IKEA publikuje Leksykon Dobrego Języka, a w nim rozdział KPH dot. osób LGBT+
„Leksykon Dobrego Języka” to publikacja stworzona przez IKEA we współpracy z siedmioma organizacjami pozarządowymi (w tym KPH), w ramach trwającej kampanii #ZmieniamyNarracje. Celem leksykonu jest zwrócenie uwagi na krzywdzące i wykluczające określenia pojawiające się w przestrzeni publicznej oraz inspirowanie każdej osoby do empatycznego dialogu.
O Leksykonie
W publikacji określenia podzielono na „dobre” i te, które mogą krzywdzić lub wykluczać. Każdy rozdział, dotyczący języka wobec różnych grup narażonych na wykluczenie, został przygotowany przez inną organizację pozarządową:
- osoby z niepełnosprawnościami – Stowarzyszenie Mudita,
- osoby LGBT+ – KPH we współpracy z Michaliną Pągowską (a-spekt.edu),
- mniejszości narodowe i etniczne – Stowarzyszenie Laboratorium Działań dla Pokoju Salam Lab oraz Fundacja W Stronę Dialogu,
- osoby uchodźcze i migrujące – Fundacja Ocalenie,
- osoby młodsze i starsze – Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej,
- mikroagresje i dyskryminacja – Stowarzyszenie NOMADA.
Dobry język to uwaga i czułość, którymi obdarzamy resztę społeczeństwa. To uszanowanie potrzeb konkretnych grup i jednostek. Od ujmowania tych, którzy w języku do tej pory nie mieli miejsca, przez unikanie form, które stygmatyzowały konkretne grupy czy osoby, po najprostsze na świecie szanowanie woli kogoś, z kim rozmawiamy – pisze Maciej Makselon, polonista, redaktor literacki, ambasador kampanii IKEA #ZmieniamyNarracje.
Kampania #ZmieniamyNarracje
IKEA rozpoczęła kampanię w 2023 roku od tematu języka dotyczącego osób uchodźczych, w czym firmę wspierały osoby eksperckie z Fundacji Ocalenie. Firma zapowiedziała, że działania będą kontynuowane, czego wynikiem jest rozbudowany o kolejne rozdziały Leksykon Dobrego Języka.
– W IKEA od lat staramy się stosować język włączający. Teraz chcemy inspirować do zmian, dlatego udostępniamy przejrzystą listę ważnych pojęć i określeń, które warto mieć na uwadze w codziennej komunikacji. Stworzyły je osoby eksperckie pracujące z różnymi osobami narażonymi na wykluczenie. Lektura nie zajmuje dużo czasu, a mając leksykon pod ręką, można szybko sprawdzić, jakich zwrotów i określeń użyć, aby z szacunkiem zwracać się do innych – wyjaśnia Judyta Rozmus, Liderka Projektu Wsparcia Osób z Doświadczeniem Uchodźczym w IKEA Retail w Polsce.
Źródło: Kampania Przeciw Homofobii