17 maja 2005 Obywatelski Ruch Ekologiczny, będący członkiem koalicji na rzecz sprawiedliwych cen w transporcie, wystosował do Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi pismo dotyczące powodów coraz gorszych warunków jazdy środkami Miejskiej Komunikacji Państwowej (MPK) w Łodzi.
W treści dokumentu można przeczytać, że winę za tak zły stan MPK
ponoszą wszechobecne reklamy samochodów osobowych oraz kursujące na terenie całej Łodzi bezpłatne
autobusy sieci hipermarketów. Powoduje to sytuacje, w której łodzianie coraz częściej podróżują
prywatnymi samochodami lub korzystają z bezpłatnego transportu, a co za tym idzie uszczuplają w ten
sposób dochód MPK.
Autorzy dokumentu zwracają też uwagę na niekonkurencyjne ceny biletów autobusowych i tramwajowych, które nie przekładają się na wygodę podróży pojazdami MPK.
Powodu tej sytuacji członkowie Obywatelskiego Ruchu Ekologicznego
upatrują w nieudolnej polityce Urzędu Miasta Łodzi oraz MPK Łódź. Jako rozwiązanie proponują
wytyczenie kontra pasów dla autobusów i tramwajów, co mogłoby ich zdanie poprawić przepustowość
łódzkich ulic.
Na końcu wyżej skierowanego pisma, które podane zostało również do
wiadomości Krzysztofa Wąsowicza, Prezesa Zarządu MPK -Łódź Spółka z o.o., Prezydenta Miasta Łodzi
Jerzy Kropiwnicki, łódzkich i ogólnopolskich mediów oraz łódzkich organizacji pozarządowych Bartosz
Malinowski w imieniu Zarządu prosi o odpowiedź na następujące pytania:
- Dlaczego MPK Sp. z o.o. pozwoliła na reklamowanie samochodów na powierzchni autobusów
komunikacji publicznej?
- Czy Zarząd Spółki MPK jest świadomy negatywnych czynników, jakie niesie za sobą promowanie i
reklamowanie indywidualnego transportu (prywatnych samochodów)?
- Czy Zarząd Dróg i Transportu oraz MPK dąży do poprawienia przepustowości łódzkich ulic oraz do
stworzenia kontra-pasów dla autobusów?
- Co Zarząd Dróg i Transportu robi dla polepszenia warunków komunikacyjnych dla transportu
zbiorowego?
- W jaki sposób Urząd Miasta Łodzi oraz Zarząd Dróg i Transportu przyczyniają się do uspokojenia i
ograniczenia ruchu samochodowego w centrum miasta?
- Kiedy łódzki transport zbiorowy będzie mógł bez stania w korkach przewozić łodzian szybko i
sprawnie?
- Jakie plany ma Zarząd Dróg i Transportu, Urząd Miasta Łodzi oraz MPK dla tegorocznej edycji
Europejskiego Dnia bez Samochodu?
- Kiedy Zarząd Dróg i Transportu powoła tzw. Okrągły Stół Transportowy?
- Jaką kwotę pieniężną przeznaczono na budowę i remonty dróg w Łodzi?
- Ile autobusów należących do sieci hipermarketów jeździ po łódzkich drogach?
- Czy MPK zna liczbę pasażerów korzystających z darmowych autobusów?
- W jaki sposób Zarząd Dróg i Transportu zamierza rozwiązać problem komunikacyjny na ulicy
Kilińskiego?
Pod artykułem znajduje się pełna treść pisma skierowana do Zarządu
Dróg i Transportu w Łodzi.
Źródło: Obywatelski Ruch Ekologiczny