Dziennikarze z dziesięciu pism lokalnych zostali laureatami pierwszej edycji konkursu „ „SGL Local Press 2008”, organizowanego przez Stowarzyszenie Gazet Lokalnych (SGL). Gazetą Lokalną Roku został – dzięki większej liczbie nominacji – tygodnik „Nowy Łowiczanin”.
Patronat honorowy nad konkursem objął Pan Bronisław Komorowski,
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, a uroczysta gala odbyła
się z jego udziałem w Sali Kolumnowej Sejmu RP.
„SGL Local Press 2008” jest pierwszym ogólnopolskim konkursem
dla dziennikarzy prasy lokalnej, bez względu na przynależność
macierzystej redakcji do SGL. Do jury wpłynęło prawie 1500 prac z
około stu tytułów z całej Polski. Prace były oceniane w siedmiu
kategoriach dla tekstów dziennikarskich i w pięciu dla fotografii i
ilustracji.
Najwięcej, bo aż 287 tekstów zgłoszono do kategorii
dziennikarstwo śledcze i interwencyjne, 216 – władze lokalne i
samorząd terytorialny, 152 – publicystyka historyczna, 130 –
zdrowie, 127 – edukacja, 122 – rolnictwo i ekologia, 117 –
przedsiębiorczość i własność prywatna.
Laureatami „SGL Local Press 2008” zostali:
Zwycięstwo w każdej z kategorii ma również wymiar finansowy (w
kwocie 5000 zł).
Nagrodę specjalną otrzymała Halina Czarnecka z „Mazowieckiego To
i Owo” za tekst „Nie poprzestaję na marzeniach” o
przedsiębiorczości.
W wyrównanej stawce większa liczba nominacji w poszczególnych
kategoriach i jeden zwycięski tekst zdecydowały o wyborze tygodnika
„Nowy Łowiczanin” jako Gazety Lokalnej Roku.
Jury konkursowe pod przewodnictwem Piotra Najsztuba składa się z
czołowych polskich dziennikarzy i redaktorów „Rzeczpospolitej”,
„Gazety Prawnej”, „Polityki”, „Tygodnika Powszechnego”, „Polsat
News”, z ekspertów mediowych, przedstawicieli SGL, Kancelarii Sejmu
RP i współpracujących instytucji i firm.
Zdaniem Piotra Najsztuba: „Wśród tekstów konkursowych znalazły
się prawdziwe perełki, których nie powstydziłyby się opublikować
największe pisma w Polsce. Dlatego SGL zamierza kontynuować konkurs
w przyszłym roku i popularyzować najciekawsze materiały przez
strony internetowe SGL, e-booki i współpracę z mediami
ogólnopolskimi, w tym z telewizją”.
Sponsorami i partnerami konkursu „SGL Local Press 2008” są: BGŻ
S.A., Edukacja Polska S.A., Ministerstwo Skarbu Państwa, Polska
Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” i Z.F. Polpharma
S.A.
O STOWARZYSZENIU GAZET LOKALNYCH (SGL)
SGL skupia wydawców pism (głównie płatnych tygodników),
ukazujących się na terenie jednego lub kilku powiatów (poza
największymi 18 miastami). Wszystkie pisma w SGL są własnością
prywatnych polskich przedsiębiorców bądź spółdzielni
dziennikarskich i pozostają niezależne od władz samorządowych i od
partii politycznych.
Do SGL należą obecnie wydawcy prawie 90 tygodników wychodzących
na terenie 150 powiatów w Polsce. Ich jednorazowy nakład wynosi
około 700 tysięcy egzemplarzy, a sprzedaż odbywa się praktycznie
bez zwrotów. Pisma z SGL utworzyły porozumienie reklamowe „Tygodnik
Lokalny”, które stanowi alternatywę i uzupełnienie dla prasy
ogólnopolskiej i regionalnej.
SGL zostało zarejestrowane w 1999 roku, a wymiana doświadczeń i
podnoszenie kwalifikacji zaczęły się w 1994 roku. Celami SGL są:
integracja wydawców prywatnych gazet lokalnych, wzmocnienie
organizacyjne i ekonomiczne pism lokalnych, obrona przed nieuczciwą
konkurencją oraz prowadzenie działań lobbingowych i promocyjnych na
rzecz prasy lokalnej.
W SGL powstał projekt badania czytelnictwa prasy lokalnej. Od
2004 roku zjawisko bada instytut Millward Brown SMG/KRC, który na
zlecenie SGL prowadzi Badanie Prasy Lokalnej (BPL).
Źródło: informacja własna (z SGL)