W Elblągu trwa akcja „Obudź wrażliwość”. Włączyło się w nią już 30 firm – tych, które tworzą miejsca przyjazne kobietom w ciąży i dzieciom. W weekend Departament Komunikacji Społecznej będzie promował "Obudź wrażliwość" podczas Kongresu Kobiet w Warszawie.
Zgodnie z raportem Matka Polka Niedoceniona, 67,9% ankietowanych uznało, że w sklepach brakuje miejsc do karmienia i przewinięcia dziecka, 65% wskazało na deficyt wydzielonych miejsc do zabawy, a 64% brak kas pierwszeństwa dla kobiet w ciąży. Tylko 1% badanych uznało, że w sklepach nie brakuje żadnych udogodnień.
Respondenci w badaniu wskazali rozwiązania. Czy mają one szansę na realizację? Może nie od razu, ale już dziś, zaledwie miesiąc po opublikowaniu raportu widać światełko w tunelu. Tak przynajmniej mogą odczuwać młode mamy z Elbląga, gdzie ruszyła kampania społeczna „Obudź wrażliwość”. Jej celem jest zachęcenie właścicieli firm i szefów instytucji do przystosowania wspólnej przestrzeni miejskiej dla dzieci oraz uwrażliwienie na potrzeby kobiet ciężarnych. W mieście funkcjonuje już ponad 20 tzw. miejsc przyjaznych dzieciom i kobietom w ciąży. Jednocześnie powstała pierwsza w Polsce mapa miejsc przyjaznych dzieciom i kobietom ciężarnym – doskonały przewodnik dla mieszkańców i turystów. Przedsiębiorcy angażujący się w akcję otrzymują specjalny Certyfikat, a ich lokale oznakowane zostają plakietkami informacyjnymi. Mogą je otrzymać wyłącznie podmioty spełniające określone kryteria. Personel „Miejsca Przyjaznego Dzieciom” powinien być wrażliwy na potrzeby dzieci i kobiet w ciąży oraz reagować w przypadku, gdy otoczenie ich nie respektuje. Certyfikowane miejsce powinno spełniać przynajmniej jedno z wymienionych niżej udogodnień:
- posiadać kącik zabaw dla dzieci;
- wyznaczyć kasę pierwszeństwa dla matek z dziećmi i kobiet w ciąży lub, w przypadku małych firm, wywiesić komunikat „Kobiety w ciąży oraz matki z dziećmi obsługiwane są poza kolejnością”;
- wyznaczyć specjalne miejsce parkingowe, blisko wejścia do danej firmy czy instytucji;
- posiadać w swojej ofercie tylko zdrowe artykuły spożywcze lub stworzyć taką ofertę, która uwzględnia hasło: „stop cola&chipsy”.
Inicjatorzy akcji są pewni, że akcja rozleje się na cały kraj, tym bardziej, że zapotrzebowanie na wrażliwość jest duże. Największe w województwie pomorskim, gdzie według respondentów najgorzej traktuje się młode matki i kobiety w ciąży. Warszawa z województwem mazowieckim plasuje się w środku stawki bliżej szarego końca, najlepiej pod tym względem jest w województwach wschodnich. Co ciekawe, raport Matka Polka Niedoceniona sporządzony na potrzeby Polskiego Programu Jakości Obsługi ukazuje także, że przeciwne przywilejom są kobiety w wieku 18-25 lat oraz 36-40 lat. Bardziej tolerancyjni w tej kwestii są mężczyźni.
Źródło: Biuro Prasowe UM Elbląg