15 aktywistów Greenpeace protestuje pod Urzędem Wojewódzkim w Białymstoku. Ekolodzy wraz z rolnikami dokonują symbolicznego "wywłaszczenia" urzędu. Chcą w ten sposób zwrócić uwagę na katastroficzny pomysł budowy trasy ekspresowej Via Baltica przez tereny tzw. Zielonych Płuc Polski.
Kilkunastu aktywistów z międzynarodowej organizacji ekologicznej
Greenpeace rozpoczęło dziś rano happening przed Urzędem Wojewódzkim w Białymstoku. Jest to już
kolejna akcja ekologów przeciwko planom budowy drogi ekspresowej Via Baltica przez najcenniejsze
przyrodniczo tereny tzw. Zielonych Płuc Polski. Tym razem aktywiści Greenpeace'u pojawili się w
Białymstoku wraz z grupą rolników, którzy w wyniku planów budowy drogi mogą zostać pozbawieni
swojej ziemi na mocy aktów wywłaszczenia.
Przed wejściem do budynku ekolodzy rozstawili transparent z napisem
"VIA BALTICA - NIEODWRACALNY BŁĄD". Pojawiły się tabliczki z napisami "URZĄD
NIECZYNNY - URZĄD WYWŁASZCZONY" oraz wielki transparent z informacją o powodach wywłaszczenia
urzędu. Urzędnicy i przechodnie mieli też możliwość obejrzenia zdjęć tych gatunków, które znikną w
przypadku przeforsowania obecnych planów budowy Via Baltica.
- Wojewoda musi być świadomy, że wywłaszczając rolników, których życie
i przyszłość związane jest z zachowaniem Doliny Rospudy w niezmienionym kształcie, popełni
nieodwracalny błąd. Jego nazwisko będzie na zawsze związane z próbą zniszczenia miejsca, którego
wartości nie da się wyliczyć w pieniądzach, ale które stanowi spuściznę wszystkich mieszkańców tego
regionu i tego kraju. Greenpeace zrobi wszystko, żeby nie dopuścić do zagłady Doliny Rospudy oraz
innych obszarów zagrożonych budową przez nieodpowiedzialne i krótkowzroczne decyzje urzędników? -
powiedział Maciej Muskat, koordynator kampanii Greenpeace w Polsce.
Pomimo braku odpowiedniej oceny wpływu budowy drogi na środowisko
naturalne, przedstawiciele Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadają jej budowę w
forsowanym przez rząd wariancie. Gdyby faktycznie doszło do tego bez przygotowania odpowiedniego
raportu, pogwałcone zostanie prawo unijne, które jasno określa konieczność sporządzania
szczegółowych ocen oddziaływania na środowisko tego typu inwestycji. Bez takiej oceny Komisja
Europejska nie przekaże żadnych funduszy na planowaną budowę, co oznacza, że rząd sam pozbawia
państwo możliwości finansowania ze środków unijnych.
- Widzimy problemy wynikające z wzrastającego ruchu kołowego
przechodzącego przez miasta województwa podlaskiego, np. Augustów. Dlatego domagamy się, żeby
organa odpowiedzialne za planowanie infrastruktury w regionie jak najszybciej przedstawiły
propozycje takich rozwiązań, które wyprowadzają ruch z miast w sposób nie zagrażający najbardziej
wartościowym obszarom tego regionu. To nie działania organizacji ekologicznych, ale brak
odpowiedzialnego podejścia ze strony władz powoduje przedłużające się problemy mieszkańców -
powiedział Muskat.
Greenpeace prowadzi kampanię dotyczącą Via Baltica od kwietnia 2004. W
tym czasie przedstawiciele organizacji prowadzili rozmowy oraz korespondencję z politykami oraz
przedstawicielami administracji
samorządowej. Jesienią ubiegłego roku aktywiści Greenpeace zablokowali Ministerstwo Infrastruktury
w Warszawie, domagając się zmiany projektowanej trasy Via Baltica i ochrony Zielonych Płuc Polski.
Szczegółowe Informacje:
Maciej Muskat, Koordynator Kampanii Greenpeace w Polsce, tel.kom.: 509 058 651
Jacek Winiarski, Rzecznik Prasowy Greenpeace w Polsce, tel.kom: 504 274 080.
Źródło: Greenpeace