Jesteśmy przyzwyczajeni do inicjatyw związanych z pomaganiem, które towarzyszą świętom Bożego Narodzenia: zbiórki żywności, przygotowanie paczek dla osób samotnych, kiermasze charytatywne. Pomysłów jest dużo. A skoro dla wielu okres świąteczny to czas większych zakupów może ten fakt również wykorzystać do dorzucenia się do czegoś pozytywnego? Czasem bez dodatkowych kosztów.
Warto przekazywać stowarzyszeniom i fundacjom darowizny, ponieważ dzięki temu możesz wspierać ważne dla Ciebie cele społeczne. Oprócz darowizny (tradycyjnej lub przekazanej online), proponuję także inne, proste formy wsparcia. Możesz je wykorzystać podczas świątecznych (i codziennych) zakupów. Masz do wyboru kilka opcji zakupów z dobrą intencją.
Cashback charytatywny
Cashback to forma zwrotu części wydanych pieniędzy po dokonaniu zakupu. Najprościej mówiąc: kupujesz coś, a część kwoty wraca do Ciebie. Z cashbackiem można się spotkać w bankach, sklepach internetowych, aplikacjach zakupowych. Przykładowo kupujesz produkt za 100 zł, cashback wynosi 3%, zatem finalnie płacisz 97 zł.
Natomiast istnieje również coś takiego jak cashback charytatywny. Taką możliwość dostarcza istniejący od 2014 roku serwis fanimani.pl. Jako użytkownik, użytkowniczka internetu możesz zainstalować przypominajkę fanimani.pl w swojej przeglądarce i za każdym razem, gdy robisz zakupy przez internet, wyświetli Ci się informacja, czy dany sklep internetowy jest zarejestrowany w fanimani.pl. Jeśli tak możesz po dokonaniu zakupu wybrać organizację, na rzecz której pójdzie Twój cashback. Średnio kwota wyniesie 2,5% od wartości zakupu. W każdym sklepie procent jest ustalony indywidualnie i możesz go sprawdzić na fanimani.pl. Serwis łączy wiele marek, łącznie 1805 sklepów internetowych. Są to m.in. Amazon, Lidl, Ryłko, Flixbus, NordVPN, T-Mobile.
Świąteczne oferty sprzedażowe pojawiają się na rynku już w pierwszej połowie listopada. Końcówka roku to czas zwiększonych wydatków, co jest pewnym paradoksem, jeśliby myśleć o świętach jako o czasie wyciszenia, podtrzymania i tworzenia bliskich relacji. Zatem dobrze wiedzieć, że kupując prezenty dla najbliższych można jednocześnie komuś pomóc albo wesprzeć coś, co się samemu lubi i ceni.
Tak samo od strony czysto praktycznej warto mieć świadomość, jeśli jest się przedsiębiorcą, że robiąc zakupy firmowe można równolegle zasilić konto wybranej organizacji pozarządowej. Jeśli Twoja organizacja robi zakupy online także może wesprzeć w ten sposób inną lub własną organizację.
Zachęcam przedsiębiorców (i organizacje), którzy robią większe zakupy w internecie pod koniec roku, do zainstalowania bezpłatnego rozszerzenia fanimani.pl i wsparcia w ten sposób wybranej organizacji pozarządowej. Waszego konta nie obciążycie dodatkowo, a możecie wzmocnić cel społeczny, który jest Wam bliski. Poprzez serwis można wesprzeć nie tylko tak znane działania jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, ale również małe, lokalne, np. koła gospodyń wiejskich, ochotnicze straże pożarne. To sklep podzieli się zyskiem, Wy nie dopłacicie ani grosza.
Darowizna przy okazji zakupów online
Największa polska platforma e-commerce Allegro na przełomie roku użycza swoich zasięgów m.in. Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy i Szlachetnej Paczce. Robiąc zakupy przez Allegro możesz jednocześnie przekazać tzw. cegiełkę charytatywną na cel dobroczynny. To tak naprawdę darowizna, którą można przekazać przy okazji zakupów online. Tak, jak mówiła Marta Byra, w wywiadzie do książki „Jak finansować działalność społeczną. Narzędzia fundraisingu w Polsce”: „Z cegiełkami charytatywnymi można się spotkać na Allegro w dwóch miejscach. Po pierwsze, każda organizacja prowadząca zbiórkę może je wystawić jako osobne oferty. Użytkownik czy też potencjalny darczyńca znajdzie je wchodząc w zbiórkę danej organizacji. Druga forma – zarezerwowana tylko dla wybranych akcji – to tzw. cegiełka widoczna na poziomie koszyka zakupowego. Oznacza to, że wyświetlamy ją wszystkim klientom Allegro na etapie finalizacji zakupów”.
Także poprzez pierwszą formę przekazania darowizny można dofinansować działania różnych organizacji pozarządowych przez cały rok, a w okresie trwania dwóch polskich flagowych zbiórek ta opcja jest dostępna również w drugiej wymienionej formie – na poziomie koszyka zakupowego. Do 17 grudnia włącznie można było w ten sposób wesprzeć Szlachetną Paczkę, a Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy nawet do Finału, który odbędzie się 24 stycznia 2026 roku.
Warto w tym miejscu jeszcze dodać, że w 2025 roku w ramach Szlachetnej Paczki pomoc dotarła aż do 19 955 rodzin, czyli do 2 935 więcej rodzin niż w roku ubiegłym. Mimo, że weekend cudów i wręczanie paczek odbyło się 13 i 14 grudnia, wciąż można wspierać tę inicjatywę, która rokrocznie wymaga gigantycznego zaangażowania tysięcy ludzi. I choć znaczna część pracy opiera się na zaangażowaniu wolontariuszy i wolontariuszek pamiętajmy, że żeby ich wysiłek był skuteczny i pomoc docierała w sensowny, zorganizowany sposób, ktoś musi przygotować spójne materiały informacyjne, magazyny na prezenty dla rodzin, skoordynować całą akcję. Tak, by paczki dotarły wprost do najbardziej potrzebujących.
Przez Allegro Charytatywni można wspomóc finansowo znacznie więcej organizacji i nie tylko przy okazji zakupów online. W Allegro Charytatywni znajdziesz oferty, których zakup zasila konta zarejestrowanych w tym portalu organizacji. Można również w ten sposób zrobić świąteczne zakupy z dobrą intencją.
Darowizna (mikrodonacja) przy okazji zakupów w sklepie stacjonarnym
Darowizny przy okazji zakupów można również dokonać w sklepach stacjonarnych. Po transakcji kupna/sprzedaży pojawia się komunikat na terminalu płatniczym z pytaniem, czy klient chce przekazać mikrodonację na wybrany cel, np. w kwocie 2 zł. Takie drobne gesty, przy dużej skali, mogą zasilić w znaczny sposób konta inicjatyw społecznych. Zachęcam, by upewnić się, na co są przekazywanie darowizny w sklepie, w którym robisz zakupy (o ile są, bo nie dotyczy to wszystkich sieci i sklepów, a raczej większych ). Szczególnie warto zwrócić uwagę na te punkty, w których promuje się pomoc lokalnym organizacjom, tym „za rogiem”.
Dobroczynność w czasie zakupowego szaleństwa
Trzy opisane propozycje dotyczą pomagania w trakcie zakupów. Myślę, że warto o nich pamiętać, bo suma takich drobnych wpłat może zrobić i często robi dużą różnicę dla wielu cennych, wartościowych inicjatyw społecznych.
Maya Olszewska - fundraiserka, trenerka i autorka książki „Jak finansować działalność społeczną. Narzędzia fundraisingu w Polsce” (2025). Od 2013 roku szkoli i doradza organizacjom w Polsce i za granicą w zakresie fundraisingu (w tym crowdfundingu) oraz współpracy z biznesem. Inicjatorka MjjO szkoły fundraisingu, współautorka wieloletniego projektu szkoleniowego “Twoje pierwsze kroki w fundraisingu” (dotychczas zostało zrealizowanych łącznie 7 edycji we współpracy z Miastem Gdańsk i z organizacjami z Warmii I Mazur), autorka Fundraisingowego Ekspresu Kawowego (od 2019 roku). Prowadzi zajęcia i wystąpienia w języku polskim, angielskim i włoskim. Ma praktyczne doświadczenie w fundraisingu, konferansjerce oraz organizacji imprez kulturalnych, wydarzeń szkoleniowych i produkcji teatru niezależnego.
Źródło: informacja własna ngo.pl