Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
ngo.pl używa plików cookies, żeby ułatwić Ci korzystanie z serwisuTen komunikat zniknie przy Twojej następnej wizycie.
Dowiedz się więcej o plikach cookies
GAWSKA: Według propozycji rządu 0,15% podstawy ze składki na Fundusz Pracy wynoszącej 2,45% zostanie przeznaczona na zasilenie Funduszu Solidarnościowego. Ta propozycja nie jest dobra, wynika to z kilku czynników:
– Fundusz Pracy nie jest funduszem, który powinien finansować wsparcie socjalne osób z niepełnosprawnościami (patrz: ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy art.108),
Reklama
– Fundusz Pracy powinien wspierać działania prozawodowe, a nie działania socjalne (patrz: ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Rozdział 18),
– działania zmierzające do poprawy sytuacji bytowej osób z niepełnosprawnościami nie powinny ograniczać się do zapewnienia tym osobom środków na zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych (zdecydowana większość osób z niepełnosprawnościami może podjąć zatrudnienie na otwartym rynku pracy, część na chronionym lub w warunkach telepracy; praca może odbywać się w niepełnym wymiarze), ale powinny wspierać ich aktywność, aby same osoby mogły podjąć zatrudnienie i w ten sposób uzyskiwać niezależność tak ekonomiczną, jak i społeczną.
Prognoza zysków z Funduszu Pracy przeznaczonych na Fundusz Solidarnościowy wynosi 650 mln zł rocznie, według obecnego Planu Funduszu Pracy na rok 2018 Fundusz ten dysponuje kwotą 8,2 miliarda zł, co oznacza odpis na Fundusz Solidarnościowy w wysokości 754 mln zł.
Gdyby kwotę tę przeznaczono na program aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami, nawet części tych zrejestrowanych w PUP (obecnie 110 tys.), to można przyjąć, że za środki w wysokości 754 mln, gdzie aktywizacja zawodowa OzN wynosi około 15 tys. zł[1] można wprowadzić na rynek pracy ponad 50 tysięcy OzN, czyli połowę osób będących w rejestrach PUP[2].
Przy utrzymaniu tendencji do roku 2030 dałoby to dodatkowe 500 tysięcy OzN na rynku pracy i znaczny wzrost wskaźnika zatrudnienia w tej grupie z obecnych 23,7% do około 50%, czyli średniej UE.
Wprowadzenie Programu 500 Tysięcy Plus[3], który zapewniłby rewolucyjny, dwukrotny wzrost wskaźnika zatrudnienia, odpowiada zarówno na potrzeby społeczne tego środowiska (niezależność ekonomiczna, wzrost poczucia godności), jak i potrzeby polskiej gospodarki (niska podaż pracy wskazywana jest obecnie jako jedna z głównych barier wzrostu gospodarczego). Szacowane wpływy ze składek, podatku dochodowego i podatku VAT to około 10 mld zł rocznie.
Polski rynek pracy potrzebuje rąk do pracy i tej siły nie zapewnią nam imigranci zarobkowi, a widoczne tendencje otwarcia polskich przedsiębiorców na osoby z niepełnosprawnościami należy wykorzystać.
Powyższe wpierają dane, z których wynika, że wyraźna jest tendencja zmiany miejsca pracy wśród OzN – wyraźne jest przejście z rynku chronionego na otwarty. Jeszcze w grudniu 2013 roku udział pracowników zakładów pracy chronionej w stosunku do ogółu pracowników niepełnosprawnych, zarejestrowanych w SODiR wynosił 66,2%, tymczasem w grudniu 2016 roku po raz pierwszy udział pracowników z otwartego rynku pracy w stosunku do ogółu pracowników niepełnosprawnych był większy od udziału pracowników z rynku chronionego i wynosił 52,1%.[4]
[1] Średnia dla PUP oscyluje w granicach 10,5 tys. zł; przyjęto 15 tys. zł uwzględniając większe koszty związane z dłuższym okresem potrzebnego wsparcia oraz dodatkowymi wspierającymi usługami utrzymującymi w zatrudnieniu jak np. zatrudnienie wspomagane (trener pracy)
[2] Warto rozważyć program polegający na wykorzystaniu mechanizmu programów specjalnych i połączyć siły PUP oraz wyspecjalizowanych NGO wspierających aktywizację zawodową OzN
[3] Proponowana nazwa działań zmierzających do wzrostu wskaźnika zatrudnienia wśród OzN
Czekamy na Wasze opinie na tematy ważne dla życia społecznego w Polsce! Przesyłajcie je (maks. 4500 znaków) wraz ze zdjęciem na adres: redakcja@portal.ngo.pl
Agata Gawska – senior ekspertka ds. rynku pracy Fundacji Aktywizacja.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.