Poprawa wczesnej diagnostyki choroby nowotworowej u dzieci to podstawowy cel kampanii społecznej Wyprzedzamy nowotwór. Akcja trwa w najlepsze, a jej organizatorem jest Fundacja Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową. Kampania jest połączeniem edukacji zdrowotnej ze sportem motoryzacyjnym. Akcję zainaugurowała konferencja prasowa w Automobilklubie Polski w Warszawie.
– Głównym celem akcji jest zwrócenie uwagi rodziców i lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej na fakt, że dzieci również mogą chorować na nowotwór. Niestety w Polsce rozpoznanie niektórych typów nowotworów u dzieci wciąż jest stawiane najczęściej w zaawansowanych stadiach klinicznych, a nowotwory stanowią (po wypadkach, urazach i zatruciach) drugą przyczynę śmierci dzieci. Dlatego też będziemy uświadamiać rodziców, a lekarzy namawiać do specjalistycznych szkoleń. Ważne jest, aby być dobrze przygotowywanym i nie przeoczyć pierwszych niepokojących symptomów - mówi Emilia Kotarska, członek zarządu Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową.
Aby uatrakcyjnić przekaz, Fundacja postawiła na dość oryginalne połączenie tematyki onkologii dziecięcej i sportów motorowych. Pomysłodawcą tej idei jest Wojtek Sroczyński, dziennikarz i zawodnik rajdowy. – Załoga rajdowa musi być doskonale wyszkolona, aby podczas zawodów błyskawicznie podejmowała właściwe decyzje. O sukcesie często decydują ułamki sekund. Podobnie jest w przypadku diagnozowania choroby nowotworowej u dzieci. Czas reakcji jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o efektach leczenia! – mówi Sroczyński.
W akcję „Wyprzedzamy nowotwór” z dużym entuzjazmem włączyło się szerokie grono rajdowców. Kampanię wspiera Polski Związek Motorowy, automobilkluby i wszyscy zawodnicy Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Właśnie w cyklu HRSMP wystartuje rajdówka w barwach kampanii. Załogę fundacyjnego Opla Astry GSi utworzą Emilia Kotarska i Wojtek Sroczyński.
"Wystartujemy w każdej z sześciu rund rajdowych, a nasza Astra pojedzie przed zawodnikami jako tzw. samochód „0” lub w klasie „Gość”. Wiemy już, że akcja budzi duże zainteresowanie, bo sprawdzaliśmy to w zeszłym roku podczas rajdów w Rzeszowie i w Wiśle. Zawodnicy HRSMP wsparli projekt i nakleili logotypy akcji na swoje samochody. Już teraz wiemy, że w tym roku dołączy do nich także kilku kierowców i pilotów z RSMP. Cieszę się, że akcja się rozwija, rajdowe środowisko reaguje na nią bardzo pozytywnie, a poprzez naszą jazdę będziemy mogli przybliżyć temat kibicom w każdym zakątku Polski" – kontynuuje Sroczyński.
Działania Fundacji nie kończą się na rajdach. – Dla rodziców przygotowujemy filmik animowany na temat pierwszych objawów nowotworów u dzieci, a lekarzy będziemy namawiać do korzystania z bezpłatnych programów szkoleniowych na Medycznej Platformie Edukacyjnej – opowiada Emilia Kotarska.
Jak istotne jest przygotowanie i wiedza lekarzy podkreśla również patron merytoryczny kampanii prof. nadzw. dr hab. n. med. Anna Raciborska, kierownik Kliniki Onkologii i Chirurgii Onkologicznej w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie:
"Nierzadko podłożem sukcesu w leczeniu chorób nowotworowych jest wnikliwość, skrupulatność i wiedza lekarza pierwszego kontaktu, dzięki któremu dziecko zostanie szybko skierowane na właściwy tor diagnostyczno – terapeutyczny. Z tego względu celem naszego działania jest przybliżenie zagadnień onkologii dziecięcej oraz uwrażliwienie lekarzy na możliwość występowania chorób nowotworowych u dzieci i młodzieży, pamiętając, iż wczesne rozpoznanie jest jednym z podstawowych czynników warunkujących powodzenie leczenia, wpływającym nie tylko na rokowanie, ale też na jakość życia pacjenta po zakończonej terapii."
Rajdową bronią Fundacji jest historyczny Opel Astra GSI. O zachowanie auta w fabrycznym stanie dba MM Cars Warszawa. W firmie można się zapoznać ze współczesnym sportowymi samochodami Opla o oznaczeniach GSI i OPC.
Pierwszy z rajdów , 47. Rajd Świdnicki KRAUSE, odbył się 27. i 28. kwietnia w Świdnicy. Kolejny rajd, Rajd Nadwiślański będzie miał miejsce od 31. maja do 3. czerwca. Więcej informacji na temat rajdu dostępnych jest w załączniku.
-
Opis kampanii
pdf ・248.25 kB