Jak uczyć o migracji w sposób empatyczny i angażujący? Konferencja i kurs online
Migracje, tożsamość i różnorodność kulturowa coraz częściej stają się tematami szkolnych rozmów. Jak o nich rozmawiać, by budować otwartość, rozwijać empatię i umiejętność krytycznego myślenia? Odpowiedzią jest międzynarodowy program Niewidoczne historie (ang. Invisible Stories), który w oparciu o badania, wyjaśnia różne oblicza migracji oraz pokazuje, jak o nich uczyć poprzez rozmowę, nowoczesne metody pracy i narzędzia cyfrowe.
W ramach programu Niewidoczne historie zostały przygotowane materiały dla nauczycieli i nauczycielek oraz raport badawczy, a także bezpłatny kurs e-learningowy dostępny na platformie e-learningowej Fundacji do dnia 29 grudnia. 28 listopada w Warszawie odbędzie się konferencja: Niewidoczne historie. O edukacji skoncentrowanej na świecie.
Realizowany w latach 2023-2025 program Niewidoczne historie wyposaża nauczycieli i nauczycielki, edukatorów i edukatorki w materiały dydaktyczne, które wspierają realizację podstawy programowej z edukacji obywatelskiej oraz prowadzenie zajęć geografii, historii, wiedzy o społeczeństwie czy lekcji wychowawczych. W programie promowane są innowacyjne metody nauczania, które zachęcają do refleksji i rozmów, oparte na cyfrowych narzędziach, grach edukacyjnych i narracjach osobistych oraz podejściu edukacji skoncentrowanej na świecie. Oferowane są w nim materiały przygotowywane są przez interdyscyplinarny, międzynarodowy zespół ekspertów i ekspertek z Fundacji Szkoła z Klasą z Polski, Smilemundo z Hiszpanii oraz King Baudouin Foundation z Belgii.
Raport badawczy pt.: „Niewidoczne historie – Kształtowanie wspólnych narracji o współczesnych europejskich migracjach”
Opublikowany przez Fundację Szkoła z Klasą w 2024 r. w Polsce raport badawczy prezentuje wyniki analizy: treści programów nauczania, materiałów dydaktycznych, narracji w social mediach i mediach tradycyjnych oraz wywiadów z edukatorami, nauczycielkami oraz ekspertami ds. migracji i tożsamości europejskiej. Unaocznia on fakt, że temat migracji w szkołach, także polskich, pojawia się dość rzadko i głównie przedstawiany jest jako problem lub zjawisko ilościowe. Według twórców raportu w nauczaniu brakuje ludzkiego, empatycznego podejścia – prowadzenia rozmów z uczniami i uczennicami o drugim człowieku, jego potrzebach i motywacjach, a także o niewidocznych aspektach migracji i jej wieloaspektowości.
Materiał do pobrania:
https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/niewidoczne-historie-raport-badawczy-2024/
Gotowe scenariusze lekcji: Edukacyjny narzędziownik migracyjny – jak rozmawiać o migracjach w szkole
Odpowiedzią na wyzwania edukacyjne zmapowane w raporcie jest publikacja dla nauczycieli i nauczycielek z praktykami gotowymi do wdrożenia podczas lekcji. Znalazły się w niej scenariusze zajęć dla klas VII–VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, które zostały przygotowane w taki sposób, aby zachęcić młode osoby do refleksji i rozmowy o wartościach, tożsamości, tolerancji i empatii.
W narzędziowniku nauczyciele i nauczycielki znajdą ćwiczenia integracyjne, infografiki i materiały audio, które pozwalają uczniom i uczennicom zrozumieć, jak migracje kształtują współczesny świat. Każdy z modułów, od „Niewidocznej podróży” po „Niewidoczne więzi”, uczy empatii, współpracy i krytycznego myślenia. Pokazuje, jak rozmawiać o migracjach w kontekście historii, geografii i edukacji obywatelskiej oraz etyki, a także jak przeciwdziałać stereotypom i uproszczeniom obecnym w przestrzeni publicznej. Dzięki ćwiczeniom opartym na cyklu Kolba i pracy z emocjami narzędziownik wspiera w budowaniu otwartej, wrażliwej i świadomej społeczności szkolnej.
Materiał do pobrania:
https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/edukacyjny-narzedziownik-migracyjny/
Kurs online „Zobaczyć to, co niewidoczne”
W ramach programu powstał także bezpłatny kurs e-learningowy dla edukatorów i edukatorek: „Zobaczyć to, co niewidoczne. Międzykulturowość w szkole”. W tym szkoleniu online ekspertki Fundacji Szkoła z Klasą wyjaśniają, jak prowadzić lekcje oparte na empatii i zrozumieniu, jak rozmawiać z uczniami o migracjach oraz reagować na trudne pytania w klasie. Uczestnicy poznają ideę edukacji skoncentrowanej na świecie, uczą się rozwijać kompetencje międzykulturowe i wrażliwość na różnorodność.
Na zakończenie kursu każdy uczestnik otrzymuje imienny certyfikat.
– Chcemy wspierać nauczycieli i nauczycielki w prowadzeniu w klasie rozmów o świecie takim, jaki jest – różnorodnym, złożonym, ale pełnym historii, które warto usłyszeć. Nasz kurs to narzędzie, które pomaga „zobaczyć to, co niewidoczne” – dodaje Izabela Meyza, ekspertka Fundacji Szkoła z Klasą.
Z kursu można skorzystać do dnia 29 grudnia 2025 r. na platformie e-learningowej Fundacji Szkoła z Klasą.
Szkolenie jest dostępne na stronie:
https://kursy.szkolazklasa.org.pl/kurs/zobaczyc-to-co-niewidoczne-miedzykulturowosc-w-szkole/
Konferencja: wspólne narracje o migracjach
Na 28 listopada Fundacja Szkoła z Klasą zaplanowała konferencję poświęconą tematyce migracji i edukacji międzykulturowej. W wydarzeniu wezmą udział nauczyciele, eksperci, aktywiści i osoby z doświadczeniem migracji, którzy wspólnie przyjrzą się dominującym narracjom, a także historiom pomijanym w dyskursie publicznym i w szkole. Celem spotkania będzie znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak rozmawiać o migracjach w sposób otwarty, oparty na wiedzy i empatii oraz jak włączać ten temat do codziennej praktyki edukacyjnej.
Podczas konferencji uczestnicy wysłuchają wykładu dr. Marcina Napiórkowskiego o niewidocznych wątkach migracyjnych w Europie, wezmą udział w rozmowie Agaty Łuczyńskiej i Izabeli Meyzy poświęconej wspólnej europejskiej narracji o migracjach, a także w dyskusjach stolikowych z osobami z doświadczeniem migracji i aktywistkami działającymi na rzecz społeczności migranckich. Program wydarzenia uzupełnią warsztaty oparte na materiałach z Edukacyjnego narzędziownika migracyjnego, które pokażą, jak w praktyce prowadzić lekcje oparte na współpracy, zrozumieniu i szacunku dla różnorodności. Zainteresowani udziałem w konferencji mogą wypełnić formularz rejestracyjny do dnia 21 listopada 2025 r. i wybrać formę obecności na wydarzeniu: online lub stacjonarną.
https://www.szkolazklasa.org.pl/edukacja-skoncentrowana-na-swiecie-konferencja/
Program Niewidoczne historie realizowany jest przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Asociación Smilemundo i King Baudouin Foundation, ze wsparciem Unii Europejskiej.
Dofinansowane ze środków UE.
-
jak-uczyc-o-migracji-w-sposob-empatyczny-i-angazujacy.docx
docx ・38.91 kB
-
jak-uczyc-o-migracji-w-sposob-empatyczny-i-angazujacy.pdf
pdf ・222.01 kB
Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą