Nowa strategia Fundacji PZU: wszechstronny rozwój, wzmocnienie odporności społecznej i wyzwolenie potencjału Polaków
Fundacja PZU zaprezentowała nową strategię, a tym samym innowacyjne podejście do filantropii. Celem jest wszechstronny rozwój, wzmocnienie odporności społecznej i wyzwolenie potencjału Polaków. Strategia opiera się na czterech filarach: kapitale społecznym, edukacji, kompetencjach przyszłości oraz kulturze.
Fundacja PZU od 2004 r. prowadzi działania filantropijne, które wpisują się w strategię zaangażowania społecznego Grupy PZU i służą dobru publicznemu. Innowacyjne podejście do filantropii ma za zadanie zbudowanie – we współpracy z organizacjami pozarządowymi, instytucjami i uczelniami w Polsce i za granicą – „Społeczności 360°”. Hasło przyświecające Fundacji to: „Działamy dziś, by tworzyć jutro”.
„Wierzymy, że nowoczesna filantropia opiera się na zrozumieniu potrzeb społecznych i współdziałaniu. Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa, czyli odporności społecznej, w świecie, który stał się tak trudny do przewidzenia, jest w tym momencie fundamentalne” – stwierdziła Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU podczas konferencji prezentującej nową strategię Fundacji.
Szefowa Fundacji jest przekonana, że do zrealizowania tych celów ważna jest budowa wspólnoty inkluzywnej, otwartej, opartej na dialogu i promującej talenty. „Takiej, którą tworzą ludzie umiejący samodzielnie myśleć krytycznie i rozpoznać dezinformację. Świadomie, sprawnie poruszać się po świecie współczesnych technologii, ale też odczytać i zrozumieć emocje własne i innych” – dodała Maia Mazurkiewicz.
Fundacja PZU koncentruje się na rozwijaniu kompetencji przyszłości. Zamierza uwrażliwiać społeczeństwo, ale też zwracać uwagę na zagrożenia związane z korzystaniem z mediów i urządzeń. Chce wspierać twórców bazujących na sprawdzonych i rzetelnych informacjach, dostarczać narzędzia oraz techniki do zarządzania tzw. stresem cyfrowym.
Częścią strategii „Społeczności 360°” są m.in. warsztaty dla seniorów, które zwiększą ich odporność społeczną i nauczą krytycznego myślenia w środowisku cyfrowym; szkolenia dla nauczycieli wspierające wykorzystanie technologii w nauce oraz warsztaty dla dzieci i młodzieży rozwijające kompetencje przyszłości takie jak programowanie, analiza danych i sztuczna inteligencja.
„W nowej strategii Fundacja PZU promuje też edukację oraz otwartą i świadomą komunikację. W odpowiedzi na wyzwania stojące przed nauczycielami, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu młodego pokolenia” – powiedziała Maia Mazurkiewicz i zapowiedziała, że Fundacja PZU planuje „okrągły stół”, by móc wyznaczyć najbardziej palące wyzwania i zaprojektować działania kierowane do grup wrażliwych. Wraz z partnerami zorganizuje również różnorodne formy wsparcia nauczycieli oraz uczniów w rozwoju edukacji emocjonalnej.
Jak podkreślali uczestnicy konferencji, m.in. psycholog prof. Michał Bilewicz, Filip Konopczyński, analityk z Ministerstwa Cyfryzacji, a także założycielka i CEO Digital University Jowita Michalska, to kapitał społeczny ma fundamentalne znaczenie dla stabilnego i zrównoważonego rozwoju społeczeństwa. Dlatego w tym obszarze Fundacja PZU zamierza m.in. budować świadomość w zakresie zdrowia psychicznego i kompleksowo wspierać kobiety.
„W planach są m.in. rozmowy z ekspertami ds. dobrostanu, program mentoringowy dla uczennic szkół branżowych, cykl warsztatów dla lokalnych liderek. Działania mają zwiększyć reprezentację kobiet w zarządach spółek i stworzyć kompleksową sieć wsparcia dla kobiet na różnych etapach kariery” – wyjaśniała prezeska Fundacji PZU w trakcie panelu dyskusyjnego.
Najważniejszymi celami Fundacji PZU w obszarze kultury będzie upowszechnianie kultury wysokiej poprzez zwiększanie jej dostępności. Fundacja będzie kontynuować wsparcie dla renomowanych instytucji takich jak: Muzeum Łazienki Królewskie, Muzeum Narodowe w Krakowie i Warszawie, Polska Opera Królewska, Muzeum Powstania Warszawskiego, Teatr Wielki Opera Narodowa i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. W ramach strategii planowane są też programy edukacyjne i warsztaty, które mają zapewnić powszechny dostęp do kultury, niezależnie od wieku, pochodzenia czy statusu społecznego.
„Fundacja PZU wchodzi w zupełnie nowy etap działania, na którym nie tylko będzie wspierała inicjatywy partnerów, ale też pilotażowo rozpocznie własne, autorskie projekty. To wszystko po to, by wspierać całe pokolenia w zdobywaniu kompetencji przydatnych w coraz cięższych i niepewnych czasach” – podsumowuje Maia Mazurkiewicz.
Nowa strategia Fundacji PZU spotkała się z poparciem m.in. przedstawicieli środowisk kultury, edukacji oraz polityki. „To, co zaprezentowała prezeska Fundacji PZU, wpisuje się w strategię Polski w czasie naszej prezydencji w Unii Europejskiej. Walka z dezinformacją, bezpieczeństwo, edukacja, wzmacnianie kompetencji kobiet to jedne z głównych priorytetów polskiej prezydencji” – stwierdziła Magdalena Sobkowiak-Czarnecka, podsekretarz stanu ds. Unii Europejskiej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Źródło: Fundacja PZU / PAP MediaRoom