Green REV Institute w dniu 9 października 2024 roku wziął udział w konsultacjach stacjonarnych w zakresie Profilu Absolwenta i Absolwentki. W ramach stanowiska Green REV Institute zaznaczył rolę programów programów aktywizująco-edukacyjnych takich jak Green Advocacy Academy oraz potrzebę uwzględnienia różnych interesariuszy jako partnerów szkoły w ramach Roślinnej Szkoły.
Profil Absolwenta i Absolwentki to zbiór umiejętności i wiedzy osób, które kończą edukację w przedszkolu i w szkole. Profil Absolwenta i Absolwentki został opracowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej przez Instytut Badań Edukacyjnych.
Stanowisko Green REV Institute:
“W imieniu Green REV Institute dziękujemy za możliwość wzięcia udziału w konsultacjach dotyczących Profilu Absolwenta i Absolwentki. Green REV Institute jest think tankiem działającym na rzecz transformacji systemu żywnościowego, który realizuje Green Advocacy Academy oraz Program Roślinna Szkoła. W ramach Green Advocacy Academy objęliśmy wsparciem, kompleksowym programem aktywizująco - edukacyjnym osoby w wieku 14-25. Ten program składał się z 3 filarów: Zrozum, Poznaj, Zastosuj. Na poziomie Zrozumienia pokazywaliśmy wiedzę, holistycznie łącząc kropki o żywności i rolnictwie - połączenie z klimatem, ze środowiskiem i dziką przyrodą, ze zdrowiem, z chorobami, z otyłością, z głodem na świecie. Ta wiedza była dostarczana w przystępny sposób przez środowisko naukowe, grono eksperckie Green REV Institute, aktywistki, polityczki. Z etapu Zrozum płynnie przeszliśmy do Poznaj, pokazując kampanie społeczne, listy otwarte, konsultacje, organizację debat. Czyli dając narzędzia do poznania możliwości działania. W ostatnim etapie osoby młode realizowały swoje działania i nadal je realizują - okrągłe stoły, debaty, warsztaty. To co na pewno trzeba podkreślić to to, że ten model doprowadził do normalizacji partycypacji młodych dla klimatu tej grupy, która była i jest zaangażowana w ramach Green Advocacy Academy.
Program Roślinna Szkoła jest wielowymiarowym, uwzględniającym różnych interesariuszy programem, który stawia szkołę w centrum. I ta szkoła sama się zmienia, bo zmieniają się posiłki w niej, bo współpracuje z dietetykami, bo wsparciem objęta jest kadra nauczycielska. I stając się liderką zaczyna realizować programy dzięki którym osoby uczące się włączają krytyczne myślenie, rozumieją dlaczego warto działać i coś robić. Tą trzecią grupą są także rodzice, opiekunowie prawni, którzy też muszą być wspierani i społeczność szkolna, kadra nauczycielska stanowi autorytet i też obejmuje pewnego rodzaju przywództwo w kierunku zmiany. Mamy też samorząd, który musi na mapie priorytetów umieścić na górze edukację.
To prawda, że szkoła to machina, to system, nie lubi rewolucji, ale każdy system to ludzie, a my po doświadczeniach z Roślinną Szkołą wiemy, że naprawdę nie trzeba wiele, żeby zapoczątkować zmianę. Dzisiaj ten profil jest na pewnym poziomie ogólności. Chcielibyśmy zobaczyć jako Green REV Institute jego uszczegółowienie i bardzo mocne skupienie się na budowaniu krytycznego myślenia w czasie korporacji, na budowaniu partycypacji dla najsłabszych, na myśleniu o wspólnocie."
Kontakt dla mediów
Green REV Institute - kontakt@greenrev.org
Źródło: Green REV Institute