30 stycznia w Fundacja Batorego podsumowano kampanię "Zmień kraj. Idź na wybory". A dziś początek kampanii "Sprawdzaj tych, których wybrałeś".
ampania
wpłynęła pozytywnie na decyzje elektoratów wszystkich
partii
, a wyborcy PiS częściej niż inni
deklarowali, że kampania zadecydowała o ich udziale w
wyborach).
Kampania została przeprowadzona przez koalicję ponad 150
organizacji i była możliwa w takiej skali dzięki zaangażowaniu
mediów, które bezpłatnie wyemitowały reklamy o wartości 2,5 mln
złotych. Organizacje zaangażowane w kampanię zamierzają kontynuować
działania na rzecz zwiększania frekwencji. Chcą przygotować do lata
2008 obywatelski projekt ustawy o nowelizacji ordynacji wyborczych,
a po zebraniu 100 tysięcy podpisów przekazać go do Sejmu.
31 stycznia startuje kampania społeczna „Sprawdzaj tych, których
wybrałeś", której celem jest zachęcenie obywateli, by przyjrzeli
się dokonaniom władz samorządowych wybranych jesienią 2006.
Kampania społeczna „Zmień kraj. Idź na wybory” została
przeprowadzona przez koalicję społeczną 21października.pl.
Zainicjowały ją: Forum Obywatelskiego Rozwoju – FOR, Fundacja im.
Stefana Batorego, PKPP Lewiatan, Stowarzyszenie Agencji
Reklamowych, Związek Firm Public Relations, Instytut Spraw
Publicznych, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Fundacja dla
Wolności, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Stowarzyszenie Szkoła
Liderów, Forum Inicjatyw Pozarządowych, Fundacji Projekt: Polska,
Parlament Studentów RP. W skład koalicji weszło ponad 150 innych
organizacji pozarządowych z całej Polski.
Dzięki zaangażowaniu mediów kampania została przeprowadzana z
dużym rozmachem. Całkowity koszt cennikowy reklam, które
bezpłatnie ukazały się w jej ramach ukazały wyniósł 2 573
911 zł. Reklamy emitowały największe stacje telewizyjne
(Telewizja Polska, TVN, TVN 24, Polsat) i telewizje adresowane do
młodzieży (MTV, Viva), rozgłośnie radiowe (Polskie Radio, Radio
Zet, Radiostacja, RMF, TOK FM), dzienniki (m.in. Dziennik, Fakt,
Gazeta Wyborcza, Przegląd Sportowy), tygodniki (Newsweek, Gala,
Angora), dzienniki regionalne (Dziennik Wschodni, Echo Dnia, Gazeta
Współczesna, Gazeta Lubuska, Gazeta Pomorska, Głos Szczeciński,
Głos Koszaliński, Kurier Poranny, Nowa Trybuna Opolska, Nowiny)
oraz portale internetowe (Wirtualna Polska, gazeta.pl, Onet.pl, O2,
ngo.pl). Kampanię wspierały również media lokalne.
W ramach kampanii przeprowadzone zostały
prawybory na 18 uczelniach w 23 miastach, w których wzięło
udział 16,5 tysiąca studentów oraz w 1250 szkołach
ponadpodstawowych, w których uczestniczyło 230 tys. uczniów. Na
stronę
www.21pazdzienika.pl weszło
w ciągu 14 dni 310 tysięcy internautów, a ponad 50 tysięcy z nich
utworzyło własne hasła zachęcające do udziału w wyborach.
Organizacje lokalne i wolontariusze rozwiesili plakaty kampanii w
blisko 1000 miejscowości. W wielu miejscach organizowane były także
debaty z kandydatami.
Według badań przeprowadzonych przez
MillwardBrown SMG/KRC 69 procent Polaków widziało reklamy
emitowane w ramach kampanii. Według badań Polskiego Generalnego
Sondażu Wyborczego (afiliowanego przy Instytucie Studiów
Politycznych PAN) kampania zdecydowała o udziale w
głosowaniu 4,4 proc. wyborców i zachęciła do udziału w głosowaniu
16 proc. wyborców (przyczyniła się do napłynięcia 36% wcześniej
nie głosujących i do powstrzymania przed odpływem 17% wcześniej
głosujących). Zgodnie z założeniami kampanii (była adresowana do
młodszych wyborców, ponieważ w tej grupie frekwencja systematycznie
jest bardzo niska) najsilniej wpłynęła ona na decyzję osób w wieku
18-19 lat (przekonała lub bzachęciła 46 proc. z nich) i osób w
wieku 20-25 lat (35 proc.). Jednak kampania wpłynęła na decyzję
frekwencję we wszystkich grupach wiekowych – w żadnej grupie
wiekowej wpływ ten nie był niższy niż 15 proc. Co szczególnie
istotne, kampania wpływała pozytywnie na decyzje elektoratów
wszystkich partii (wyborcy PiS deklarowali częściej niż inni,
że kampania zadecydowała o ich udziale w wyborach).
Mimo oczywistego sukcesu kampanii udział w wyborach 54 proc.
uprawnionych stawia Polskę w rzędzie państw o najniższej frekwencji
w Europie. Wydaje się jednak potencjał dalszego zwiększanie
frekwencji tkwi bardziej w zmianach prawa wyborczego niż w
kolejnych kampaniach społecznych. Dlatego organizacje zaangażowane
w kampanię „Zmień kraj. Idź na wybory” chcą przygotować do lata
2008 i przedłożyć obywatelski projekt ustawy nowelizacji ordynacji
wyborczych (a następnie zebrać pod nim wymagane 100 tysięcy
podpisów) wprowadzających takie zmiany jak:
ułatwienia dla osób niepełnosprawnych (głosowanie przez
pełnomocnika, korespondencyjne, inne ułatwienia przy
głosowaniu)
głosowanie korespondencyjne dla Polaków za granicą
dwudniowe wybory
dotarcie z praktyczna informacją o wyborach do uprawnionych
(np. poprzez wysyłanie zawiadomień)
zniesienie barier prawnych dla kampanii społecznych
zachęcających do udziału w wyborach
Jednocześnie organizacje zaangażowane w kampanię zamierzają
kontynuować inne działania na rzecz zwiększania frekwencji
wyborczej.
31 stycznia wystartuje kampania społeczna "Sprawdzaj
tych, których wybrałeś". Jest ona elementem
prowadzonej przez Fundację im. Stefana Batorego oraz Stowarzyszenie
Szkoła Liderów akcji „Masz Głos, Masz Wybór”. Ma ona
przypomnieć, że ponad rok temu wybraliśmy władze lokalne i warto
sprawdzić, co udało im się zrobić. Organizatorzy przypomną, jakie
kompetencje ma samorząd i podpowiedzą, jak obywatele mogą wpływać
na to, co dzieje się w ich miejscowościach. W akcji mogą wziąć
udział organizacje pozarządowe, grupy nieformalne, młodzież i
wszyscy, którzy chcą zrobić coś dla swojej lokalnej wspólnoty.
Rejestracja uczestników rozpocznie się 31 stycznia na www.maszglos.pl.
Zapraszamy!
Kontakt:
Joanna Załuska
22-536 0276, 502064507
jzaluska@batory.org.pl