Od 3 do 10 października trwała w Tadżykistanie rewizyta przedstawicieli Fundacji Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego oraz reprezentantów gmin Lubawa, Rawa Mazowiecka oraz Kętrzyn. Wyjazd, który jest dziełem międzynarodowej współpracy polsko-tadżycko-kazachskiej, odbył się w ramach projektu „Opracowanie alternatywnych modeli edukacji przedszkolnej”.
Projekt „Opracowanie alternatywnych modeli edukacji przedszkolnej” jest realizowany od października 2010 roku do grudnia 2011 roku. Zakłada on wdrożenie alternatywnych form edukacji przedszkolnej na terenach wiejskich w Tadżykistanie i Kazachstanie oraz zaadoptowanie w Polsce programu „Getting ready for school”. Jego realizacja pomoże rodzicom, zamieszkującym tereny wiejskie Tadżykistanu, Kazachstanu i Polski, przygotować swoje dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole.
Partnerzy projektu uczestniczą także w międzynarodowych seminariach oraz konferencjach organizowanych przez International Step by Step Association (ISSA).
REWIZYTA W TADŻYKISTANIE
Podczas październikowej rewizyty, która jest także odpowiedzią na wrześniową wizytę przedstawicieli z Tadżykistanu i Kazachstanu w Polsce, odbyło się spotkanie z zespołem zaangażowanym w rozwój Centrów Społecznych w Tadżykistanie. W tym celu zorganizowano szkolenie prowadzone przez polskich trenerów dla nauczycieli pracujących w tych centrach, które dotyczyło wdrożenia polskiego programu „Dobry start przedszkolaków”.
Jednym z elementów rewizyty było także spotkanie „Okrągłego Stołu” w Dushanbe z udziałem doradcy prezydenta Tadżikistanu ds. społecznych, reprezentantów lokalnych władz tadżyckich oraz Ministerstwa Edukacji, przedstawicieli regionalnych i miejskich departamentów edukacji i polityki społecznej, a także reprezentantów organizacji pozarządowych.
W trakcie wizyty w Azji polscy przedstawiciele spotkali się również z trenerami fundacji „Step by Step” oraz rodzicami dzieci, które uczestniczyły w programie „Getting ready for school”. Strona tadżycka podzieliła się efektami programu oraz jego wpływem na dzieci. Natomiast polscy trenerzy zaprezentowali model alternatywnej edukacji przedszkolnej wdrażany Polsce przez Fundację Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego we współpracy z gminami.
– Mieliśmy okazję zapoznać się z funkcjonowaniem alternatywnych form edukacji przedszkolnej w Tadżykistanie – opowiada Adam Roznerski, kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Lubawa, który reprezentował naszą gminę w Tadżykistanie.
Projekt „Opracowanie alternatywnych modeli edukacji przedszkolnej”, który jest realizowany dzięki wsparciu finansowemu Fundacji im. Stefana Batorego, stanowi kolejną próbę polepszenia sytuacji edukacyjnej oraz zawodowej polskich, tadżyckich i kazachskich przedszkolaków.