Obecne czasy – stojące pod znakiem rozwoju nowych technologii, nowych kanałów komunikacji czy mediów społecznościowych – są dla trzeciego sektora z jednej strony olbrzymią szansą na rozwój, a z drugiej dużym wyzwaniem.
Na pytania o to, jak organizacje społeczne mogą zaistnieć we współczesnym świecie, czym przykuć uwagę odbiorców oraz w jaki sposób efektywnie zbierać środki na swoją działalność, odpowiadali uczestnicy debaty „Polskie NGO 3.0”, zorganizowanej przez Fundację FaniMani w przestrzeniach biura co-creatingowego The Brain Embassy.
W spotkaniu wzięły udział najbardziej rozpoznawalne polskie organizacje, które w swych działaniach intensywnie wykorzystują nowe technologie. Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele Fundacji Maraton Warszawski, Fundacji Rak’n’Roll, Fundacji SYNAPSIS, akcji T-Mobile Pomoc Mierzona Kilometrami, WOŚPu oraz Fundacji FaniMani.
Radość, jedność, autentyczność
Do rosnącej roli mediów społecznościowych w komunikacji nikogo już nie trzeba przekonywać. Ale co zrobić, by nasz przekaz był zauważalny i efektywny? W opinii prelegentów liczą się przede wszystkim emocje, ale niekoniecznie te, które doprowadzają nas do łez. Idealnym przykładem są tutaj kampanie Fundacji Rak’nRoll, które skupiają się na pokazaniu pozytywnych i radosnych aspektów życia nawet w obliczu ciężkiej choroby, jaką jest nowotwór. Mocny przekaz i skupienie się na konkretnym zagadnieniu to elementy działań fundacji, która zmienia schemat myślenia społeczeństwa na temat raka.
Pokazanie czegoś innego, dotąd niespotykanego, często w pierwszej chwili szokującego, budzi naturalne zainteresowanie i angażuje odbiorców. Z tego mechanizmu skorzystała również Fundacja SYNAPSIS, realizując akcję viralową „Autyzm wprowadza zmysły w błąd”, w której udział wziął Bartłomiej Topa.
O budowaniu społeczności wokół jakiegoś konkretnego zagadnienia mówili również przedstawiciele akcji T-Mobile Pomoc Mierzona Kilometrami oraz Fundacji Maraton Warszawski. Obie inicjatywy angażują środowisko ludzi aktywnych fizycznie, ale każda na swój indywidualny sposób. Podczas gdy w Pomoc Mierzoną Kilometrami, może zaangażować się praktycznie każdy, kto ściągnie aplikację i np. zacznie biegać, to akcja „Biegam Dobrze” Fundacji Maraton Warszawski aktywizuje głównie maratończyków, którzy sami stają się influencerami i aktywnie zachęcają do przekazywania środków na wybrane cele społeczne. Wzbudzenie w ludziach radości, pozytywnej energii oraz wykorzystanie istniejącego w nich potencjału wzmocnionego odrobiną rywalizacji są w przypadku tych inicjatyw kluczem do sukcesu.
O umiejętnym wykorzystywaniu mediów społecznościowych mówiła również Anna Orzech, Specjalistka ds. komunikacji w internecie Fundacji WOŚP. W jej opinii liczy się przede wszystkim autentyczność przekazu, często kreowana wbrew ogólnie przyjętym standardom marketingu czy reklamy. Ludzie potrafią ją wyczuć i zaangażować się w coś, z czym się będą identyfikować i z czego będzie płynęła do nich prawdziwa, pozytywna energia. Budowanie więzi z odbiorcami jest właśnie kluczem do sukcesu. Dlatego WOŚP nie tylko mówi o swoich osiągnięciach, ale również wspiera akcje innych, lajkując czy komentując inicjatywy nawet pojedynczych osób.
Finansowe modele charytatywności – skąd i jak pozyskać dodatkowe fundusze dla organizacji
Znalezienie środków na finansowanie swojej działalności to jedna z głównych bolączek organizacji społecznych. Jednym z modeli finansowania jest pozyskanie sponsora strategicznego danej akcji. Uczestnicy debaty rozmawiali o styku biznesu z trzecim sektorem i wspólnie zgodzili się, że pośród firm zauważalny jest trend świadomego budowania swojego wizerunku poprzez angażowanie się w akcje społeczne zbliżone w swym charakterze do obszaru biznesowego danej spółki. Jednak aby pomysł mógł zostać zrealizowany, konieczne jest znalezienie wspólnej płaszczyzny porozumienia z potencjalnym sponsorem opartej na wartościach, które można przypisać zarówno danej firmie, jak i akcji społecznej. Dzięki temu przekaz jest autentyczny dla wszystkich zaangażowanych stron.
Drugi z modeli finansowania stanowi wsparcie organizacji poprzez indywidualnych darczyńców. Do osiągnięcia sukcesu na tym polu konieczne jest zbudowanie zaufania i emocjonalnej więzi z odbiorcami. To dzięki niej będzie możliwe zaangażowanie ich w różnego rodzaju inicjatywy, tj.: aplikacje dobroczynne (np. T-Mobile PMK), aukcje internetowe (np. Charytatywni allegro), przelewy/ wpłaty dla NGO (np. FaniPay), zbiórki online (np. Siepomaga.pl), przekazywanie 1%, czy nawet możliwość przekazywania części wartości swoich zakupów bez ponoszenia dodatkowych kosztów, jaką daje serwis FaniMani.pl. Debata Polskie NGO 3.0 pokazała, że skutecznych możliwości pozyskania dodatkowych funduszy na cele statutowe jest wiele, wystarczy po nie tylko sięgnąć.
Debata „Polskie NGO 3.0” była pierwszą odsłoną cyklu spotkań organizowanych przez Fundację FaniMani. W przyszłym roku planowane są kolejne wydarzenia o bardziej warsztatowym charakterze.
Źródło: inf. nadesłana