Do wzmożonej dobroczynności Polek i Polaków w okresie okołoświątecznym zdążyliśmy się już przyzwyczaić, obserwujemy ją od lat. Wydaje się, że ciągle jest to raczej jednorazowy zryw, a nie zwieńczenie całorocznego zaangażowania.
Częściej, ale ciągle od święta
Z badań CBOS wynika, że 74% Polek i Polaków co najmniej raz przekazało w 2018 roku pieniądze na cele dobroczynne. Jeszcze 10 lat temu było to 54%, a więc wydać wyraźny wzrost praktyk filantropijnych. Jednak ciągle nie są to działania regularne – tylko 8% badanych twierdzi, że pieniądze na cele dobroczynne przekazał WIELE RAZY. Zapewne właśnie ze względu na brak regularności we wspieraniu dobroczynności w badaniach międzynarodowych, takich jak World Giving Index, Polska wypada słabo.
Efekty stopniowo rosnącej filantropii Polaków są widoczne w budżetach stowarzyszeń i fundacji. Z badań Stowarzyszenie Klon/Jawor wynika, że w 2017 roku 51% organizacji korzystało z finansowych lub rzeczowych darowizn od osób indywidualnych, w 2014 roku było ich 45%.
Filantropia biznesu
36% organizacji deklaruje, że otrzymuje darowizny od firm. Z darowizn od biznesu w 2017 roku przeciętna organizacja uzyskała 5 tys. zł, nieco więcej niż z darowizn od osób indywidualnych, które w budżecie przeciętnej organizacji korzystającej z filantropii wyniosły 3 tys. zł.
Jednocześnie z deklaracji podatkowych wiadomo, że około 5 tys. podmiotów prawnych (a więc 1% wszystkich podatników podatku CIT) odliczyło od dochodu darowiznę na cele pożytku publicznego. W sumie kwota przekazanych i zadeklarowanych darowizn wyniosła w 2018 roku 444 mln zł.
Komu częściej darowizny?
Jakie organizacje częściej mogą liczyć na filantropijne wsparcie? Na pewno ważna jest dziedzina działalności – organizacje charytatywne, a także działające na rzecz chorych czy niepełnosprawnych, otrzymują darowizny zdecydowanie częściej niż pozostałe, a także mają więcej darczyńców. Na przychody z dobroczynności Polaków częściej mogą też liczyć organizacje o szerokim zasięgu działań, ponadprzeciętnych budżetach, działające na skalę całego kraju.
Od sojusznika do darczyńcy
Aby zmienić filantropijne nawyki Polaków konieczna jest mobilizacja samych organizacji. Stowarzyszenia i fundacje stopniowo uczą się docierać do ludzi z informacją o własnych działaniach. Na pewno bodźcem do większego wysiłku w tym obszarze były przez lata kampanie skierowane na zbieranie 1% podatku prowadzone przez OPP. Obecnie nowym wyzwaniem staje się zabieganie o darczyńców. W 2018 roku niespełna 40% organizacji zadeklarowało, że podejmuje jakiekolwiek działania fundraisingowe. Zapewne dlatego, że systematyczna aktywność, mająca na celu pozyskiwanie funduszy od osób indywidualnych lub firm wymaga zasobów ludzkich i finansowych, których organizacje nie mają.
Jednak pomimo braku środków organizacje starają się docierać do Polek i Polaków z informacjami o własnych działaniach. Widać wzrost ich aktywności w mediach społecznościowych – jeszcze w 2015 roku 36% miało profil w portalu społecznościowym, a w 2018 już 64%. To ważne, bo angażująca komunikacja jest kluczowa, aby znaleźć sprzymierzeńców swoich działań, którzy z czasem mogą stać się darczyńcami lub wolontariuszami.
Niestety, nieliczne organizacje komunikując się z otoczeniem w sposób celowy zabiegają o wsparcie darczyńców. Najczęstszym powodem, dla którego organizacje publikują w internecie informacje, jest chęć poinformowania o własnych działaniach (88%) lub pochwalenia się ich rezultatami (58%). Taki przekaz może oczywiście pokazywać, że działania i osiągnięcia danej organizacji są warte wspierania, jednak wydaje się, że bezpośrednim bodźcem do przekazania środków, jest wyrażona wprost prośba o pomoc. Tymczasem tylko 14% organizacji twierdzi, że komunikaty, które publikuje w Internecie, mają m.in. na celu znalezienie darczyńcy.
Jednocześnie, organizacje, które prowadzą fundraising, deklarują, że aby pozyskać darowizny najczęściej podejmują osobiste kontakty z kluczowymi darczyńcami. Być może jest to wyrazem chęci ich docenienia i nobilitacji, jednak nie ma waloru edukacyjnego, bo dzieje się w indywidualnym kontakcie. A warto wyjść z tym komunikatem do przestrzeni publicznej (pewnie najłatwiej w internecie): darczyńcy, organizacje czekają na wasze wsparcie nie tylko w grudniu, ale cały rok.
Badania „Kondycja organizacji pozarządowych w Polsce 2018” zostały sfinansowane ze środków Fundacji im. Stefana Batorego oraz środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Artykuł powstał w ramach projektu „Kurs na użyteczność: nowa strategia badań Stowarzyszenia Klon/Jawor”, sfinansowanego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.
Źródło: inf. własna fakty.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.