Jak wspierać aktywne zawodowo mamy, jednocześnie wspierając biznes?
Przeziębienie lub grypa to nie czas na udowadnianie wytrwałości i gotowości do poświęceń, ale na odpoczynek i regenerację. Aż 86% pracujących mam w Polsce przyznaje, że mimo choroby pojawiło się w pracy, aby uniknąć utraty dodatkowych świadczeń finansowych. Kampania „MAMY czas na zdrowie”, organizowana przez Fundację Share the Care i firmę Haleon, producenta Theraflu, stawia sobie za cel zmianę tego niepokojącego trendu.
Współczesne mamy dźwigają podwójne brzemię – odpowiedzialności zawodowej i domowej. Badania SW Research pokazują, że 60% z nich, mimo choroby, kontynuuje codzienne obowiązki w domu, a aż 28% obawia się, że chorowanie może negatywnie wpłynąć na ich karierę. Kampania „MAMY czas na zdrowie” ma na celu zmianę tych statystyk, zachęcając pracodawców, rodziny i same mamy do wspólnego działania na rzecz zdrowia oraz bardziej przyjaznych warunków pracy.
– Celem naszej pracy z pracodawcami jest zwrócenie uwagi na praktyki biznesowe, które niesprawiedliwie uderzają w pracujące mamy. Za opiekowanie się chorym dzieckiem czy zadbanie o swoje zdrowie mamy nie mogą być karane – mówi Karolina Andrian, założycielka fundacji Share the Care. – Wierzymy, że empatyczne, oparte na zaufaniu i zrozumieniu wyzwań pracujących mam miejsca pracy to fundament zdrowia i dobrostanu nie tylko mam, ale wszystkich pracowników. Dzięki międzysektorowej współpracy możemy lepiej zrozumieć perspektywy każdej ze stron i tworzyć rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby zarówno biznesu jaki i pracujących w nim ludzi.
Druga edycja kampanii „MAMY czas na zdrowie” zwraca uwagę na presję, która powstrzymuje aktywne zawodowo mamy przed odpoczynkiem w trakcie choroby. Kampania, poprzez współpracę z przedstawicielami biznesu, dąży do zebrania i wypracowania najlepszych praktyk w zarządzaniu krótkotrwałymi nieobecnościami pracowników, przynoszącym korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom.
Tworzenie wspierającego środowiska pracy to nie tylko kwestia społecznej odpowiedzialności, ale także biznesowej korzyści. Przeprowadzone w ramach kampanii „MAMY czas na zdrowie” rozmowy z przedstawicielami biznesu w ramach Konfederacji Lewiatan to ważny krok w kierunku lepszego zrozumienia potrzeb pracodawców i pracowników. Jak wskazali niektórzy przedstawiciele biznesu, którzy uczestniczyli spotkaniu kultura zaufania w miejscu pracy powodują niższą rotację i wyższą efektywność w pracy. Zadowolenie pracowników zmniejsza także skalę nieobecności oraz ogranicza problem prezenteizmu[i]. Jednocześnie zwracano uwagę na potrzebę zapewnienia normalnego toku pracy czy problem nadużywania zwolnień lekarskich.
Na wyższe ryzyko absencji w pracy narażone są szczególnie aktywne zawodowo mamy oraz osoby z obowiązkami opiekuńczymi. Samotne matki, które w 2021 roku stanowiły 20,7% rodzin w Polsce[ii], często zmagają się z ograniczonym wsparciem w opiece nad dziećmi, co przekłada się na częstsze nieobecności w pracy. Według danych ZUS[iii], kobiety odpowiadają za blisko 80% dni absencji chorobowej z tytułu opieki nad dzieckiem. Takie nieobecności przekładają się na niższe nawet o 20% zarobki. W przypadku rodzin, które nie mają innego źródła utrzymania, może to prowadzić do zaburzenia stabilności finansowej.
Kampania „MAMY czas na zdrowie” zachęca pracodawców do tworzenia jasnych procedur zastępstw, budowania kultury wsparcia w miejscu pracy opartej na zaufaniu i wzajemnym szacunku oraz wprowadzania elastycznych rozwiązań, które ułatwiają godzenie pracy zawodowej z obowiązkami opiekuńczymi.
– Firmy, które wspierają mamy, nie tylko poprawiają atmosferę w pracy, ale też budują silniejsze, bardziej zaangażowane zespoły. To korzyść dla wszystkich – dla mam, które czują się docenione, dla ich współpracowników, którzy pracują w lepszych warunkach, i dla organizacji, które zyskują lojalnych i efektywnych pracowników – mówi Marzena Leszczyńska-Chmiel, CEE HR Director w Haleon. – W Haleon widzimy, że nasze benefity zdrowotne przynoszą realne efekty – produktywność wzrosła, a rotacja znacząco spadła. Wspieranie zdrowia to inwestycja, która zawsze się zwraca.
O kampanii „MAMY czas na zdrowie”
Kampania organizowana przez Fundację Share the Care oraz firmę Haleon, producenta Theraflu, ma na celu zwiększenie świadomości wyzwań, z jakimi mierzą się pracujące mamy oraz inspirowanie do wprowadzania zmian w środowisku pracy.
Więcej informacji na temat kampanii można znaleźć na stronie: www.mamyczasnazdrowie.pl. Zapraszamy pracodawców do dzielenia się swoimi praktykami dotyczącymi zarządzania absencjami pracowników drogą mailową: mamyczasnazdrowie@webershandwick.pl.
www.mamyczasnazdrowie.pl #mamyczasnazdrowie
[i]https://upacjenta.pl/poradnik/wellbeing
[ii] Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021, Rodziny w Polsce w świetle wyników NSP 2021
[iii]https://www.zus.pl/documents/10182/39590/Absencja+chorobowa+w+2023+roku.pdf/57361117-44fc-4c48-ecad-82685bebdb32?t=1716895964320 tabela 44, strona 107, obliczenia własne
Źródło: Fundacja Share The Care