Młodzież z Łodzi na planie zdjęciowym kampanii społecznej
W maju poznaliśmy zwycięzców Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Mam Haka na Raka”. Laureatki z XXIII Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi przyjechały do Warszawy na spotkanie PPM (Pre Production Meeting) oraz na dzień zdjęciowy, podczas którego nakręcono zwycięski spot. Kampania „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem” już od wakacji będzie zachęcała mężczyzn do profilaktyki raka prostaty.
W spocie telewizyjnym widzimy pacjenta niepewnie wchodzącego do gabinetu lekarskiego. Mimo pytań lekarza pacjent nie odpowiada, jaki jest powód jego wizyty. Główną rolę odgrywa cisza, która narasta i buduje napięcie. Dopiero po zachęcie i życzliwym tonie lekarza pacjent decyduje się zerwać z milczeniem i opowiedzieć o swoim problemie, zrywając symboliczny plaster z ust.
Przygodę z kampanią laureatki rozpoczęły od spotkania PPM (Pre Production Meeting), na którym poznały reżysera oraz całą ekipę filmową odpowiedzialną za realizację kampanii. Dziewczęta miały okazję zobaczyć scenografię, kostiumy, a także wzięły czynny udział w wyborze głównych bohaterów kampanii. Kolejnym etapem była wizyta na planie zdjęciowym. W czwartek (17 czerwca br.) Natalia, Ola, Paulina i Żaneta przyjechały do Europejskiego Centrum Zdrowia Otwock, gdzie odbywały się zdjęcia. Pierwszy klaps filmowy padł o godz. 8:00 rano. Przez cały dzień Hakowiczki mogły przyglądać się pracy reżysera, jak również mogły zobaczyć sesję zdjęciową do plakatu ilustrującego ich hasło i obserwować jak pomysł urzeczywistnia się.
„Wcześniej nie zdawałyśmy sobie sprawy z tego, ile nakładu pracy i przygotowań wymaga nakręcenie spotu telewizyjnego. Dużo wyniosłyśmy z pobytu w Warszawie, a przede wszystkim cieszymy się, że mogłyśmy poznać całą ekipę i aktorów. Przed nami jeszcze montaż spotu i dźwięku. To naprawę niesamowite móc uczestniczyć w procesie produkcyjnym. Już nie możemy się doczekać finalnej prezentacji naszej kampanii” – mówi Natalia Bogdan, jedna z laureatek „Mam Haka na Raka”.
Kampania adresowana jest do mężczyzn w wieku 45+. Jej głównym celem jest przekonanie Polaków, że czas zerwać ze wstydliwym milczeniem i zapytać lekarza pierwszego kontaktu o profilaktykę raka prostaty. Zadaniem kampanii jest uświadomienie panom, że raka prostaty można uniknąć. Jest to jednak możliwe tylko pod warunkiem, że badanie i wczesna profilaktyka przestanie być dla nich tematem tabu.
Za finalną kreację kampanii „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem” odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej oraz Studio Zielony Pomidor. Zaproszenie do współpracy przy produkcji spotu telewizyjnego przyjął reżyser Jan Foryś, który w 2009 roku otrzymał nagrodę w polskim wydaniu konkursu „Young Creatives”.
„Wybór zwycięskiej kampanii nie był łatwy, długo zastanawialiśmy się nad tym, jakie przesłanie najlepiej trafi do mężczyzn po 45 roku życia. Kampania „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem” to projekt o największym potencjale reklamowym. Najbardziej ujął nas motyw plastra, jest to wyraźny symbol przedstawiający milczenie wokół problemu prostaty. Milczenie to wynika ze wstydu i niewiedzy, zwycięska kampania ma realne szanse, aby zmienić nastawienie mężczyzn i skłonić ich do mówienia o problemie” – mówi Ireneusz Stankiewicz z Fabryki Komunikacji Społecznej, członek jury.
„Mam Haka na Raka” to program skierowany do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Istotą programu jest zaangażowanie młodych ludzi w stworzenie kampanii społecznej, która będzie promowała profilaktykę nowotworową. W pierwszym etapie młodzi ludzie biorą udział w lekcjach interaktywnych, przygotowanych przez lekarzy onkologów, zdobywając tym samym wiedzę z zakresu minimum onkologicznego. Następnie młodzież ma zachęcić społeczność lokalną do regularnego korzystania z badań profilaktycznych w kierunku chorób nowotworowych. Kolejnym krokiem jest przesłanie sprawozdań z działań, które są oceniane przez jury pod kątem kreatywności, skuteczności i zasięgu, jak również pod kątem merytorycznym. Zespoły, które osiągają najlepsze wyniki zostają zaproszone do Warszawy na Warsztat Kreatywny, podczas którego od specjalistów reklamy i public relations poznają zasady przygotowywania strategii kampanii społecznych i reklamowych. Ostatnim etapem jest opracowanie pomysłu na kampanię społeczną. Finał przewiduje wyróżnienia dla dziesięciu kreacji, z których najlepsza zostaje zrealizowana jako ogólnopolska kampania reklamowa.
Do udziału w trzeciej edycji „Mam Haka na Raka” zgłosiło się 480 zespołów z całej Polski, co oznacza ponad 2400 uczniów zaangażowanych w promocję zdrowia. Do finałowej rywalizacji przystąpiło 80 zespołów.
„Nie przypuszczałem, że niełatwa tematyka tegorocznej edycji „Mam Haka na Raka” wzbudzi tak duże zainteresowanie młodych ludzi. O raku prostaty mówi się mało, a jeszcze mniej wie o nim przeciętny Polak, dlatego ważne było dla nas zachęcenie młodzieży do aktywnego promowania profilaktyki nowotworowej. Dzięki swoim aktywnym działaniom mogą oni przełamać istniejącą w społeczeństwie barierę wstydu” – mówi Jerzy Toczyski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny GlaxoSmithKline Pharmaceuticals.
Program „Mam Haka na Raka” jest organizowany przez Polską Unię Onkologii. Partnerem strategicznym jest firma GlaxoSmithKline. Honorowy patronat nad programem objęli Minister Zdrowia, Minister Edukacji, Rzecznik Praw Dziecka, Polskie Towarzystwo Urologiczne oraz Przewodniczący Sejmowej Komisji Zdrowia i Przewodniczący Senackiej Komisji Zdrowia. Partnerami programu są Stowarzyszenie Mężczyzn z Chorobami Prostaty „Gladiator”, Fundacja „Wygrajmy Zdrowie”, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Stowarzyszenie Zdrowych Miast Polskich, Stowarzyszenie Kwiat Kobiecości, Fundacja Psychoonkologii „Ogród Nadziei”, Studenckie Towarzystwo Onkologiczne, a także Europejskie Centrum Zdrowia Otwock oraz agencja interaktywna Discipline Media Group. Patronat medialny objęli Telewizja Polska Program 1, Rynek Zdrowia, Polskie Radio Euro, Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia oraz portale Proto.pl, Intermen.pl, Senior.pl i Kampaniespoleczne.pl.
Źródło: Biuro Organizacyjne Mam Haka na Raka