Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
95 burmistrzów, wójtów i prezydentów miast z całej Polski poddało się weryfikacji obietnic złożonych podczas kampanii wyborczej do władz lokalnych w 2002 roku. W ich ocenie udało się zrealizować 2/3 złożonych obietnic. Wszystkie przedwyborcze obietnice spełniono w 4 gminach: Chrzanów (małopolskie), Dobre Miasto (warmińsko-mazurskie), Przemęt (wielkopolskie) i Sulejówek (mazowieckie). Dziewięciu samorządowców wykonało powyżej 90% zadań. Tylko czterech przyznało, że wypełniło mniej niż 30% swoich zobowiązań.
Raport z realizacji obietnic wyborczych powstał w ramach I
edycji akcji „Masz głos, masz wybór. Samorząd jest
Twój!”, zainicjowanej
przezFundację im. Stefana Batorego wspólnie z Fundacją
Rozwoju Demokracji Lokalnej i Siecią Wspierania Organizacji
Pozarządowych SPLOT w 2002 roku, przed pierwszymi w Polsce
bezpośrednimi wyborami do samorządu. Celem było wzmocnienie
poczucia odpowiedzialności zarówno za składane przez kandydatów
obietnice, jak i za dokonywany przez mieszkańców gmin wybór. Aby
skłonić kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast do
zaprezentowania konkretnych obietnic wyborczych, przygotowano
specjalną ankietę, którą w czasie kampanii wyborczej wypełniło 257
potencjalnych „szefów” gmin. Spośród nich na stanowiska wybranych
zostało 116. Po roku, po dwóch i po czterech latach sprawdzono, jak
wypełniają złożone wcześniej obietnice. W pierwszym roku po
wyborach odpowiedzi udzieliło 106 samorządowców, po czterech latach
– 95. Kilka osób odeszło ze stanowisk, kilka odmówiło
odpowiedzi.
Raport przygotowany na podstawie deklaracji
samych ankietowanych, przedstawiający to, co obiecali i co udało im
się zrealizować, jest dostępny na stronach www.maszglos.pl i www.batory.org.pl. Warto w
przededniu wyborów sprawdzić, czy rzeczywiście zadania zostały
wykonane tak, jak opisywano w ankietach i co na ten temat sądzą
mieszkańcy. Niech wyborcy mają możliwość nagrodzenia tych, którzy
dotrzymują słowa.
II edycja akcji „Masz głos, masz wybór”,
prowadzona wspólnie ze Stowarzyszeniem Szkoła Liderów, trwa od
kwietnia 2006 roku. Uczestniczy w niej 326 organizacji non-profit z
całej Polski, które organizują w swoich miejscowościach
przedwyborcze debaty z udziałem kandydatów na wójtów, burmistrzów i
prezydentów oraz prowadzą lokalne kampanie zachęcające do udziału w
wyborach. Kalendarz debat i informacja o innych działaniach
prowadzonych w ramach akcji znajduje się na stronie www.maszglos.pl.
Kontakt:
Joanna Załuska, Fundacja im. Stefana Batorego, tel. (22) 536 02 76, jzaluska@batory.org.pl.
Joanna Załuska, Fundacja im. Stefana Batorego, tel. (22) 536 02 76, jzaluska@batory.org.pl.
Portal organizacji pozarządowych ngo.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.