Grupy robocze ds. kryzysów psychicznych rozpoczęły działania [patronat ngo.pl]
Mimo pandemii koronawirusa i wielu ograniczeń wprowadzonych w ostatnich dniach w Polsce, 24 marca 2020 odbyło się pierwsze spotkanie Grup Roboczych po konferencji „Kryzys psychiczny u działaczy organizacji pozarządowych i ruchów nieformalnych”. Oczywiście spotkanie miało charakter zdalny i odbyło się na platformie ZOOM, gdzie przez ponad dwie godziny trwała dyskusja w gronie ponad 30 osób z całego kraju.
Wśród dyskutujących byli przedstawiciele i przedstawicielki organizacji pozarządowych oraz ruchów nieformalnych, psycholożki, oraz osoby pracujące w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.
Spotkanie rozpoczęło się od wymiany doświadczeń i zdiagnozowania problemów (zarówno na płaszczyźnie życia prywatnego, jak i aktywizmu/pracy w organizacjach) w obliczu koronawirusa oraz sytuacji odosobnienia i odgórnie nałożonych ograniczeń. Osoby wskazywały zarówno na trudności w realizowaniu bieżących działań, jak i na problemy z adaptacją do nowej sytuacji, w której ograniczone zostały kontakty międzyludzkie, a wiele osób spędza większość czasu w domu, który stał się jednocześnie przestrzenią pracy zdalnej.
Jednym ze stale powracających motywów był temat lęku, który przejawia się jako lęk przed utratą pracy, stabilizacji, zarażeniem wirusem, ale też pojawia się strach o rodzinę, organizację, osoby, którym aktywiści i aktywiści na co dzień pomagają. Podkreślona została rola serwisów i portali informacyjnych, z których jednak powinniśmy korzystać w sposób krytyczny, weryfikując źródła. – Dzięki temu można uniknąć popadnięcia w panikę i w poczucie chaosu informacyjnego.
Powstało 5 tematycznych grup roboczych
Najważniejszym przedmiotem spotkania było omówienie wcześniej wypracowanych podczas World Café problemów i rekomendacji. Uczestnicy i uczestniczki dyskusji wspólnie powołali 5 grup roboczych, które będą spotykać się zdalnie i pracować nad następującymi zagadnieniami:
1. Jak sobie radzić w dobie pandemii COVID-19?
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń zebrane zostaną rekomendacje, które pomogą aktywistom i aktywistkom funkcjonować w przyszłości w tej lub w podobnych sytuacjach.
2. Wsparcie dla działaczek/działaczy w kryzysie.
W grupie zostanie wypracowana broszura-poradnik, która będzie opublikowana w wersji elektronicznej. Będzie zawierać szereg informacji i porad dla osób w kryzysie.
3. Budowa narzędzia samooceny dla osób mogących być w kryzysie psychicznym.
W grupie zostanie wypracowane narzędzie samooceny, które pozwoli przeprowadzić dalsze badania psychologiczne oraz ułatwić osobom w kryzysie dostrzeżenie i zdiagnozowanie symptomów kryzysu.
4. Poradnik dla zarządów organizacji społecznych.
W grupie zostanie wypracowany poradnik, który będzie opublikowany w wersji elektronicznej. Będzie zawierać szereg informacji i porad dla zarządów i liderów/liderek organizacji pozarządowych i ruchów nieformalnych.
5. Obszar zmian prawnych i systemowych.
W grupie zostaną opracowane rekomendacje wskazujące na niezbędne zmiany w prawie regulującym działanie organizacji pozarządowych oraz ruchów nieformalnych z uwzględnieniem sytuacji kryzysów psychicznych i wypalenia zawodowego.
Jak będzie wyglądała dalsza praca?
Do 31 marca osoby, które wcześniej zgłosiły się do pracy w grupach roboczych, będą mogły wpisać się wybranych przez siebie grup. Następnie każda grupa spotka zdalnie się w dogodnym dla siebie terminie i będzie kontynuowała pracę. Równolegle zostanie wypracowany termin i zrealizowane będzie wspólne spotkanie wszystkich grup, aby podzielić się efektami pracy.
Sytuacja w Polsce i na świecie jest obecnie dynamiczna i trudno jest dokładnie zaplanować dalsze działania. Na początku czerwca miała odbyć się na Uniwersytecie SWPS konferencja, na której specjalistki i specjaliści mieli przekazać efekty badań, a osoby zaangażowane w grupy robocze efekty swoich prac.
– W tym momencie nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy konferencja odbędzie się w zaplanowanym wcześniej terminie.
Z pewnością jednak będziemy pracować przez dwa najbliższe miesiące w ramach tematycznych grup roboczych w formie spotkań on-line na platformie Zoom. Kiedy tylko broszury i poradniki będą opracowane, zostaną opublikowane na stronie Biura Rzecznika Praw Obywatelskich oraz w innych serwisach. Nadal można się włączyć w nasze prace. Zgłoszenia proszę przesłać na mail wsparcie@stabilo.org.pl – zapraszamy!
Działanie jest realizowane przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Uniwersytet SWPS i Fundację Stabilo.
Źródło: Fundacja Stabilo