Rok temu powstał portal Edunews.pl - aby zachęcać szkoły, organizacje pozarządowe i uczniów do zmiany podejścia do edukacji, do otwarcia się na nowe technologie i wykorzystania w nauce popularnych interaktywnych i mobilnych narzędzi.
Anglicy poradzili sobie z nadmiarem teorii w programach
nauczania już ponad 10 lat temu i dzisiaj są pionierami w
wykorzystaniu najnowszych technologii w nauczaniu. Skandynawowie
osiągają najlepsze wyniki w międzynarodowych testach PISA. Dlaczego
tak rzadko korzystamy z doświadczeń innych krajów? Czyżby Polacy
potrafili się uczyć tylko na własnych błędach? Miejmy nadzieję, że
nie tylko. Rok temu powstał portal Edunews.pl - aby zachęcać szkoły
i uczniów do zmiany podejścia do edukacji, do otwarcia się na nowe
technologie i wykorzystania w nauce popularnych interaktywnych i
mobilnych narzędzi.
Wprawdzie polscy nauczyciele wiedzą już jak tworzyć prezentacje,
odtwarzać filmy, wysyłać maile, znają obsługę arkusza
kalkulacyjnego, jednak wciąż brakuje im pomysłu na to, jak różne
narzędzia multimedialne i interaktywne programy edukacyjne
wykorzystać na lekcjach. Często zasłaniają się brakiem czasu lub
wiedzy, w jaki sposób mogliby z nich korzystać podczas zajęć. O ile
z tym pierwszym problemem muszą poradzić sobie sami, w drugim
przypadku przychodzi im z pomocą Internet. To tam powinni ciągle
szukać inspiracji, bo dobre wzorce trzeba wykorzystywać w
codziennej pracy.
Pomysł kluczem do sukcesu
Nabycie nowoczesnego sprzętu i oprogramowania do nauki jest
tylko początkiem drogi do edukacji XXI wieku. Trzeba jeszcze
wiedzieć jak go użyć, by faktycznie wpływać na podnoszenie
efektywności procesu nauczania. Często poziom umiejętności uczniów
w korzystaniu z nowoczesnych aplikacji informacyjno-komunikacyjnych
jest dużo wyższy niż nauczycieli. Zadaniem tych drugich jest zatem
nie tylko opanowanie podstaw obsługi dostępnych narzędzi, ale
zaproponowanie możliwości innowacyjnego wykorzystania w pracy
dydaktycznej narzędzi dobrze znanych uczniom. To może być o wiele
trudniejsze niż nauka przygotowywania prezentacji w Powerpoint, ale
przynosi – co potwierdzają badania brytyjskie – o wiele lepsze
wyniki w edukacji.
Praktyczny wymiar edukacji
„Dziś mamy do czynienia z nowym uczniem i w pewien sposób z
nowym światem edukacji, w którym aby dotrzeć do ucznia, trzeba
posługiwać się zupełnie innym językiem i zestawem narzędzi XXI
wieku. Otwarcie na innowacje i dzielenie się wiedzą, polegające na
aktywnym uczestnictwie rodziców, uczniów i nauczycieli są jednymi z
najważniejszych cech nowoczesnej szkoły.” – mówi Marcin Polak,
redaktor naczelny Edunews.pl. "Aby dowiedzieć się więcej o
możliwościach wykorzystywania nowoczesnych technologii w nauczaniu,
trzeba śledzić wyniki badań i analizy zagranicznych instytucji
edukacyjnych. Dotyczą one skuteczności wykorzystywania
poszczególnych narzędzi, opisują nowe trendy, a także zawierają
ciekawe doświadczenia osób z szeroko pojętego środowiska
edukacyjnego, od których można się wiele nauczyć."
Dziś nauczanie to nie tylko wykorzystanie wspomagających je
multimedialnych narzędzi, ale także realizacja innowacyjnych
projektów edukacyjnych oraz powstawanie społeczności osób uczących
się. Praca projektowa pomaga zdobyć szereg umiejętności
praktycznych bardzo potrzebnych absolwentom szkół na dzisiejszym
rynku pracy. Zadaniem nauczyciela pracującego tą metodą jest
zachęcanie uczniów do uczestnictwa w projektach, a także tworzenie
własnych i ich realizacja. Dzięki temu uczniowie mogą stać się
twórcami procesu nauczania i pełniej (bardziej świadomie) w nim
uczestniczyć. Edukacja nieformalna odgrywa dziś kluczową rolę w
pogłębianiu wiedzy i umiejętności.
„Aby odpowiadać na zapotrzebowanie ze strony uczniów i
nauczycieli, edukacyjne serwisy internetowe muszą dziś nie tylko
pokazywać ciekawe projekty i doświadczenia ze świata, ale i włączać
się w realizację projektów edukacyjnych. Edunews.pl przygotowuje
raporty, multimedialne prezentacje, filmy, organizuje seminaria.
Rozpoczyna również, przy współpracy z Instytutem Nowoczesnej
Edukacji i Fundacją Teraz Edukacja, pięcioletni program działań na
rzecz rozwoju multimedialnej edukacji. Trzeba inspirować do debaty
na tematy ważne z punktu widzenia całego społeczeństwa. Nowoczesna
edukacja powinna być głównym elementem dyskusji o kształcie
polskiej edukacji, a niestety nie jest” – podkreśla Marcin
Polak.
Edunews.pl stał się wartościowym źródłem informacji o
współczesnej edukacji - opublikowano w nim już ponad 500
oryginalnych opracowań poświęconych uczeniu się i nauczaniu we
współczesnym świecie. W ciągu roku istnienia z portalu skorzystało
100 tysięcy unikalnych użytkowników. Odwiedzają go: nauczyciele,
wykładowcy, pracownicy oświaty, studenci, uczniowie, pracownicy
firm sektora edukacji, a także osoby dorosłe, nie związane z
sektorem edukacji – poszukujące inspiracji i pomysłów na edukację
przez całe życie.
Źródło: Edunews.pl www.edunews.pl