywność w mediach społecznościowych oraz w kampaniach reklamowych online, gdzie liderzy wyścigu, Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki, znacząco zwiększyli budżety i zasięgi.
Publikujemy czwarty raport z monitoringu wykorzystania mediów społecznościowych w kampanii prezydenckiej. Analizujemy płatne kampanie reklamowe na platformach Meta i Alphabet, ale również organiczną aktywność kandydatów i wybranych użytkowników na różnych platformach oraz główne narracje i tematy poruszane tematy. Raport obejmuje okres od 15 stycznia do 27 kwietnia. Kolejne będziemy regularnie publikować przez cały okres kampanii.
Najważniejsze obserwacje
- Kampania prezydencka w Polsce nabiera tempa, szczególnie w działaniach płatnych online, gdzie liderami są Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki, którzy wydali na reklamy w Internecie ponad 800 tysięcy złotych każdy, generując setki milionów wyświetleń. Trzaskowski osiągnął 224 miliony odsłon, a Nawrocki około 68 milionów.
- Dominujące tematy kampanii to bezpieczeństwo oraz relacje Polski z Unią Europejską, jednak coraz większą rolę odgrywają kwestie społeczne i gospodarcze, takie jak koszty życia, opieka zdrowotna i ulgi dla przedsiębiorców. Poszczególni kandydaci podkreślają różne aspekty: Rafał Trzaskowski – bezpieczeństwo, Karol Nawrocki – połączenie bezpieczeństwa z drożyzną, Sławomir Mentzen i Szymon Hołownia – gospodarka, a Adrian Zandberg i Magdalena Biejat – kwestie społeczne.
Kampanie reklamowe w Internecie
- Spośród 13 oficjalnych kandydatów 7 prowadzi aktywne kampanie reklamowe na platformach Meta (Facebook, Instagram) i Alphabet (Google, YouTube). Trzaskowski i Nawrocki zdecydowanie dominują pod względem wydatków i liczby reklam, przy czym ten ostatni pod koniec kwietnia opublikował blisko 1000 reklam, kierowanych głównie do osób powyżej 45. roku życia, z dużym udziałem seniorów oraz mężczyzn. Reklamy Nawrockiego były silnie targetowane regionalnie, zwłaszcza w województwach opolskim i podkarpackim.
Analiza narracji i tematów
- Główne kategorie tematyczne kampanii to: zmniejszenie kosztów życia, wzmocnienie bezpieczeństwa,poprawa opieki zdrowotnej, pozycja Polski w Unii Europejskiej, prawo do aborcji, rozliczenie poprzedniej władzy, ochrona środowiska, bezpieczeństwo energetyczne, kontrola migracji, prawa mniejszości seksualnych, praworządność, dostępność mieszkań, wsparcie przedsiębiorców, inwestycje infrastrukturalne i wsparcie rodzin.
- Największe zaangażowanie generują tematy bezpieczeństwa i relacji z Unią Europejską, ale rośnie zainteresowanie opieką zdrowotną, kosztami życia czy prawami osób LGBTQ+. Rafał Trzaskowski skupia się na bezpieczeństwie (25% jego zaangażowania), Karol Nawrocki łączy bezpieczeństwo z drożyzną, Sławomir Mentzen i Szymon Hołownia akcentują kwestie gospodarcze, a Adrian Zandberg i Magdalena Biejat – kwestie społeczne i dotyczące praw kobiet i osób LGBTQ+.
Aktywność i zaangażowanie w mediach społecznościowych
- Liderem pod względem liczby fanów i zaangażowania pozostaje Sławomir Mentzen, zwłaszcza na Instagramie oraz w serwisach YouTube i TikTok. Na Facebooku największą popularnością cieszą się Szymon Hołownia i Rafał Trzaskowski, a na platformie X (dawniej Twitter) dominuje Krzysztof Stanowski.
- Najbardziej angażujące treści w kwietniu to materiały związane z debatami wyborczymi (zwłaszcza z debatami w Końskich), wiecami oraz świątecznymi życzeniami. Najbardziej angażujący post opublikował Adrian Zandberg, w którym krytykuje i Rafała Trzaskowskiego, i Sławomira Mentzena.
Zachęcamy do lektury całego raportu!
Źródło: Fundacja im. Stefana Batorego