Listy mailingowe, bazy darczyńców i twoje kontakty to coś więcej niż segment odbiorców - to prawdziwi ludzie. Stworzony wizerunek lidera grupy docelowej zmienia dane w osobę z historią - marketingową personę.
Marketingowe persony to fikcyjne charaktery, który projektujesz, by reprezentować poszczególne grupy odbiorców - subskrybentów, darczyńców, wolontariuszy… Mają oni twarze, imiona i historie.
Nie jest to nic innego, jak narzędzie, które pomoże ci zrozumieć, co motywuje ludzi do dokonywania wpłat, wolontariatu czy wspierania twojej organizacji. Możesz, na przykład, używać tych profili do pisania bardziej spersonalizowanych maili do poszczególnych grup.
Czym bardziej skrupulatnie zaprojektujesz taką marketingową personę, tym łatwiejsze będzie tworzenie zawartości social mediów, witryn internetowych czy wiadomości.
6 kroków do stworzenia person marketingowych dla twojej organizacji non-profit:
- Określ segmenty
Zacznij od podzielenia odbiorców na grupy i nadaj im odpowiednie nazwy. To znacznie pomoże ci podczas interakcji z nimi.
- Skup się na danych demograficznych
Bardzo trudne jest tworzenie treści tylko na podstawie danych, takich jak, gdzie dana osoba żyje i ile zarabia. Trzeba jednak gdzieś zacząć i demografia jest dobrym punktem zaczepienia. Pozyskaj informacje:
- Gdzie żyją?
- Jakiej są płci?
- Jakie mają wykształcenie?
- Jaki jest ich dochód?
- Jaki jest ich status materialny?
- Czy posiadają dzieci?
- Zdobądź więcej informacji
Spróbuj dowiedzieć się, jakie są ich wartości, poglądy i przekonania. Wiedząc to, będziesz miał namiastkę tego, co dzieje się w ich głowach, gdy odwiedzają twoją stronę, dokonują wpłaty czy przychodzą na imprezy przez ciebie organizowane.
- Jakie są ich pasje i zainteresowania?
- Jakie są ich marzenia i cele?
- Czy są konserwatywni czy liberalni?
- Jakie są cechy ich osobowości?
- Co ich motywuje?
Niewątpliwą zaletą social mediów jest pozyskiwanie informacji przez przeglądanie profili. Na tej podstawie możesz budować modele swoich darczyńców.
- Wejdź w ich skórę
Spróbuj wyrazić, co motywuje twoich darczyńców na poziomie emocjonalnym. Brzmi to jak skomplikowana sprawa, ale skoro zgromadziłeś już wspomniane dane, będzie to formalnością. Wszystko, co musisz zrobić to wczuć się w ich sytuację. Wtedy odpowiedz na kilka z tych pytań:
- Co ma największe znaczenie w ich życiu? Rodzina?
- Jakie są ich codzienne zmartwienia?
- Co starają się zmienić?
- Określ związek z twoją organizacją
Wiedza o ich przekonaniach i emocjach, pozwoli ci na określenie dlaczego dokonują wpłat lub zostają wolontariuszami. Zaczniesz rozumieć prawdziwe powody.
- Daj im twarz i imię
Wreszcie, twoje persony potrzebują imienia i wyglądu. Pobierz zdjęcia z darmowych stron. Daj im nazwisko, które będzie przymiotnikiem opisującym ich osobowość. Na przykład Lisa Dobra czy Larry Niefrasobliwy. Sprawi to, że twoje persony będą wydawały się realniejsze, a projektowanie kolejnej kampanii stanie się łatwiejsze.
Uczyń swoją personę nieśmiertelną.
Wadą person jest to, że nie są one prawdziwymi ludźmi, dlatego rozmawiaj ze swoimi darczyńcami przy każdej okazji. Spróbuj zrozumieć, kim są i zauważyć, co jest niezgodne z zaprojektowanymi przez ciebie profilami, regularnie je aktualizuj.
Źródło: johnhaydon.com
Źródło: technologie.ngo.pl