Od miesiąca obserwujemy w Polsce niesamowity zryw pomocowy. Setki tysięcy z nas włączyło się w pomoc Ukrainkom i Ukraińcom, szukającym schronienia przed wojną. Działania pomocowe dynamicznie i na szeroką skalę prowadzone są w social mediach, szczególnie na Facebooku. To za jego pośrednictwem organizowane są transporty, noclegi, odzież i inne produkty dla uchodźczyń i uchodźców. Jak sprawnie organizować pomoc w Internecie tak, aby oszczędzać czas i energię – swoją oraz innych?
Największa grupa pomocowa na Facebooku „Pomoc dla Ukrainy” liczy dziś ponad 550 tys. członków. Posty publikowane są w niej co kilka minut – pod wieloma z nich szybko pojawiają się dziesiątki, a często setki komentarzy. Użytkownicy udostępniają ogłoszenia na swoich tablicach i w innych grupach, dodają w komentarzach print screeny ofert wsparcia pasujących do zapytań, oznaczają kolejne osoby. Informacje się mnożą i trudno się w nich odnaleźć. Co możesz zrobić, aby w tym natłoku wiadomości działać efektywnie: sprawnie poszukiwać wsparcia i wspierać innych?
Używaj hasztagów w grupach
Jeśli publikujesz posty ogłoszeniowe w grupach na Facebooku, pamiętaj o używaniu hasztagów np. #nocleg #warszawa #oferuję, albo #praca #kraków #szukam. Najlepiej umieszczaj je na początku wpisu. Dzięki temu inni członkowie i inne członkinie grupy będą w stanie szybko i bez wczytywania się w szczegóły ocenić, czy są w stanie Ci pomóc, czy posiadają potrzebne informacje, albo czy Twoja oferta może ich zainteresować i czy powinni przeczytać wpis w całości.
Filtrowanie treści jest nam bardzo potrzebne w sytuacji, gdy kolejne posty pojawiają się co kilka minut. Co więcej, dzięki konkretnym hasztagom osoby poszukujące np. ofert noclegu czy pracy, będą mogły łatwo wyszukać je przez „lupkę” lub przez zakładkę „tematy”.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o moderowaniu grup pomocowych na Facebooku, przeczytaj koniecznie tekst: Jak stworzyć i prowadzić grupę pomocową na Facebooku? Mirelli Panek-Owsiańskiej.
Określaj tematy wpisów pomocowych na swojej tablicy
Potrzebujesz pomocy, szukasz noclegu dla osób z Ukrainy? Chcesz o tym napisać na swojej tablicy na Facebooku i skorzystać ze wsparcia znajomych? W tym przypadku także warto określić, czego dotyczy post. Możesz skorzystać z hasztagów (jak w przypadku grup), albo zatytułować post np. umieszczając w nawiasie kwadratowym słowa klucze [szukam noclegu, Warszawa]. W ten sposób podkreślisz najważniejsze informacje, co może być szczególnie przydatne, gdy w krótkim czasie, publikujesz wiele treści.
Pisz krótkie, konkretne, ale wyczerpujące posty i komentarze
Tworząc wpisy na Facebooku, staraj się pisać krótko, ale konkretnie. Zawieraj w nich wszystkie kluczowe informacje. Pamiętaj przede wszystkim o trzech kategoriach: co, kiedy i gdzie. Jeśli poszukujesz pracy dla osób z Ukrainy, które gościsz w swoim mieszkaniu, nie zapomnij dodać, czy praca potrzebna jest Lublinie, czy w Warszawie oraz w jakich specjalizacjach osoba pracowała dotychczas, jakimi kompetencjami się wyróżnia i jaką pracę chciałaby podjąć. W przypadku mieszkania określ, gdzie ma się znajdować, od kiedy jest potrzebne i jakie powinno spełniać warunki. Gdy poszukujesz odzieży, podaj konkretne rozmiary.
Podobnie postępuj, dodając komentarze. Jeśli odpowiadasz na pytanie np. kto może dziś wieczorem zapewnić nocleg osobom uchodźczym, które przyjadą na Dworzec Zachodni w Warszawie, w komentarzu napisz, ilu osobom oferujesz nocleg, czy oferujesz mieszkanie, pokój, czy może kanapę, gdzie znajduje się nocleg (Warszawa, Pruszków, Mińsk Mazowiecki itd.) i czy możesz przyjechać na dworzec.
Warto też dodać, że np. masz zwierzęta domowe i nie możesz przyjąć innych, albo mieszkasz na czwartym piętrze w bloku bez windy (informacja istotna dla osób z niepełnosprawnościami). Dzięki temu osoba pytającą w jednym komentarzu otrzyma wszystkie ważne informacje, a Ty z dużym prawdopodobieństwem unikniesz pytań uszczegóławiających.
Jeśli chcesz w swoim poście lub komentarzu odwołać się do innego postu lub komentarza, zamiast screena posłuż się precyzyjnym linkiem. W ten sposób ułatwisz innym dotarcie do treści źródłowej. Poniżej pokazujemy, jak to zrobić na komputerze, a tu krótka instrukcja, jak skopiować linki na telefonie.
Spróbuj też panować nad strukturą treści postów tekstowych. Dłuższe wpisy dobrze podzielić na krótkie paragrafy (jeden wątek / myśl / temat = jeden paragraf). W postach, których wyliczasz np. potrzebne produkty, dobrze zastosować bullety / wypunktowania. Możesz do tego wykorzystać proste emoji z kategorii symbole, albo emoji odpowiadające konkretnym produktom. Pamiętaj także, aby nie przesadzać z ilością emoji oraz dostosowywać je do miejsca publikacji, kontekstu i treści.
Nie zapominaj, że możesz także wspierać się różnymi formatami postów. Aby coś zwizualizować, możesz dodać zdjęcia lub grafikę zamiast szczegółowego opisu. Jeżeli zadajesz pytanie, możesz natomiast skorzystać z opcji „ankieta”.
Aktualizuj swoje posty
Aby oszczędzać czas i energię – swoją i innych – warto też aktualizować swoje posty. Dzięki temu osoby, które zobaczą wpis później, będą widziały, że np. sprawa jest rozwiązana i nie muszą odpowiadać na prośbę. Popularnym sposobem aktualizacji postów jest używanie zwrotu „edit" na początku postu, po którym dopisujemy, co się zmieniło.
PRZYKŁAD:
edit: nieaktualne, nocleg znaleziony, dziękuję!
#nocleg #warszawa #szukam
Szukam noclegu w Warszawie od dziś do 14 marca, dla 2 osób dorosłych i dwojga dzieci: 2 i 7 lat. Pomożecie?
Poinformowanie, że udało się znaleźć wsparcie czy doprowadzić daną sprawę do końca, może być też motywacją dla innych. W ten sposób pokażesz im, że można efektywnie działać w sieci.
Pamiętaj, że poza udostępnianiem i oznaczaniem istnieje komunikacja bezpośrednia
W ostatnich dniach na Facebooku (i nie tylko) mnożą się udostępniania i oznaczenia. To bardzo przydatne mechanizmy, ponieważ umożliwiają szybki przepływ i upowszechnianie informacji. Pamiętaj jednak, że czasami pomożesz sprawniej i efektywniej, gdy zamiast wklejać screena z ofertą pomocy w odpowiedzi na prośbę o wsparcie, połączysz te osoby w komunikacji bezpośredniej (np. Messenger). Oznaczenie może umknąć, a informacja, że widziałeś lub widziałaś adekwatną ofertę pomocy w innej grupie wydłuża cały proces (autor lub autorka postu musi samodzielnie ją odszukać).
O komunikacji bezpośredniej warto także powiedzieć w kontekście bezpieczeństwa w sieci i ochrony prywatności – swojej oraz osób, którym pomagamy lub z którymi współdziałamy przy organizowaniu pomocy. W żadnym przypadku nie powinniśmy się dzielić danymi personalnymi i kontaktowymi innych na tablicy czy w grupach pomocowych. Pamiętaj, że wymianę takich danych warto przenieść do komunikacji bezpośredniej – o ile to możliwe poza media społecznościowe. Jeśli zaś zdecydujesz się na komunikator, użyj aplikacji, która chroni prywatność i jest powszechnie używana przez Ukrainki i Ukraińców np. Telegram lub Signal.
Więcej na temat kwestii związanych z bezpieczeństwem i prywatnością dowiesz się z poradnikowego materiału i rozmowy z Gosią Fraser: Jak chronić prywatność i dbać o bezpieczeństwo w Internecie?
Ostrożnie postępuj także, udostępniając zdjęcia z wizerunkami osób, którym udzielasz pomocy. Zgoda fotografowanych to podstawa. Upewnij się jednak, że zgoda ta nie została w żaden sposób (nawet niezamierzony) wymuszona. Czasami może być udzielona na znak podziękowania czy wdzięczności za wsparcie. W takich sytuacjach uważność i empatia są najważniejsze.
Zamiast podsumowania
Skoro już poświęcasz czas i uwagę danemu tematowi, o ile to możliwe, spróbuj prowadzić go od początku do końca.
W ten sposób unikamy sytuacji, w której kilka osób traci czas na powtarzanie tych samych czynności, o co nietrudno w sytuacji wielu oddolnych działań, dynamicznych zmian i chaosu informacyjnego. Dzięki takiemu podejściu Twoje pomaganie w sieci będzie jeszcze bardziej efektywne.
Inne materiały, które mogą Cię zainteresować:
- Jak stworzyć i prowadzić grupę pomocową na Facebooku?
- Jak chronić prywatność i dbać o bezpieczeństwo w Internecie?
- Jak zapanować nad cyfrową mową ciała? Trzy rady dla pracujących zdalnie
- Jak zbierać pieniądze na Facebooku – poradnik
- Jak zbierać pieniądze na Instagramie – kompletny poradnik dla organizacji i aktywistów
- Prawa człowieka w sieci – jak to się robi w Amnesty International? [film]
- Przestań być towarem – przesiądź się na komunikatory szanujące prywatność.
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektora 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy!
Źródło: Sektor 3.0