Innowacyjny magazyn społeczny WSPAK kończy właśnie cztery lata. To jedna z ponad 120 tzw. „gazet ulicznych”, które aktywizują osoby wykluczone w 40 krajach na wszystkich kontynentach. Pisma zrzeszone są w Międzynarodowej Sieci Gazet Ulicznych INSP w Wielkiej Brytanii. WSPAK zwiększa spójność społeczną poprzez wspieranie najuboższych, upowszechnianie dobrych praktyk biznesu i rozwój ekonomii społecznej.
WSPAK przez ostatnie 4 lata osiągnął wiele. Z danych Fundacji Satoris, która jest wydawcą magazynu, wynika, że do tej pory aż 276 osób wykluczonych znalazło zajęcie przy sprzedaży gazety. Fundacja przeprowadziła również 285 godzin szkoleń, 25 warsztatów oraz 42 spotkań motywacyjnych wspakersów (tak określani są kolporterzy magazynu WSPAK) z przedstawicielami świata kultury i biznesu. Dotychczas ukazało się 12 numerów magazynu w łącznym nakładzie 80 tys. egzemplarzy, a już w najbliższych tygodniach ukaże się kolejny. Dzięki sprzedaży WSPAK bezdomni i niepełnosprawni kolporterzy wypracowali dla siebie ok. 200 tys. zł. „zasiłku solidarnościowego”, będącego wynagrodzeniem wręczanym przez współobywateli za wysiłek i aktywność.
Miesięcznik Twój Styl uznał WSPAK za SZLAGIER ROKU 2009 w kategorii „IDEA”. Magazyn był tematem wielu artykułów prasowych w wiodących pismach oraz gościem TVN, Panoramy, Wiadomości TVP 1, POLSAT NEWS, „Barw życia” TVP 2, TVP Info, Biznes Kuriera, SUPERSTACJI, TVN24. Za kilkanaście dni – 8 listopada – w programie TVP2 "Pożyteczni.pl" będzie można zobaczyć kolejny dokument poświęcony magazynowi, a przede wszystkim jego kolporterom. Program ten będzie doskonałym podsumowaniem ostatnich 4 lat jego istnienia. O WSPAK można było również usłyszeć w słuchowiskach takich jak radio ESKA, WAWA, Antyradio, Program I Polskiego Radia i radiowa „Trójka”. Przekaz o WSPAK dotarł łącznie do ponad 7 mln osób.
Tyle wydarzyło się dotychczas. A jakie plany ma Fundacja na kolejne lata? Przede wszystkim wciąż iść do przodu, tak, aby dotrzeć do jak największej liczby osób marginalizowanych i wykluczonych społecznie z ofertą zajęcia, pomocą w rozwijaniu talentów, wszechstronnym wsparciem. Piąty rok działalności rozpoczął program pn. „Innowacja Społeczna WSPAK”. Pomocną dłoń podała WSPAK Fundacja im. Leopolda Kronenberga przy CITI Handlowy w formie grantu na budowę multimedialnej platformy w Internecie i rozpoczęcie kampanii edukacyjno-informacyjnej pod hasłem „Postaw na Godność”. Program „Innowacja Społeczna WSPAK” upowszechnia nowoczesny model polityki społecznej opartej na marketingu relacji i obejmuje szereg działań komunikacyjnych, m. in. ulotki, newsletter, blogi wspakersów, galerię wizualną, filmy o wspakersach, „salony WSPAK” w Warszawie, wydanie czterech numerów magazynu oraz oczywiście nowy portal. Tworzy go Agencja Public Relations PUBLICON Sp. z o.o, która w ostatnich tygodniach znalazła się w rankingu największych agencji PR miesięcznika Press oraz otrzymała dwie nominacje do nagrody Złote Spinacze, w tym – w prestiżowej kategorii Public Affairs and Lobbing. Agencja PUBLICON zajęła się także pro bono liftingiem WSPAK.
Misją WSPAK jest zwiększanie spójności społecznej. Z jednej strony Fundacja wspiera osoby pragnące, poprzez samodzielne działanie, pokonywać życiowe przeszkody. Z drugiej strony pragnie pomagać dzięki zaangażowaniu licznych wolontariuszy – dziennikarzy, twórców, resocjalizatorów, psychologów. Przyjaciele WSPAK to także firmy i korporacje, bez których działalność Fundacji byłaby niemożliwa z uwagi na jej kosztochłonność. W gronie Przyjaciół WSPAK są też osoby z pierwszych stron gazet, m.in. Maria Seweryn, Janina Ochojska, Włodzimierz Nahorny, Jacek Rozenek, Marcin Dorociński czy Janusz Szrom, które wspierają swoim autorytetem wysiłki osób i środowisk wykluczonych.