Europejskie Stowarzyszenie Fundraisingu (EFA) reaguje na uciszanie europejskiego społeczeństwa obywatelskiego przez Meta
25 lipca Meta ogłosiła zamiar zakazania wszelkich reklam związanych z kwestiami politycznymi, wyborczymi lub społecznymi na terenie Unii Europejskiej od października 2025 roku. Szczegóły przedstawione w oficjalnym dokumencie Meta, opublikowanym 26 września, doprowadzą do usunięcia prawie wszystkich postów społeczeństwa obywatelskiego z jej platform.
Cenzura wyłącznie według uznania Meta
Europejskie Stowarzyszenie Fundraiserów (EFA) wyraża zaniepokojenie poważnym zagrożeniem dla wolności słowa i informacji oraz znaczącym wpływem tej decyzji na finanse europejskich organizacji społeczeństwa obywatelskiego.
W ramach Europejskiego Planu Działania na rzecz Demokracji, a także jako uzupełnienie zasad określonych w Akcie o Usługach Cyfrowych (DSA) dotyczących reklam internetowych, Komisja Europejska ustanowiła nowe zasady dotyczące przejrzystości w reklamie politycznej, praw wyborczych i finansowania partii poprzez Rozporządzenie o Przejrzystości i Targetowaniu Reklamy Politycznej (TTPA), które wchodzi w życie 10 października 2025 roku. Autorzy rozporządzenia w żadnym momencie nie celowali w publikacje społeczeństwa obywatelskiego, ani w apele o darowizny, kampanie rzecznicze czy petycje, które nie wchodzą w zakres tego rozporządzenia.
Decyzja Meta o usunięciu wszystkich reklam dotyczących kwestii politycznych i społecznych opiera się na szerokiej i jednostronnej interpretacji europejskiego rozporządzenia TTPA. Interpretacja ta nie jest podzielana przez wszystkie platformy. W swoim przewodniku opublikowanym 26 września 2025 roku, Meta wyjaśnia swoją definicję „kwestii politycznych i społecznych”. Na przykład, wszelka komunikacja dotycząca praw socjalnych, w tym walki z dyskryminacją, walki o prawa kobiet lub mniejszości, walki ze zmianami klimatu oraz zdrowia Europejczyków, zostanie zakazana na Facebooku, Instagramie i innych sieciach Meta. Jedynie czysto informacyjne treści mogą uniknąć cenzury giganta.
Decyzja ta jest niezrozumiała, biorąc pod uwagę, że zgodnie z tekstem Rozporządzenia, polityczny charakter treści jest określany przez jej nadawcę, a nie przez dostawcę usług reklamowych.
Znaczący wpływ na europejskie społeczeństwo obywatelskie
Dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego (OSO) kluczowe jest utrzymanie otwartej komunikacji ze społeczeństwem, ponieważ jest to jeden z najważniejszych sposobów skutecznego udostępniania informacji publicznych oraz pozyskiwania członków, wolontariuszy i darczyńców. W tym zakresie platformy mediów społecznościowych są kluczowymi pośrednikami dla OSO.
Według EUROSTAT-u, 59% Europejczyków korzystało z mediów społecznościowych w 2023 roku. Facebook, z ponad 459 milionami użytkowników, jest najpopularniejszą siecią społecznościową w Europie, tuż za nim plasuje się Instagram, z ponad 311 milionami użytkowników.
We Francji, Facebook nadal jest wiodącą europejską siecią społecznościową dla OSO, z 70% populacji obecnej na platformie, a 24,5% z nich subskrybuje konta organizacji non-profit. W Szwecji 73% organizacji non-profit, które odpowiedziały na ankietę członkowską Giva Sverige, uważa, że ta decyzja będzie miała negatywny wpływ na ich działania w zakresie podnoszenia świadomości, rzecznictwa, komunikacji i pozyskiwania funduszy.
W czasie, gdy OSO ponoszą główny ciężar globalnej recesji gospodarczej, zwiększonych potrzeb beneficjentów i ostrych cięć w niektórych budżetach, zwłaszcza pomocy międzynarodowej, ta wiadomość, pojawiająca się tuż przed kampaniami na koniec roku, które stanowią znaczną część ich dochodów, jest brutalna dla całego sektora.
Ochrona cyfrowej przestrzeni publicznej
EFA i jej członkowie w pełni popierają cele rozporządzenia TTPA. Ochrona integralności wyborów i otwarta debata publiczna są fundamentalne dla społeczeństw demokratycznych, a OSO odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu pluralizmu i odporności.
Dlatego EFA zdecydowanie potępia próbę wykorzystania prawa dotyczącego przejrzystości przez Meta do uciszenia sektora non-profit. EFA wzywa Meta do rewizji jej interpretacji rozporządzenia TTPA, a inne platformy do zapewnienia proporcjonalnego wsparcia dla zachowania integralności wyborów i debat publicznych oraz ochrony wolności słowa i informacji.
Komisja Europejska przygotowuje obecnie wytyczne dotyczące egzekwowania rozporządzenia, które mogą stworzyć pewne możliwości dla organizacji non-profit. Nie będą jednak one stanowić zobowiązania dla platform do ich wdrożenia.
EFA wzywa Komisję do jak najszybszej publikacji tych wytycznych oraz do zgromadzenia wszystkich zainteresowanych stron w celu zapewnienia wspólnej interpretacji rozporządzenia, która będzie respektować prawa wszystkich i będzie zgodna z zasadami Karty Praw Podstawowych UE (w szczególności z Artykułem 11: wolność wyrażania opinii i otrzymywania informacji).
Eduard Marček, Dyrektor Wykonawczy EFA, mówi: „Zakaz wprowadzony przez Meta będzie miał ogromny wpływ na sposób, w jaki społeczność non-profit może komunikować się i pozyskiwać fundusze od swoich odbiorców, czego nie można przeoczyć. Będziemy utrzymywać otwartą rozmowę z Komisją Europejską i Meta w tej sprawie”.
O Europejskim Stowarzyszeniu Fundraisingu (EFA)
EFA reprezentuje 19 państw europejskich za pośrednictwem 23 członków, 2771 organizacji i 11 089 indywidualnych członków, którzy apelują o hojność publiczną. Naszym celem jest wzmacnianie i rozwój organizacji non-profit w całej Europie, które opierają się na finansowaniu prywatnym. Bronimy i promujemy bezpieczne środowisko dla darowizn prywatnych i korporacyjnych w całej Europie. Przyczyniamy się do podnoszenia świadomości i ochrony specyfiki organizacji non-profit oraz doceniamy znaczenie niezależnego i pluralistycznego społeczeństwa obywatelskiego w Europie.
Źródło: Europejskie Stowarzyszenie Fundraisingu