Jak komunikacja otwiera drzwi organizacjom i ich partnerom? Dobra Marka NGO 3. Otwórz drzwi [patronat ngo.pl]
Komunikacja w trzecim sektorze to nie ozdobnik, tylko narzędzie budowania zaufania, relacji i zmiany społecznej – hasło to silnie wybrzmiało podczas konferencji „Dobra Marka NGO 3. Otwórz drzwi”. Tematem przewodnim trzeciej odsłony wydarzenia była komunikacja w szerokim jej słowa znaczeniu: jak, co i do kogo mówić? Bo opowiadać trzeba – świadomie, uczciwie i z głową. Konferencję odbyła się 20 maja 2025 r. w Gdańsku w Olivia Centre.
Budowanie marki to coś więcej niż ładne logo, etyczne opakowanie czy chwytliwe hasło. Bez spójnej komunikacji nie powstanie ani wizerunek, ani sprzedaż, ani sensowne partnerstwa. To właśnie ona łączy wszystkie elementy, jak zawiasy w drzwiach: bez niej nic się nie otworzy. Biznes to wie. A organizacje społeczne?
Komunikacja – fundament czy dodatek?
„Tak, wiemy o tym, ale…” – w natłoku bieżącej pracy projektowej, w cieniu braku zasobów ludzkich i walki z wiatrakami, komunikacja często bywa spychana na dalszy plan. Wewnętrznie brakuje czasu na ustalenie wspólnego języka, jasnych zasad współpracy czy przepływu informacji. Zewnętrznie – komunikacja bywa chaotyczna, niesystematyczna, często realizowana „na szybko” i bez długofalowej strategii.
Podczas spotkania Dobrej Marki NGO widać było wyraźnie: komunikacja to obszar, który organizacje chcą i potrzebują rozwijać, ale często brakuje im do tego narzędzi, wiedzy, ludzi i przede wszystkim czasu. Mówili o tym prelegentki i prelegenci zaproszeni do podzielenia się swym doświadczeniem wyniesionym zarówno z pracy w organizacjach pozarządowych, jak i w sektorze prywatnym. Temat także w kuluarach wywoływał poruszenie, bo dotykał codzienności: relacji w zespołach, kontaktu z odbiorcami, poczucia sensu działań i nadzieje na przyszłość. Z pewnością warto potraktować komunikację jako fundament działania, a nie tylko plaster na kryzys.
– Na co dzień komunikacja często schodzi na dalszy plan. Nie dlatego, że jej nie doceniamy, ale dlatego, że nie mamy przestrzeni, by się nią naprawdę zająć. Dlatego takie konferencje są cenne, bo uświadamiają organizacjom, że tę przestrzeń należy po prostu znaleźć – potwierdza Joanna, przedstawicielka lokalnej organizacji. – Wynoszę ze sobą nie tylko inspiracje, ale i konkretne wskazówki, jak działać lepiej, nawet mając ograniczone zasoby.
Otwórz drzwi i zaproś
W organizacyjnym korytarzu każdy widzi, że drzwi istnieją, ale zwykle pozostają zamknięte. Bo kiedy już ktoś je otwiera, skrzypią, nie domykają się, a za wizjerem majaczy jakaś niepewna sylwetka. Ktoś puka? Nie wpuścimy, bo nie mamy ciasta do kawy.
Problem w tym, że komunikacja wewnętrzna w NGO często „leży”. Dlaczego? Dlatego, że organizacja pozarządowa to nie zawsze instytucja z etatem „od do”. Ludzie pracują na kilku frontach, w elastycznych godzinach, często jako wolontariusze. Porozumiewają się półsłówkami, nie dzielą się potrzebami, bo nie ma do tego zaprojektowanego procesu. Gdy ktoś nowy pojawia się w pracy, nie ma czasu go wdrożyć – bo od razu czekają zadania. W organizacji liczy się czas, więc rozmawia się tylko o konkretach.
O rzeczywistości i codzienności komunikacji wewnętrznej oraz o swoich doświadczeniach we wprowadzaniu zmian opowiedzieli w pierwszej części konferencji Natalia Gałażyn i Kacper Ciechorski z DEI Team, Julianna Łoboda z Fundacji Widzialne oraz Olga Kotyk z Fundacji Web Korki. Został poruszony temat inkluzywności, różnorodności i dobrostanu osób pracujących w organizacjach społecznych, które są ważnymi elementami wpływającymi nie tylko na jakość wykonywanej pracy, ale również na atmosferę w zespole, długofalowe zaangażowanie oraz stabilność i funkcjonowanie całej organizacji. Dbanie o te aspekty pozwala budować bardziej odporne, sprawcze i wiarygodne struktury, które mogą skuteczniej realizować swoją misję społeczną. Tylko jak to robić? Do tego potrzebny jest system, który dzięki dostępnym technologiom można wdrożyć, zapewniając przejrzystość i sprawny przepływ informacji. Korzystać można z popularnych komunikatorów, ale podstawą jest uporządkowana struktura z wyraźnie wyznaczonymi rolami (wolontariusze, opiekunowie, koordynatorzy) oraz tematycznymi grupami komunikacyjnymi.
Kiedy mamy uporządkowaną strukturę, jasną organizację pracy i zespół, o który realnie dbamy, uwzględniając różnorodność doświadczeń, potrzeb i perspektyw, a do tego wspieramy to wszystko przemyślaną, otwartą komunikacją wewnętrzną, łatwiej jest nam zaprosić innych do naszego świata. Taka spójność i przejrzystość buduje zaufanie, sprawia, że ludzie chcą z nami i naszą organizacją współpracować, angażować się i tworzyć trwałe relacje. Dobrze zorganizowane wnętrze organizacji staje się fundamentem do budowania partnerstw, otwierania się na nowe inicjatywy i wzmacniania naszej społecznej wiarygodności.
Otwórz drzwi i wyjdź
Drzwi prowadzą nie tylko do środka. Równie ważne są te, które otwierają się na zewnątrz. Budowanie marki organizacji to także, a może przede wszystkim, umiejętność wyjścia do ludzi: opowiedzenia im, kim jesteśmy, dlaczego działamy i co chcemy zmienić. To świadome docieranie do naszych grup docelowych, szukanie sojuszników, zapraszanie do współpracy i wzmacnianie swojej rozpoznawalności. W drugiej część konferencji pojawiły się wątki dotyczące komunikacji zewnętrznej: współpraca z mediami lokalnymi i branżowymi, obecność na LinkedIn, wykorzystanie formatu wideo i roli nowych technologii. Głos zabrali tacy eksperci, jak: Paweł „Nowy” Nowak z NOWEGO Kolektywu i Sektora 3.0, Michał Kopiński ze Stowarzyszenia Mediów Lokalnych, Artur Sójka z Biznes Klub Polska i Ghost Writers, Michał Grzeszczyk z Google Polska oraz Martyna Goździuk z ViBRAND.
Wszystkie te działania, jeśli są spójne z misją organizacji, prowadzone regularnie i w sposób przejrzysty, wspierają nie tylko budowanie wiarygodnego wizerunku, ale też realnie ułatwiają nawiązywanie międzysektorowych partnerstw. A te z kolei mogą przełożyć się na długofalowe wsparcie merytoryczne, finansowe czy promocyjne.
Goście i gościnie podkreślali, że coraz więcej organizacji społecznych świadomie dba o swoją komunikację, markę i standardy działania. Co zauważa biznes i samorząd. Partnerzy cenią sobie rzetelność, klarowny przekaz i estetykę, dlatego warto zadbać o te elementy również w trzecim sektorze.
Tym bardziej że dziś, dzięki nowym technologiom i rozwijającym się narzędziom sztucznej inteligencji, nawet niewielkie organizacje, które nie dysponują dużym budżetem, mają dostęp do potężnych, często darmowych rozwiązań. Mogą je wykorzystywać w marketingu, copywritingu, projektowaniu grafik czy analizie danych. Dzięki temu mają szansę nie tylko zaistnieć w przestrzeni publicznej, ale też realnie wpływać na rzeczywistość.
Drzwi w drzwi, czyli po sąsiedzku
Dobry wizerunek to dla organizacji nie prestiż, to podstawa do zbudowania stabilności, wzmocnienia struktur i odporności na kryzysy. Jednocześnie dobra, świadoma komunikacja to nieodłączna część skutecznego rzecznictwa. Jak podkreślała Marta Dietrich, Rzecznik Pomorskich NGO, jeśli organizacje chcą wpływać na zmiany systemowe, muszą być widoczne, zrozumiałe i profesjonalne. Bo rzecznictwo to nie tylko postulaty, ale też umiejętność mówienia o nich światu – jasno, autentycznie i we właściwym czasie.
Trzeci sektor współistnieje równolegle z innymi, a takie sąsiedztwo wymaga dialogu, w którym NGO-sy czują się coraz pewniej, co podkreślił Andrzej Kowalczys, z-ca dyrektora departamentu ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej UMWP:
Dziś widać, że wiele organizacji się otwiera – na siebie nawzajem, na świat, na sektor prywatny. Nie proszą o litość, tylko zapraszają do współpracy z energią i poczuciem sprawczości. Mówią wprost: inwestując w nas, inwestujesz też w siebie. Bo nie każdy biznes musi gonić za zyskiem, i nie każdy samorząd musi zamykać się w ramach zadań statutowych, a NGO-sy są najlepszym dowodem na to, że można działać inaczej – z sensem.
Konferencja po raz drugi odbyła się w Olivia Centre, która została Partnerem Strategicznym wydarzenia, co również w kontekście współpracy międzysektorowej ma znaczenia, jak to powiedział Bogusław Wieczorek, pełnomocnik Zarządu Olivia Centre ds. PR :
Chciałbym otwierać drzwi do miejsca, w którym biznes, organizacje pozarządowe, kultura i samorząd mogą się spotykać, współpracować i wspólnie realizować projekty, które tworzą wartość dla społeczności. Mam cichą nadzieję, że takim miejscem właśnie jesteśmy. Bardzo się staramy, by tak było, a dzisiejsze wydarzenie jest na to dobrym dowodem.
Sekret udanej komunikacji? Autentyczność
Słowo autentyczność wybrzmiewało ze sceny niemal w każdym wystąpieniu i trudno się temu dziwić. W czasach, gdy codziennie jesteśmy bombardowani nadmiarem informacji, reklam, clickbaitów i fake newsów, to właśnie organizacje społeczne dysponują czymś wyjątkowym: prawdziwymi historiami, emocjami, zaangażowaniem. One nie muszą kreować sztucznych narracji, bo niosą ze sobą autentyczną zmianę. To porusza. To działa.
Co ważne, zmienia się również ton opowieści o społecznych działaniach. Coraz częściej zastępujemy litość i smutek radością, sprawczością i energią. To nie łzy mają dziś wywoływać zaangażowanie, ale nadzieja i poczucie wspólnoty.
– Właśnie takie historie i opowieści stanowią dziś 75% treści, które publikujemy w Magazynie Pomost, nowym tytule poświęconym pomorskiemu trzeciemu sektorowi– podkreśla Klara Mirecka, redaktorka naczelna. – Nie tylko sami szukamy takich tematów, ale też zachęcamy organizacje, aktywistów, firmy i instytucje działające odpowiedzialnie społecznie do przysyłania tekstów i podpowiadania tematów. Magazyn ma być pomostem dla wszystkich sektorów.
Chcemy być miejscem, które wspiera NGO w budowaniu ich marki i dotarciu do nowych odbiorców, a jednocześnie daje przestrzeń do wspólnej wymiany myśli i perspektyw.
Komunikacja jest dźwignią zmiany społecznej
To nie tylko hasło, ale realne narzędzie, które pozwala budować mosty między sektorami, wzmacniać markę organizacji i przyciągać wolontariuszy. Owszem, wymaga to pracy, rozwoju kompetencji i konsekwencji, ale jeśli myślimy o partnerstwach i trwałości naszych działań, to nie jest wybór – to konieczność.
Mówienie o tym, co robimy, to nie chwalenie się, tylko pokazywanie faktów. Nasze działania pociągają za sobą realne zmiany społeczne, odpowiadając na problemy lokalnych społeczności lub globalnych zagadnień. Niezależnie od skali, organizacje społeczne pomagają ludziom zmieniać świat na lepsze. Brzmi jak frazes? Trudno.
Co więcej, mówienie o tym, co robimy i z kim współpracujemy, to dziś wyraz dojrzałości i społecznej odpowiedzialności. To pokazanie, w jaki sposób wydawane są publiczne lub powierzone środki. One nie są „nasze”. One są wspólne, a jawność i otwartość budują zaufanie.
Im częściej i odważniej będziemy opowiadać o naszych działaniach, tym skuteczniej będziemy zmieniać wizerunek organizacji pozarządowych. Wciąż zbyt wiele osób postrzega organizacje pozarządowe jako nieprzejrzyste byty, kierowane przez ludzi o niejasnych intencjach. Nie możemy milczeniem wzmacniać tych stereotypów.
Dlatego: Drogie organizacje! Komunikujmy się! Pokazujmy naszą codzienność, nasze wartości, ludzi, którym pomagamy. To nie reklama, to troska o naszą rozpoznawalność reputację sektora i fundament przyszłych partnerstw.
Konferencja realizuje następujące Cele Zrównoważonego Rozwoju: Celu 4 (dobra jakość edukacji), Cel 11 (zrównoważone miasta i społeczności), Cel 16 (pokój, sprawiedliwość i silne instytucje) i Cel 17 (partnerstwa na rzecz celów).
Organizatorem wydarzenia jest Fundacja RC, a Partnerem Strategicznym Olivia Centre. Partnerem jest DEI Team. Konferencja objęta jest Patronatami Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu oraz Patronatami Medialnymi Magazynu Pomost, Magazynu Pomorskiego, Radio Kaszebe, Marketingprzykawie.pl , NGO.pl i Trójmiasto.pl
Projekt Dobra Marka NGO 3.0. jest dofinansowany ze środków Miasta Gdańska i ze środków Województwa Pomorskiego.
Źródło: Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych