Ubrania i moda? To świetne narzędzie do rozmowy o ważnych sprawach
Choć moda może wydawać się trywialna, w rzeczywistości to potężny system, w którym jesteśmy wszyscy. Bo każdy z nas w coś się ubiera i chce wyglądać w pewien sposób. Dlatego temat ubrań jest doskonałym kluczem do rozmowy o sprawach dużo poważniejszych, takich jak ochrona środowiska, prawa człowieka czy odpowiedzialna konsumpcja. Jak to zrobić? Nic prostszego!
Odpowiedzialna konsumpcja
Dzisiejszy świat mody to kupowanie i wyrzucanie, kupowanie i wyrzucanie. W tym zaklętym kręgu wciąż za czymś gonimy i większość z nas jest tym zmęczona.
Odpowiedzialna konsumpcja pozwala nam zadbać o swoją głowę, ale także o ciało, bo ubrania miewają ogromny wpływ na nasze zdrowie - stykają się przecież z naszym największym organem, skórą.
Jak trafić z tym przekazem do naszej społeczności? Może poprzez film?
Fashion Revolution Polska pomaga w organizacji pokazów filmu "Moda. Prawdziwe koszty", który pokazuje jak nasza konsumpcja wpływa na osoby pracujące w łańcuchach dostaw mody - od rolników po szwaczki. Po pokazach organizujemy rozmowy, w których płynnie przechodzimy do tego, jak pokazane w filmie zjawiska wpływają także na nas - konsumentki i konsumentów. Uczestnicy chętnie dzielą się wieloma problemami i wątpliwościami, a wiele z nich okazuje się wspólnych dla większej grupy osób. Odnajdując takie wsparcie odkrywają, że nie muszą działać tak, jak sugerują im trendy, że można inaczej.
Podczas tych rozmów do głosu dochodzą osoby, które doświadczają problemów z konsumpcją na codzień - zakupoholiczka, pracownik sklepu odzieżowego dotknięty alergiami skórnymi z powodu nadmiaru chemikaliów, wolontariuszka lokalnego sklepu charytatywnego, która sortuje przekazywane ubrania. To wartościowe, otwierające oczy rozmowy.
Prawa człowieka
Moda to także ogrom pracowników - od rolników, przez pracowników farbiarni, po szwaczki. W pracy stykają się z wyzyskiem, szkodliwymi substancjami, zamykaniem na klucz wyjść przeciwpożarowych. Ich los zależy często od decyzji wielkich zachodnich marek, bo to Unia Europejska jest największym na świecie importerem odzieży. Mamy prawdziwy wpływ na warunki życia tych ludzi.
Jednym ze wstydliwych problemów branży jest praca dzieci. To trudny temat, ale warto rozmawiać o nim, zwłaszcza z młodzieżą. Dzięki niemu może zrozumieć jak wiele mamy, żyjąc akurat w Polsce. A jednocześnie jak ważne jest, by także dzieci w innych częściach świata były wolne od pracy.
Podczas naszych wydarzeń wykorzystujemy dwa narzędzia, którymi dzielimy się nieodpłatnie z każdą chętną osobą - są dostępne na naszej stronie.
Pierwsze z nich to seria gier Game of Clothes. W jednej z gier uczestnicy wcielają się w role młodzieży z różnych stron świata. W toku gry realizują różne działania, ale szybko można sie zorientować, że mają bardzo różne możliwości w zależności od wylosowanej roli. To bardzo proste w realizacji i obrazowe narzędzie, które doskonale stymuluje do rozmowy na temat równości szans.
Drugie z naszych narzędzi jest dużo bardziej kameralne - to kolorowanka edukacyjna stworzona z inicjatywy Alicji Tkaczyk. Rysunki pracujących dzieci gotowe do pokolorowania zestawiono tam z danymi o pracy dzieci z całego świata. To narzędzie świetnie sprawdza się jako aktywność uzupełniająca, coś co można przekazać uczestnikom do domu albo niezobowiązujący element działań np. w miejscu pracy albo w szkole.
Ochrona środowiska
Moda jest jedną z branż o największym wpływie na środowisko naturalne. Nawozy, monokultury upraw, chemikalia spuszczane do rzek i te zabezpieczające odzież w transporcie, międzykontynentalny transport towarów, a nawet mikroplastik - to tylko niektóre z grzechów branży odzieżowej.
Ale możemy opowiadać o wpływie mody na środowisko także w kontekście lokalnym, np. w odniesieniu do sytuacji takich jak kilkanaście pożarów nielegalnego składowiska odpadów w Kamieńcu na Pomorzu.
Często zapraszamy społeczności do rozmowy o tym, co dzieje się z ubraniami, kiedy już ich nie chcemy. Pretekstem do takiej edukacji są warsztaty upcyklingowe i wymianki odzieżowe. Można je przeprowadzić przy znikomym nakładzie środków i przy niewielkim wysiłku organizacyjnym, praktycznie za darmo.
Jak to zrobić?
O tym i o innych naszych narzędziach opowiadamy podczas szkolenia online, które organizujemy dla aktywistów, edukatorów i nauczycieli z całego kraju. Do wyboru są 4 terminy, a szkolenie odbywa się online. Zapraszamy do zapisów poprzez formularz!
Moda otwiera drzwi
Branża mody może mieć wiele wad, ale ma jedną zasadniczą zaletę. Naprawdę dotyczy wszystkich z nas i dlatego jest kluczem, który otwiera drzwi do bardzo wielu osób i grup o różnorodnych doświadczeniach i potrzebach. Powyższe przykłady to tylko kilka sposobów, w jaki można działać z modą. Zachęcamy do wykorzystywania jej w edukacji i aktywizmie, nie tylko jako cel, ale także jako środek do różnych celów, które przyświecają różnym organizacjom i instytucjom. I zapraszamy do współpracy!
Źródło: Fashion Revolution Polska