Raport roczny Fundacji Carbon Footprint przedstawia najważniejsze wydarzenia ubiegłego roku oraz wyzwania organizacji sektora NGO z obszaru edukacja klimatyczna, ślad węglowy i ESG.
Kluczowe projekty
Krakowska Fundacja Carbon Footprint opublikowała raport za 2023 rok, w którym podsumowała swoją aktywność w obszarze śladu węglowego i ESG. Fundacja, która jest obecna na rynku od 2019 r. staje się organizacją coraz bardziej rozpoznawalną i cenioną. Miniony rok był dla CFF czasem realizacji ambitnych celów i pracy na wielu polach: społecznym, edukacyjnym, biznesowym i medialnym.
Organizacja w raporcie rocznym wskazuje na umocnienie relacji partnerskiej z redakcją portalu Świat OZE, efektem czego były inicjatywy i projekty, w tym wyrazista akcja społeczna pt. „All You Need Is … OZE”. Carbon Footprint Foundation w raporcie wymienia także swoje zaangażowanie w zakresie analityki śladu węglowego i współtworzenia Stref Sustainability w projektach komercyjnych o zasięgu międzynarodowym takich, jak np. pierwszy w Polsce „Rajd dla klimatu” – Climate Poland Classic czy największy kongres gospodarczo-technologiczny w tej części Europy, koncentrujący się na światowych trendach – Impact Cee.
Jako ważne doświadczenie w obszarze budowania tzw. zrównoważonych wydarzeń, Fundacja opisuje współpracę strategiczną z krakowskim BNP Paribas Green Film Festival, a także podpisanie partnerstwa z organizacją Kraków5020 i Kraków Network, która zrzesza kilkuset interesariuszy tzw. przemysłu spotkań, szukających równowagi, know-how oraz konkretnych narzędzi z obszaru ESG.
Dużą część raportu rocznego Fundacji stanowi sprawozdanie na temat dwóch kluczowych realizacji: autorskiej konferencji TEDx Nadwiślańska St. oraz 4. edycji Szczytu Klimatycznego Carbon Footprint Summit, z motywem przewodnim „Butterfly effect”, poruszające zagadnienia z obszarów tematycznych takich jak, między innymi: ślad węglowy, OZE, transformacja energetyczna, offset węglowy i greenwashing. Tegoroczna edycja wydarzenia w liczbach to: 2 dni, 2 niezależne konferencje, 1100 zarejestrowanych, w tym 1700 uczestników online, 7 godzin transmisji, 21 partnerów biznesowych, 12 medialnych, 35 prelegentów i panelistów, 5 paneli dyskusyjnych, 128 publikacji, 9 kanałów komunikacji SoMe i wreszcie 27 wolontariuszy.
Fundacja Carbon Footprint organizacją pożytku publicznego
2023 był dla Carbon Footprint Foundation rokiem przełomowym, bo organizacja uzyskała status organizacji pożytku publicznego. W związku z tym złożyła publiczną deklarację, że za otrzymane 1.5% podatku zbada ślad węglowy 1000 firm i organizacji.
„W 2023 roku CFF została organizacją pożytku publicznego, uzyskując tym samym potencjał korzystania z nowych możliwości. To jednak większa odpowiedzialność, którą bierzemy na siebie, dzięki dojrzałości organizacyjnej, procesowej, strukturalnej i sprawozdawczej. Biznesowy kontekst działalności CFF umożliwia osiąganie wymiernych efektów i gwarantuje sprawczość – wspieramy organizacje w dekarbonizacji poprzez analitykę śladu węglowego, kalkulatory śladu węglowego, certyfikację produktów lub usług oraz inicjatywy edukacyjne. Model biznesowy jest prosty-realizując zlecenia komercyjne, dostarczamy wartości, odpowiadając na rosnące potrzeby biznesu-jesteśmy zielonym partnerem zmian. Pozyskane środki Fundacja przeznacza na realizację projektów społecznych. To wypracowywany od 2020 roku core dystrybucji know-how” – powiedziała Agnieszka Rozwadowska, prezeska Fundacji Carbon Footprint.
Podsumowanie 2023 w liczbach
Fundacja Carbon Footprint zrealizowała w minionym roku 12 inicjatyw społecznych, 18 edukacyjnych, 8 projektów komercyjnych i 7 autorskich takich, jak np. Carbon Footprint Challenge Awards czyli uhonorowanie liderek i liderów działających w obszarze zrównoważonego rozwoju czy Halo Carbon – autorska audycja Fundacji na antenie Radia Kraków, zainicjowana jeszcze w 2022 r. Organizacja nawiązała wartościowe partnerstwa i podpisała umowy na działania komercyjne w zakresie dekarbonizacji, analityki śladu węglowego i ESG.
Plany na przyszłość
Fundacja oprócz działań edukacyjnych i społecznych, budujących świadomość i promujących wiedzę z zakresu śladu węglowego i ograniczania emisji, w 2024 r. skupi się na promocji znaku towarowego Carbon Footprint Approved, który opiera się o kryterium śladu węglowego i uwiarygadnia działania podmiotów na rzecz ograniczenia śladu węglowego wytwarzanych produktów lub usług, potwierdza tym samych zaangażowanie na rzecz celów zrównoważonego rozwoju. Carbon Footprint Approved jest zastrzeżonym w EUIPO międzynarodowym znakiem towarowy przyznawany produktom lub usługom, które zostały wytworzone lub dostarczone w odpowiedzialny środowiskowo i społecznie sposób.
„Idea Carbon Footprint Foundation trwa, bo nie skupia się na zarabianiu pieniędzy, a na budowaniu wartości. To wtedy pojawia się symbioza między ludźmi, którzy te pieniądze chcą dać, a tymi, którzy ich potrzebują. Bo to budowanie wartości jest kluczem do przyszłości” – dodał Dawid Zieliński, Fundator oraz Prezes Zarządu Columbus Energy S.A.
Raport roczny Fundacji Carbon Footprint jest dostępny na stronie internetowej: www.carbonfootprintfoundation.com
Źródło: Fundacja Carbon Footprint