Jak rozpocząć drogę od projektu do realnej zmiany? W czasie Dnia Aktywności Społecznej nie zabrakło inspirujących wykładów, rozmów oraz zaangażowanych uczniów. Tak Szkoła w Chmurze razem z Fundacją Ashoka i Zwolnionymi z Teorii inspiruje młodych do aktywności społecznej.
Organizacje pozarządowe (NGO) odgrywają kluczową rolę w aktywizowaniu młodzieży i kształtowaniu postaw obywatelskich. Dzięki programom edukacyjnym, warsztatom czy projektom społecznym dają uczniom narzędzia do działania, ucząc pracy zespołowej, zarządzania inicjatywami i odpowiedzialności za otoczenie.
– To doskonała okazja, by zwrócić uwagę na rolę młodzieży w działaniach społecznych i pokazać, jak szkoła może inspirować do aktywności na rzecz innych. W Szkole w Chmurze zachęcamy uczniów do podejmowania realnych inicjatyw. To wydarzenia, które kształtują w młodzieży poczucie sprawczości i uczą, że nawet lokalne działania mogą prowadzić do wielkich zmian – mówi Marta Cieśla z Fundacji Szkoła w Chmurze.
Nie tylko Szkoła w Chmurze zachęca do wyjścia poza schematyczne myślenie. Rafał Flis ze Zwolnionych z Teorii podkreśla, że warto wychodzić poza szkolne mury i skupiać się na kompetencjach, które będą konkurencyjne w dobie rozwoju sztucznej inteligencji.
– Najnowsze wersje sztucznej inteligencji będą w stanie lepiej od Homo sapiens zdać egzaminy, które od lat były najważniejszymi osiągnięciami akademickimi młodych ludzi. Gigantyczna przepaść dzieli tą tradycyjną szkołę od potrzeb współczesności. Wy zdajecie sobie z tego sprawę – mówił Rafał Flis do aktywistów ze Szkoły w Chmurze. – Jeszcze nigdy nie było tak jasne, że w wiedzy akademickiej czy samym przyswajaniu informacji nie ma nic istotnie decydującego o waszych szansach na osobiste czy zawodowe szczęście. Kluczowe są takie kompetencje jak krytyczne myślenie, kreatywność, praca w zespole, umiejętność przekonywania innych, umiejętność jasnego komunikowania swoich pomysłów i swoich zamiarów – wyliczał.
Każdy może zmienić świat
NGO-sy często wspierają też uczniów w zdobywaniu pierwszych doświadczeń wolontariackich i obywatelskich, przygotowując ich do aktywnego udziału w życiu społecznym i zawodowym.
– Naszą wizją jest dążenie do świata, w którym każda osoba ma możliwość, ma przestrzeń i takie poczucie wewnętrzne, że może zmieniać świat. Że kiedy zauważy jakiś problem, który w jakiś sposób jest dla tej osoby ważny, to może poczuć w sobie i odnaleźć w sobie zasoby na to, żeby się tym problemem jakoś zająć, żeby wziąć odpowiedzialność i coś zrobić. To mogą być duże rzeczy, to mogą być też bardzo małe rzeczy – mówiła Agnieszka Bernaś-Sobieraj z Fundacji Ashoka Polska
Organizacje społeczne często wypełniają lukę tam, gdzie system publiczny nie jest w stanie zapewnić pełnego wsparcia, angażując społeczność do wspólnego działania. Dla młodych ludzi współpraca to szansa na rozwój kompetencji i zrozumienie, jak ich działania mogą przyczyniać się do lepszego świata. Dzięki takim inicjatywom młodzi ludzie uczą się empatii, odpowiedzialności i skutecznego działania – cech, które są kluczowe w dorosłym życiu. W samej Szkole w Chmurze do Olimpiady Zwolnieni z Teorii przygotowuje się kilkuset uczniów, którzy przygotowali blisko 60 projektów.
Punkt widzenia młodych
Projekt Ethical Consumption projekt ma na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat negatywnych skutków konsumpcjonizmu.
W Raszynie uczniowie Szkoły w Chmurze założyli kawiarnię “Kawał Drogi”, która wszystkie zyski przekazuje na wsparcie dla najbardziej potrzebujących rodzin z okolicy. Poza wypiciem aromatycznej kawy i zjedzenia pysznego ciastka można wziąć tam udział w organizowanych przez uczennice wydarzeniach kulturalnych lub warsztatach. Młodzi aktywiści skupieni wokół inicjatywy “Nieustraszeni” pokazują, że lęk czy fobia to nie jest nic złego. Warto sięgnąć po pomoc i udać się ze swoim problemem do specjalisty. Zależy im także na tym, by nauczyć społeczeństwo jak radzić sobie i pomóc innym przejść przez ataki paniki oraz pokazać najmłodszym jak rozumieć i akceptować emocje.
– Zależy nam na stworzeniu bezpiecznej przestrzeni wśród młodzieży do mówienia o zdrowiu psychicznym. Mam nadzieję, że moimi działaniami będę w stanie kogoś zainspirować, żeby też o nich rozmawiał. Według mnie warto. Nawet jeżeli uważamy, że nie robimy dużej zmiany, to czasami nawet takie małe rzeczy mogą poruszyć domino. Zaczniemy jedną rzecz i to popchnie masę kolejnych, które mogą w pewnym momencie stać się znacznie większe – mówi uczennica Szkoły w Chmurze Liliana Palmowska z projektu MyMind.
– Nasz projekt Ponad System jest o motywacji do nauki i o tym jak powinniśmy się uczyć efektywnie. Chcemy pokazać właśnie licealistom, że można zarządzać produktywnie swoim czasem i mieć go na dodatkowe pasje. Podkreślamy także jak ważny jest sen. Jeżeli dobrze organizujemy swój czas, to mamy mniej stresu i lepiej przyswajamy wiedzę – podkreśla Zofia Segda.
Szkoła w Chmurze to największy organizator edukacji domowej w Polsce, który stawia swoim uczniom wyzwania i zachęca do podejmowania aktywności społecznej. Sami uczniowie mogą liczyć na wsparcie nauczycieli i warsztatowców. Korzystają także ze spotkań z mentorami i działaczami różnych organizacji pozarządowych. Uczniowie chętnie przejmują inicjatywę, wykazują się dużą odpowiedzialnością, ale jednocześnie świetnie się przy tym bawią. Tylko w tym roku w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii przygotowali 59 różnych projektów. Wielki Finał Olimpiady odbędzie się 22 maja w Warszawie.
Źródło: Fundacja Szkoła w Chmurze