W ramach działań Fundacji Zwolnieni z Teorii wystartował program UsuwaMY bariery!, który zachęca uczniów w całej Polsce do tworzenia projektów społecznych opartych o ideę inkluzywności technologicznej. Program został zainicjowany przez Autopay ze wsparciem SWPS Innowacje.
Przyszłość nowoczesnej edukacji powinna kształtować się na bazie kompetencji cyfrowych umiejętnie połączonych z kompetencjami miękkimi. Z jednej strony istotne będą umiejętności, które pozwolą nam odnaleźć się i aktywnie uczestniczyć w cyfrowym świecie, a z drugiej te, które umożliwią nam współpracę z innymi i stworzą bazę do inkluzywnego środowiska online. W ramach działań Fundacji Zwolnieni z Teorii wystartował program UsuwaMY bariery!, który zachęca uczniów w całej Polsce do tworzenia projektów społecznych opartych o ideę inkluzywności technologicznej. Program został zainicjowany przez Autopay ze wsparciem SWPS Innowacje.
Coraz więcej mówi się o relacjach człowieka ze sztuczną inteligencją i o tym, że do wykorzystania jej potencjału niezbędne będą umiejętności komunikacji i programowania AI w sposób inkluzywny. Oznacza to również branie pod uwagę kwestii etycznych i rozwijanie unikalnych, czysto ludzkich kompetencji, których AI nigdy nie zastąpi. I to właśnie zestaw tych wszystkich cech – cyfrowych, społecznych, emocjonalnych i poznawczych – określany jest mianem kompetencji przyszłości, niezbędnych do poruszania się w cyfrowym świecie*.
Od września 2023 w polskich szkołach średnich pojawił się nowy przedmiot Biznes i Zarządzanie, który zarówno przed nauczycielami, jak i samymi uczniami stawia wiele wyzwań. W ramach podstawy programowej uczniowie będą mieli za zadanie zrealizować projekt zespołowy. Jednak z badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Zwolnieni z Teorii wynika, że ponad 72 proc. nauczycieli jako największe wyzwanie postrzega nowy sposób nauczania przedmiotu tj. właśnie zarządzanie projektami oraz projekt zespołowy. Dzięki działaniom Fundacji Zwolnieni z Teorii nauczyciele w całej Polsce mają dostęp do specjalnego „narzędziownika”, który jest kompendium wiedzy o nowym przedmiocie. A sama Fundacja już od 10 lat uczy młodzieży kompetencji przyszłości, czego częścią będzie właśnie startujący projekt „UsuwaMY bariery!”.
– Trudno sobie wyobrazić świat, w którym technologii nie ma, choć zdarza się im działać w sposób nieprzewidywalny czy trudny do zrozumienia. Stąd tak ważne jest, aby tworzenie narzędzi – aplikacji, algorytmów, urządzeń – odbywało się w sposób inkluzywny, czyli uwzględniający potrzeby osób, które będą z nich korzystać – mówi dr Kuba Piwowar, ekspert z zakresu technologii, big data, etyki w analizie danych, SWPS Innowacje. – Aby stworzyć taki świat, należy umiejętnie łączyć kompetencje miękkie, w tym przede wszystkim krytyczne myślenie i komunikację zespołową, z twardymi, które umożliwią tworzenie technologii uwzględniających różnorodność świata. To połączenie może odbywać się zarówno poprzez budzenie wrażliwości społecznej wśród specjalistów i specjalistek IT, ale też poprzez tworzenie inkluzywnych zespołów projektowych wykorzystujących różne kompetencje oraz uwzględniających kwestie techniczne, etyczne jak i społeczne.
Zadaniem uczestników programu „UsuwaMY bariery!” jest zebranie zespołu i realizacja projektu w tematyce usuwania barier w technologiach i tworzenia inkluzywnych, czyli dostępnych dla wszystkich, rozwiązań. Uczestnicy mogą na przykład stworzyć kampanię edukacyjną o inkluzywności technologicznej albo przeprowadzić warsztaty cyfrowe dla seniorów. Mogą również samodzielnie wprowadzić inkluzywne rozwiązania w projekt prowadzony w innej tematyce np. poprzez dodawanie tekstu alternatywnego do grafik na mediach społecznościowych. Szczegółowa tematyka i forma prowadzenia projektu zależy od uczestników i uczestniczek oraz ich pomysłowości.
– Mamy przekonanie, że udział w przygotowanym przez nas projekcie UsuwaMY bariery! pozwoli młodzieży wzmocnić posiadane predyspozycje, rozwinąć nowe kompetencje a także poszerzyć cyfrowy świat o własną, świeżą perspektywę – mówi Wojciech Murawski, dyrektor ds. komercjalizacji i członek zarządu Autopay. – Rolą nas, ekspertów jest zapewnienie środowiska sprzyjającego rozwojowi i zapewnienie młodzieży solidnego fundamentu. To oni będą odpowiadać za wdrażanie kolejnych zmian technologicznych, za pracę nad szeroką dostępnością rozwiązań dla jak największej liczby osób, by uczynić ich życie wygodniejszym, pełniejszym lub bardziej ekscytującym – dodaje.
W ramach programu „UsuwaMY bariery!” uczniowie otrzymają specjalne szkolenie wprowadzające w świat inkluzywnych rozwiązań cyfrowych, a także dostęp do materiałów merytorycznych opracowanych przez ekspertów Autopay. Ta pigułka wiedzy o tworzeniu inkluzywnych rozwiązań w technologii, pełna przydatnych wskazówek ułatwi uczestnikom przygotowanie finalnego projektu. Pracownicy i pracowniczki firmy, a także dr Kuba Piwowar z SWPS Innowacje będą także aktywnie wspierać zespoły biorące udział w programie.
Szczegóły projektu, a także informacje o zasadach przystąpienia można znaleźć na stronie Zwolnieni z Teorii: UsuwaMY bariery.
*Informacje z raportu Polityka Insight "Kompetencje jutra. Jak budować kompetencje przyszłości w świecie po pandemii".