"Pępkiem Europy" została gmina Podkowa Leśna. To w niej frekwencja w wyborach do Parlamentu Europejskiego 7 czerwca 2009 roku była najwyższa. Przyznanie tytułu "Pępka Europy" jest zwieńczeniem kampanii społecznej o tej samej nazwie, rozpoczętej w kwietniu br. przez Koalicję 7czerwca.
Podkowa Leśna to miasto i gmina w województwie mazowieckim, w
powiecie grodziskim. Do głosowania uprawnionych było 3211
mieszkańców. W niedzielnych wyborach do Europarlamentu wzięło
udział 1634 osób, co stanowi 50,86 proc. osób uprawnionych do
głosowania. Odsetek ten, najwyższy w kraju, zapewnił zwycięstwo
gminie Podkowa Leśna.
Nagrodą dla Podkowy Leśnej będzie pamiątkowa tablica, która
zostanie umieszczona w jednym z najważniejszych miejsc w gminie. W
uroczystości nadania tytułu „Pępka Europy”, która odbędzie się w
najbliższym tygodniu w zwycięskiej gminie, udział weźmie Marcin
Meller. O dokładnym terminie wkrótce Państwa poinformujemy. Już
teraz serdecznie zapraszamy na to wydarzenie.
O zaszczytny tytuł "Pępka Europy" mogły ubiegać się wszystkie
polskie gminy. Współzawodnictwo między gminami miało na celu
zachęcenie jak największej liczby obywateli do zagłosowania w
wyborach deparlamentu Europejskiego. Tytuł „Pępka Europy” został
przyznany przez organizacje zrzeszone w Koalicji 7czerwca,
realizującej kampanię profrekwencyjną "Pępek Europy".
Kampania "Pępek Europy" miała zasięg ogólnopolski, była widoczna
zarówno w małych miejscowościach, jak i dużych miastach. W jej
działania zaangażowanych było ponad 300 organizacji i grup
nieformalnych z całej Polski, 50 uczelni wyższych, prawie 1500
szkół oraz liczne media lokalne i ogólnopolskie.
Odwołujące się do folkloru polskiego spoty z muzyką zespołu
Żywiołak można było zobaczyć m.in. na kanałach TVN oraz w TV4,
Superstacji, MTV, VIVA, 4fun.tv, w kinach sieci Cinema City czy w
metrze warszawskim, a także na największych portalach
internetowych. Wersję radiową spotu emitowały m.in. TOK FM, Radio
Złote Przeboje, Radio Zet, Roxy FM oraz liczne rozgłośnie
regionalne. Reklamę prasową opublikowały m.in. „Gazeta Wyborcza”,
„Metro”, "Rzeczpospolita", "Dziennik", "Newsweek", "Polityka",
"Wprost", "Forum", "Forbes", "Polska The Times" oraz inne tytuły
Grupy Wydawniczej Polskapresse, "Tele Tydzień", "To i Owo".
Wyniki zaplanowanych w najbliższym czasie badań pokażą, jaki
wpływ na wysokość frekwencji w Polsce miała kampania "Pępek
Europy". Ale już teraz powodem do zadowolenia może być fakt, że
tegoroczna frekwencja do Parlamentu Europejskiego, wynosząca 24,53
proc., jest wyższa od tej z 2004 roku o 3,66 punktów procentowych
(2004 r. - 20,87 proc.). Ten pozytywny trend nie dotyczy natomiast
większości państw Unii Europejskiej, gdzie zanotowano frekwencję
niższą niż w wyborach w 2004 r. W Wielkiej Brytanii spadek ten
wynosił 4,25 punktów procentowych, we Włoszech – 5,26, w Grecji –
10,59, a na Litwie aż 27,47 punktów procentowych (według danych z
godz. 14.45 dn. 8 czerwca br.).
Inicjatorami Koalicji 7czerwca są: Fundacja im. Stefana
Batorego, Instytut Spraw Publicznych, Stowarzyszenie Projekt:
Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja FOR, PKPP
Lewiatan, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR,
Stowarzyszenie Szkoła Liderów, Stowarzyszenie Przyjaciół
Integracji, Fundacja im. Roberta Schumana, Związek Firm Public
Relations, Mediacom, agencja Saatchi & Saatchi, agencja
PZL.
Projekt jest realizowany przy wsparciu udzielonym przez
Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego
Mechanizmu Finansowego i budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach
Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.
Źródło: www.niepelnosprawni.pl