Dość często zarzuca się organizacjom pozarządowym, że w niewystarczającym stopniu dbają o promowanie swoich działań. Utrudnia im to dotarcie do potencjalnych odbiorców i szerokie zaprezentowanie swojej oferty. Co na ten temat myślą sami zainteresowani? Oto efekt jednego ze spotkań przedstawicieli III sektora zorganizowanego w Poznaniu.
Promowanie czy komunikowanie?
Starając się przybliżyć temat promocji organizacji pozarządowych, łatwo napotkać na pewne problemy wynikające z samych definicji pojęć odnoszących się do promowania. Organizacje zajmują się działaniami społecznymi, tym samym wypełniają lukę pomiędzy przedsięwzięciami podejmowanymi przez państwo i sektor prywatny. Nie mają więc do nich zastosowania mechanizmy składające się na pojęcie marketingu. Potrzeby, na które odpowiadają organizacje nie wynikają z kalkulacji opłacalności, analizy rynku, a z trudnej do wycenienia potrzeby społecznej. Nie można też z kolei zawężać działania organizacji do samej promocji. Promocja opowiada bowiem o inicjatywach podejmowanych przez określoną organizację, nie buduje jednak jej długotrwałych relacji z otoczeniem. Najodpowiedniejszym terminem w odniesieniu do promowania organizacji pozarządowych wydaje się zatem termin komunikowania. Pozwala on ująć wszystkie działania, które wpływają na budowanie wizerunku NGO oraz nawiązywanie trwałych kontaktów z otoczeniem. Jak wygląda więc komunikowanie w III sektorze?
Odpowiedzialność za komunikowanie
Czy organizacje pozarządowe powinny zatrudniać specjalistę/specjalistkę ds. komunikowania? Jak przekonują przedstawiciele III sektora, w tej roli często sprawdzają się członkowie zarządów, albo koordynatorzy poszczególnych projektów. Z pewnością osoby te dobrze znają organizację oraz zakres przedsięwzięć aktualnie przez nią podejmowanych. Czy jednak mogą sprawdzić się także w takim obszarze jak komunikowanie? Podejmowanie działań, które mają na celu budowanie pozycji organizacji w środowisku wymagają specjalistycznej wiedzy, a także pewnych predyspozycji. Z drugiej strony, trudno zakładać, że organizacje, które na co dzień borykają się z problemami zachowania ciągłości finansowej, wydzielą specjalne stanowisko pracy w tym zakresie. Na tej podstawie łatwo wysnuć wniosek, że potrzeba posiadania specjalisty/specjalistki ds. komunikowania zależy od skali działania i potrzeb każdej z organizacji. Przy czym stanem pożądanym jest wyznaczenie osoby, która byłaby odpowiedzialna za całość takich działań.
Planowanie komunikowania
Zdaniem specjalistów planując działania w obszarze komunikowania powinno brać się pod uwagę analizę organizacji oraz jej otoczenia, zwłaszcza kluczowych grup interesariuszy. W praktyce jednak organizacje pozarządowe nie znajdują na to czasu. Badanie potrzeb odbiorców opiera się często na intuicji, wewnętrznym przekonaniu członków organizacji o konieczności podejmowania takich, a nie innych działań. Czy to sprawdza się w praktyce? Na krótki czas tak. Przedstawiciele III sektora blisko współpracują z odbiorcami swoich działań, przez co szybko mogą reagować na ich bieżące potrzeby. Brak planowania wpływa jednak na trudności z budowaniem trwałego, pozytywnego wizerunku organizacji w otoczeniu. Incydentalne przedsięwzięcia w obszarze komunikowania nie pozwalają NGO w pełni zaprezentować swojej działalności. Skutkuje to słabą rozpoznawalnością III sektora w społeczeństwie.
Narzędzia wykorzystywane przy komunikowaniu
Pakiet narzędzi stosowanych przez organizację jest bardzo różny. Przedstawiciele III sektora zdają sobie jednak sprawę, z pewnych podstawowych działań, które w obszarze komunikowania powinna podejmować każda organizacja. Naturalnie, wraz z rozwojem NGO rośnie także potrzeba stosowania dodatkowych środków sprzyjających budowaniu jej wizerunku. Rzadko jednak przedstawiciele III sektora badają efektywność wykorzystywanych przez siebie narzędzi. Trudno więc ocenić im, które przynoszą im największe korzyści, a stosowania których powinny zaniechać.
Pobierz
-
201201261220500713
732733_201201261220500713 ・38.72 kB
-
201202151451350985
749245_201202151451350985 ・38.72 kB
-
201202141515210253
748453_201202141515210253 ・38.72 kB
-
201202222348000329
753344_201202222348000329 ・38.72 kB
-
201202011003510717
738040_201202011003510717 ・38.72 kB
-
201201261220500713
732733_201201261220500713 ・38.72 kB
-
201202011003510717
738040_201202011003510717 ・38.72 kB
-
201202141515210253
748453_201202141515210253 ・38.72 kB
-
201202151451350985
749245_201202151451350985 ・38.72 kB
-
201202222348000329
753344_201202222348000329 ・38.72 kB
-
201202222348000329
753344_201202222348000329 ・38.72 kB
-
201202011003510717
738040_201202011003510717 ・38.72 kB
-
201201261220500713
732733_201201261220500713 ・38.72 kB
-
201202151451350985
749245_201202151451350985 ・38.72 kB
-
201202141515210253
748453_201202141515210253 ・38.72 kB
-
201202151451350985
749245_201202151451350985 ・38.72 kB
-
201202222348000329
753344_201202222348000329 ・38.72 kB
-
201202011003510717
738040_201202011003510717 ・38.72 kB
-
201201261220500713
732733_201201261220500713 ・38.72 kB
-
201202141515210253
748453_201202141515210253 ・38.72 kB
Źródło: Centrum PISOP