Jak zebrać kilka tysięcy złotych w dobę? 6 porad dla wszystkich chcących odnieść sukces w kampanii
Ostatnie spektakularne kampanie crowdfundingowe w Polsce pokazały, że można zebrać dowolną kwotę w wyznaczonym przez siebie okresie. Ważny jednak jest cel zbiórki i to, co mamy do zaoferowania. Wielokrotnie już byliśmy świadkami projektów, które zebrały zakładaną sumę w mniej niż 24 godziny. Dla organizacji pozarządowych to również wspaniałe narzędzie do pozyskiwania środków.
Wszystkim, którym wydaje się, że w finansowaniu społecznościowym szansę mają tylko ci, których pomysł opiera się na znanej marce, są w błędzie. – Zbiórki na portalach takich jak Kickstarter, Beesfund czy Wspieram.to pokazują, że o sukcesie nie decyduje przypadek. Zazwyczaj efekt końcowy opatrzony jest ciężką pracą całego zespołu i dniami przygotowań – mówi Dominika Zabrocka z firmy Wspieram.to.
O CZYM MUSIMY WIĘC PAMIĘTAĆ, ABY NASZ PROJEKT MIAŁ SZANSĘ SIĘ UDAĆ?
Zanim założymy projekt i rozpoczniemy zbiórkę funduszy, powinniśmy zapoznać się z podobnymi projektami, które zrealizowały się w tej samej kategorii. Dzięki temu będziemy mogli sprawdzić, czym cechowały się udane realizacje. Taka wiedza pozwoli nam odpowiednio zoptymalizować projekt, aby jak najlepiej zaprezentował nas i nasz pomysł przed potencjalnymi wspierającymi.
2) Zadbaj o odpowiedni wygląd i wizerunek projektu
Wizerunek kampanii to pozytywne skojarzenia i emocje, jakie budzi ona u fanów i potencjalnych wspierających. Tworzy go zarówno styl komunikacji, film promocyjny, jak i cały wygląd projektu zamieszczonego na platformie. Określ emocje, jakie chcesz wzbudzać i stwórz go tak, aby opowiadał niezwykłą historię. Twoją historię.
3) Dowiedz się, gdzie znajdziesz potencjalnego wspierającego
Zanim uruchomimy nasz projekt, konieczne będzie zbudowanie bazy miejsc i osób, które będą zainteresowane wsparciem, bądź napisaniem na temat naszego pomysłu. Dobrze widziane jest również przygotowanie listy dziennikarzy, którzy będą zainteresowani tematyką naszych działań.
4) Zaplanuj strategię komunikacji w mediach oraz harmonogram działań
Kiedy już wiemy do kogo się zwrócić, warto to skrupulatnie zaplanować. Nic bardziej nie utrudnia działań niż chaotyczne wysyłki not prasowych i szybka próba dotarcia do mediów dzień przed startem projektu. Tworząc harmonogram działań będziemy w stanie zaplanować wszystko z odpowiednim wyprzedzeniem. Ważny jest odpowiedni dobór mediów, opiniotwórczych ludzi, czy serwisów tematycznych.
5) Wybierz narzędzia, za pomocą których zbudujesz zaangażowanie i skierujesz ruch na stronę swojego projektu
Jeśli pomyślnie udało się nam określić naszą grupę docelową, powinniśmy wybrać narzędzia, które odpowiednio ją zaangażują. Najpopularniejszymi z nich będą: media społecznościowe (Facebok, Youtube, Twitter), konkursy, ankiety, motywujące nagrody za wsparcie oraz nowe cele, które będą odblokowane w kolejnych krokach wsparcia. Pamiętaj, że sam ruch na platformie crowdfundingowej nie zapewni sukcesu.
6) Realizuj działania zgodnie z zaplanowaną wcześniej strategią
Staraj się działać zgodnie z ustalonym harmonogramem. Im więcej działań będzie odpowiednio zaplanowanych, tym łatwiej będzie nam realizować założone cele.
Nie powinniśmy zapominać, że dobrze przygotowana i prowadzona kampania crowdfundingowa czasami niczym nie różni się od pracy zawodowej. Z tą różnicą, że sami zbieramy na swoje wynagrodzenie.
Źródło: Wspieram.to