"Każda organizacja ma do opowiedzenia swoją historię. Chcemy, by strona internetowa była taką opowieścią"
4 sekundy – tyle czasu zajmuje podjęcie decyzji: zostaję na tej stronie, czy z niej wychodzę. Nad zachęceniem do pozostania pracuje rzesza ekspertów user experience. 50 z nich zawiązało kolektyw Rzeczywiste Doświadczenia, aby swoją cenną wiedzą dzielić się wolontarystycznie z organizacjami pozarządowymi.
Filip Żyro: – Inicjatywa Rzeczywiste Doświadczenia chce dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z organizacjami. Czym dokładnie się zajmujecie?
Dominika Bęben, Rzeczywiste Doświadczenia: – Kolektyw Rzeczywiste Doświadczenia to nieformalna grupa ekspertów user experience i programistów, którzy chcą w swoim wolnym czasie wspierać na zasadzie wolontariatu organizacje pozarządowe w Polsce! User experience (UX) to dziedzina, która zajmuje się projektowaniem doświadczeń użytkowników stron internetowych, usług, produktów, aplikacji mobilnych. Chodzi o to, że człowiek odwiedzający naszą stronę przeważnie przeznacza około czterech sekund na podjęcie decyzji, czy na stronie zostanie, czy z niej wyjdzie. Ważne jest, aby strona była jednoznaczna, przejrzysta, zachęcająca i profesjonalna.
Ponadto wierzymy, że każda organizacja ma do opowiedzenia swoją historię. Chcemy, żeby strona internetowa organizacji była też taką opowieścią.
Na co dzień pracujemy dla wielkich korporacji, gdzie pomagamy im zarabiać i sprzedawać ich usługi i produkty. Wierzymy, że te same narzędzia, które wspierają biznes, mogą być ogromnym wsparciem dla fundacji i stowarzyszeń, które chcą swoje projekty realizować skuteczniej.
Obecnie w Kolektywie zrzeszonych jest blisko 50 ekspertów, którzy wspierają jedenaście projektów. Zależy nam przede wszystkim na wsparciu tych organizacji, które nie mają możliwości i zasobów, żeby na co dzień ulepszać swoje kanały cyfrowe.
Czemu organizacje pozarządowe potrzebują pomocy w projektach technologicznych i podczas projektowania UX?
– Coraz więcej organizacji pozarządowych w Polsce ma swoje strony internetowe, ale w dalszym ciągu digitalizacja trzeciego sektora jest znacznie mniejsza niż sektora komercyjnego. Podobnie jak biznes, tak i organizacje mają przed sobą realizację określonych działań, celów. Muszą pozyskiwać środki, wolontariuszy, 1%, granty itd. Usprawnianie kanałów cyfrowych jest jednym ze sposobów wspierania realizacji tych działań. Wiedzą o tym doskonale korporacje, które nie wyobrażają sobie już dzisiaj funkcjonowania i zarabiania bez strony internetowej czy aplikacji.
Dostęp do eksperckiej wiedzy, takiej jak wiedza programistyczna, czy ta związana z projektowaniem user experience, jest drogi i bardzo trudny dla tych, którzy nie dysponują dużymi budżetami. Korporacje mogą sobie na to pozwolić i zatrudniają rzesze ekspertów, którzy pomagają im w rozwoju kanałów cyfrowych. Chcemy, żeby nasza wiedza stała się równie dostępna dla organizacji, które tych wielkich budżetów nie mają.
Jeżeli więc organizacji zależy na tym, żeby mieć stronę internetową lub aplikację, które będą przejrzyste, zrozumiałe, przyjemne w odbiorze, będą dobrze eksponowały jej działania, cele, osiągnięcia – specjalista user experience może jej w tym pomóc.
Komu pomagacie w ramach działalności Rzeczywiste Doświadczenia?
– Pomagamy wszystkim organizacjom, które działają non profit i potrzebują naszego wsparcia w zakresie rozwoju swoich kanałów cyfrowych, jednak szczególnie chcemy pomagać tym, dla których dostęp do tej wiedzy jest szczególnie trudny (myślę o małych, często jedno-, dwu-, trzyosobowych organizacjach, tych z mniejszych miast). Ale oczywiście zapraszamy wszystkich!
Jak konkretnie wyglądają Wasze działania przy współpracy z organizacjami? Z jakimi problemami najczęściej zgłaszają się do Was organizacje?
– Schemat naszego działania jest prosty:
Krok pierwszy: poznajemy organizację – dowiadujemy się, jak działa, jaka historia stoi za tym, czym się zajmuje, jakie są jej cele. Jeżeli organizacja nie potrafi powiedzieć zbyt wiele o swoich beneficjentach czy odbiorcach strony, rekomendujemy realizację badań wśród tych osób, po to, żeby poznać ich potrzeby i oczekiwania. W Rzeczywistych Doświadczeniach jest wielu badaczy, którzy chętnie podejmują się takich projektów!
Krok drugi: jeżeli organizacja ma stronę lub aplikację – poznajemy ją dokładnie i robimy coś, co nazywamy “analizą ekspercką user experience”, czyli odnajdujemy mocne i słabe obecnej strony w kontekście doświadczeń użytkowników.
Krok trzeci: wypisujemy rekomendacje w zakresie zmian i ustalamy, co organizacja może zaimplementować sama, a w czym będzie potrzebowała wsparcia.
Krok czwarty: jeżeli okazuje się, że rekomendowanych zmian jest na tyle dużo, że bardziej opłaca się stronę przeprojektować, projektant UX przygotowuje taki projekt, który odpowiada na potrzeby organizacji i potrzeby użytkowników strony.
Krok piąty: testujemy projekt z przyszłymi potencjalnymi użytkownikami strony, po to, żeby go ulepszyć. Wprowadzamy zmiany, testujemy, wprowadzamy zmiany… aż do zadowalającego efektu. Tak się dzisiaj projektuje strony i chcemy, żeby organizacje miały dostęp do tego standardu.
Krok szósty: o ile to możliwe, pomagamy organizacji we wdrażaniu nowej wersji strony.
Bardzo zależy nam także na tym, żeby edukować organizacje w zakresie tego, czym jest user experience. To tylko skomplikowanie brzmi, tak naprawdę organizację mogą wiele dobrego zrobić same niskim nakładem czasu i praktycznie nie ponosząc kosztów. Wystarczy odpowiednia wiedza. My ją mamy i chętnie się dzielimy.
Czy wasze działania są płatne? Czy działacie zdalnie, czy organizacje mogą liczyć na waszą pomoc w swojej siedzibie?
– Nasze działania są nieodpłatne. Działamy w dużej mierze zdalnie, ale eksperci są z różnych miast w Polsce (i nie tylko w Polsce), więc spotykamy się także z organizacjami osobiście. Ostatnio byliśmy pod Pszczyną, na Śląsku, w organizacji Zameczek, gdzie organizowaliśmy całodniowy warsztat. Jego wyniki stały się bazą do podjęcia decyzji o tym, jak ma wyglądać strona internetowa. Aktualnie jedna z ekspertek, projektantka, pracuje nad tą stroną, prowadząc komunikację mailową i telefoniczną z organizacją.
Jak można skorzystać z waszej wiedzy?
Najlepiej do nas po prostu napisać na hej@rzeczywiste.org. Zachęcam także do odwiedzenia naszej strony www.rzeczywiste.org, żeby nas bliżej poznać.
Źródło: Sektor 3.0