Fundacja Avalon rusza z nową kampanią społeczną „Niepełnosprawność nie mówi jacy jesteśmy”
Ich historie są prawdziwe. Ich głos wybrzmiewa bez filtrów. Dziewięć osób. Dziewięć historii. Dziewięć różnych doświadczeń życia z niepełnosprawnością. W kampanii „Niepełnosprawność nie mówi jacy jesteśmy” bohaterowie i bohaterki mówią sami o sobie – bez patosu i bez stereotypów. Nowa ogólnopolska kampania Fundacji Avalon to manifest różnorodności i autentyczności.
Czy potrafimy dostrzegać osoby z niepełnosprawnościami takimi, jakimi są naprawdę – z ich emocjami, relacjami, codziennością, potrzebą bliskości i prawem do bycia sobą? Tym pytaniem Fundacja Avalon otwiera swoją najnowszą ogólnopolską kampanię społeczną „Niepełnosprawność nie mówi jacy jesteśmy”. Kampania ma na celu obalenie stereotypów i utartych ścieżek myślenia, które nadal dominują w postrzeganiu osób z niepełnosprawnościami. Zamiast narracji opartych na współczuciu, podziwie czy litości – Fundacja Avalon proponuje autentyczny, ludzki przekaz, w którym bohaterowie i bohaterki mówią o sobie własnym głosem.
Niepełnosprawność to tylko jedna z cech, a nie definicja człowieka. Za każdym wózkiem, laską czy protezą stoi osoba z własną historią, emocjami, osobowością. Naszą ambicją jest zmiana języka i sposobu patrzenia – by przestać widzieć etykietę, a zacząć widzieć człowieka. Co więcej nasze wyobrażenia i stereotypy często utrudniają czy wręcz uniemożliwiają tworzenie naturalnych relacji czy podjęcie dialogu. Osoby z niepełnosprawnościami często czują się obserwowane, marginalizowane, odmienne. - zaznacza Helena Szczuka-Kalenský, Kierowniczka ds. Komunikacji i Promocji Fundacji Avalon.
Centralnym elementem kampanii jest wideo do nowej aranżacji utworu „Krzyżówka Dnia” w wykonaniu Moniki Brodki. Taka forma to świadomy wybór – artystyczna opowieść pozwala budować przekaz przez emocje, obrazy i atmosferę, zamiast dosłownego komunikatu. W klipie pojawiają się sceny z życia dziewięciorga bohaterów i bohaterek kampanii – osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Towarzyszymy im w codziennych, intymnych momentach: tańcu, rozmowie, refleksji, bliskości. Ich obecność nie jest tematem – jest naturalną częścią opowiadanej historii. Klip powstał we współpracy z Papaya Films. Reżyserem spotu jest Mateusz Miszczyński (Papaya Roster), a autorem zdjęć Mikołaj Syguda. Kampania zrealizowana we współpracy z Agencją Nie Do Ogarnięcia. Działania z zakresu PR wspiera Allegro Brand Experience Agency.
Czułam się przez większość życia oceniana przez pryzmat scenicznego wizerunku. Nie do końca rozumiana. To doświadczenie outsiderstwa łączy mnie z bohaterami tej kampanii – stąd moje pełne zaangażowanie – mówi Monika Brodka.
Piosenka Moniki Brodki z albumu „Granda” ma już 15 lat, ale jej przekaz – o braku porozumienia, frustracji płynącej z niezrozumienia, potrzebie bycia zauważonym – wybrzmiewa dziś szczególnie mocno. Utwór oddaje główną myśl kampanii: osoby z niepełnosprawnościami często nie są słuchane, widziane, traktowane na równi, mimo że żyją obok nas – tak samo jak wszyscy.
Kim są bohaterowie kampanii?
W centrum tej opowieści stoją prawdziwe historie dziewięciorga wyjątkowych osób. Adam, młody chłopak z autyzmem, ale w jego umyśle gra muzyka i żyją słowa z książek, które kocha. Ewelina, niewidoma mama, która z humorem i siłą pokazuje, że życie można wyciskać jak cytrynę – pełne smaków, kolorów i nieoczekiwanych ścieżek. Jak mówi: „Bardzo ważne jest to, na ile my mamy w sobie otwartości, empatii i życzliwości dla drugiej osoby… nie patrząc na to, że jest to człowiek, który porusza się na wózku, o kulach, albo że jest osobą niewidomą.” Dominika, która straciła słuch jako dziecko, a dziś walczy o prawa osób g/Głuchych oraz słabosłyszących, przypominając, że każdy zasługuje na swoje miejsce i głos. Piotr, artysta kabaretowy, żyje z niskorosłością i z humorem pokazuje, że niezależność i dystans do siebie mogą iść w parze. Maria, która urodziła się bez kończyn, a mimo to krocząc na wózku, zdobywa świat mody i serca ludzi swoją autentycznością. Zwraca uwagę: „Nadal istnieje bariera pomiędzy osobami z niepełnosprawnościami a osobami bez tej niepełnosprawności.” Monika, artystka i specjalistka HR, która nie pozwala, by ktoś wpisał ją w role ofiary lub bohaterki, bo jest po prostu sobą – z pasjami i emocjami. Norbert, modowy bloger i podcaster, który pokazuje, że życie z niepełnosprawnością to także radość, duma i spełnianie marzeń. Piotr, który po utracie ręki nie zrezygnował z biegania maratonów ani z pasji do gotowania. Mówi: „Ta kampania pokazuje, że pierwsze spojrzenie nie jest najważniejsze.” I Urszula, aktywistka, mama i założycielka fundacji, która każdego dnia walczy ze stereotypami, bo wie, że prawdziwa siła jest w nas, nie w tym, co widoczne na pierwszy rzut oka.
Ich historie mówią jednym głosem: niepełnosprawność nie mówi, jacy naprawdę jesteśmy. To tylko fragment naszej tożsamości, a nie cała opowieść. To osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności – fizycznymi, sensorycznymi, intelektualnymi. Reprezentują różne grupy wiekowe i pochodzą z różnych części Polski. Każda z nich aktywnie współtworzyła swój wizerunek w kampanii, decydując o stylizacji, obecnych w filmie elementach i przekazie. To nie „aktorzy” – to autentyczni ludzie, mówiący do nas własnym głosem. Czy umiemy ich usłyszeć?
Idea, która idzie dalej niż kampania
„Niepełnosprawność nie mówi jacy jesteśmy” to nie tylko przekaz wizualny – to także refleksja nad językiem, komunikacją i społecznym odbiorem osób z niepełnosprawnościami. Fundacja Avalon apeluje o większą uważność, otwartość i zrozumienie. Zachęca, by nie przykładać jednej miary i nie sprowadzać całej tożsamości osoby do jej niepełnosprawności.
Naszym celem nie jest mówienie w imieniu osób z niepełnosprawnościami — naszym celem jest stworzenie przestrzeni, w której ich głos będzie naprawdę słyszany. W kampanii „Niepełnosprawność nie mówi jacy jesteśmy” oddajemy im miejsce w centrum narracji — nie jako inspiracje czy ofiary, lecz jako ludzie, którzy mają pełne prawo być sobą, mówić własnym językiem, pokazywać emocje, pasje i codzienność. - podkreśla Łukasz Wielgosz, członek zarządu Fundacji Avalon.
Wideo z udziałem Moniki Brodki oraz pozostałe materiały (testimoniale bohaterów, zdjęcia, making of) dostępne są na stronie kampanii i w mediach społecznościowych Fundacji Avalon. Kampania prowadzona jest w digitalu. Obejmuje również ogólnopolskie media: radio (ZET, Eska, RMF na MAXXa), radio internetowe (RMF ON), telewizję (TVP, TVN, Polsat), a także outdoor w kluczowych lokalizacjach w całej Polsce.
Kampania społeczna „Niepełnosprawność nie mówi jacy jesteśmy” potrwa od 25 września do końca grudnia 2025. Kampania współfinansowana jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).