Zmiana bielizny, mycie ciała i zębów – tych nawyków uczymy się od najmłodszych lat – najpierw w domu rodzinnym, później w przedszkolu i szkole. Jednak temat prawidłowego korzystania z toalety i higieny toaletowej nadal jest w naszym społeczeństwie tematem tabu. Dlatego firma WCTron, lider rynku, zapewniający mobilne toalety w tysiącach miejsc w Polsce podejmuje wyzwanie i rusza z ogólnopolską kampanią społeczną Akcja Tron.
Uznaje się, że przeciętny człowiek korzysta z toalety dwa i pół tysiąca razy rocznie, a my nadal wstydzimy się mówić o fizjologii i o tym, jak powinniśmy zachowywać się w toaletach. Akcja Tron pokazuje, że kultura osobista i higiena w toaletach oraz związane z tym prawa dziecka i jego dobrostan – to tematy, o których warto rozmawiać.
Prawo do czystej łazienki to prawo dziecka
Prawo dziecka do prywatności to między innymi prawo do możliwości korzystania z zamykanych pomieszczeń przeznaczonych do czynności higienicznych i fizjologicznych. Prawo to zależy od wieku, rozwoju, samodzielności i bezpieczeństwa dziecka, ale jest bardzo istotne dla prawidłowego rozwoju emocjonalnego małego człowieka. Ważne jest też to, czy łazienka jest dostosowana do małego człowieka i czy jest w niej zachowana czystość.
Dlatego do udziału w kampanii WCTron zaprasza nauczycieli i nauczycielki oraz dyrektorów i dyrektorki przedszkoli i szkół, ale też rodziców, przedszkolaków i młodzież szkolną. Start kampanii to 19 listopada - Światowy Dzień Toalet. Przedstawiciele i przedstawicielki szkół i przedszkoli mogą już korzystać z gotowych i bezpłatnych materiałów edukacyjnych – scenariuszy zajęć, broszur, książeczek naklejek i gier.
Gotowe pomoce dostępne do pobrania są na stronie: www.akcjatron.pl
“W WCTron od wielu lat dbamy o czystość toalet na imprezach kulturalnych, w których biorą udział polskie rodziny. Wierzymy, że ta kampania to pierwszy krok do podniesienia ważnych tematów takich jak dostępność czystych toalet dla maluchów - nie tylko w przedszkolach, ale i w różnych miejscach w całej Polsce. Wiemy, że rozmowy na temat kultury osobistej bywają wyzwaniem dla rodziców i nauczycieli, dlatego mamy kilka ciekawych rozwiązań, żeby te rozmowy ułatwić, rozluźnić, a czasami małych odbiorców i odbiorczynie rozbawić”, mówi Daniel Chaciej, wiceprezes Zarządu WCTron – organizatora akcji.
Do wygrania remont łazienki
W ramach kampanii Akcja Tron organizowane są również konkursy dla przedszkoli i uczniów szkół w całej Polsce. Dodatkowo uczniowie szkół podstawowych mogą zdobyć punkty za wolontariat. W jury konkursu dla przedszkoli zasiadają eksperci i ekspertki, związani z edukacją i prawami dziecka, między innymi: Marek Michalak - kanclerz Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu, przewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka i w latach 2008–2018 rzecznik praw dziecka czy Anna Gorgolewska psycholożka i wykładowczyni Uniwersytetu SWPS, która jest też autorką założeń merytorycznych do materiałów edukacyjnych na temat higieny dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Nagrodą główną w konkursie dla przedszkoli będzie zaprojektowanie i wyremontowanie łazienki. Dlaczego to ważne? Według raportu programu “Wzorowa Łazienka” realizowanego przez markę Domestos z 2017 roku - ponad 30 proc. uczniów w wieku 6-12 lat unika korzystania ze szkolnych łazienek. Mądre zagospodarowanie przestrzeni i zastosowanie odpowiednich rozwiązań może to zmienić. Dlatego do współpracy przy remoncie łazienki WCTron zaprosił XYstudio - jedną z czołowych firm architektonicznych, która ma doświadczenie w pracy dla najmłodszych. Firma zadba o każdy aspekt - zarówno funkcjonalny, jak i estetyczny biorąc pod uwagę potrzeby i preferencje dzieci.
“Styl życia ucznia i jego rodziny stanowi 50% wszystkich czynników warunkujących zdrowie i ma największy wpływ na późniejszą kondycję człowieka. Uczniowie, dzięki kampanii zdobędą wiedzę i umiejętności, które podczas dalszego życia pomogą im dokonywać świadomych wyborów związanych z własnym zdrowiem”, mówi Marek Michalak, kanclerz Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu, przewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka i rzecznik praw dziecka w latach 2008–2018 powołując się na badania “Edukacja zdrowotna w szkole” Barbary Wolny
Za koncept kreatywny i realizację kampanii odpowiada agencja marketingowa Apollo 360. Agencja specjalizuje się w eventach, komunikacji marketingowej, kampaniach digitalowych i produkcjach telewizyjnych. To już kolejna współpraca z firmą WCTron. Wcześniej specjaliści i specjalistki Apollo 360 odpowiadali za koncept strefy partnerskiej podczas 31. Finału WOŚP. W gronie ich klientów są takie marki jak Play, Budimex czy Fundacja Aktywizacja.
Patronami akcji są między innymi: Międzynarodowa Kapituła Orderu Uśmiechu, Instytut Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, Fundacja Unaweza Martyny Wojciechowskiej.
Źródło: WCTron