W ramach projektu Centrum Zrównoważonego Transportu stowarzyszenie Zielone Mazowsze zorganizowało happening pod Ministerstwem Infrastruktury pod hasłem "Dzień Długich Nosów". Aby przypomnieć ministrowi Krystkowi, że Narodowa Strategia Rozwoju Transportu na lata 2007-2013 powinna być konsultowana ze społeczeństwem, zaniesiono mu nietypową przesyłkę - długi na 7 metrów nos.
- Ten nos Pinokia symbolizuje manipulacje, jakie popełniło
Ministerstwo Infrastruktury przy konsultowaniu transportowej części Narodowego Planu Rozwoju
2007-2013. Wszystko odbywa się wbrew licznym zapewnieniom rządu i prezydenta, że prace nad nowym
NPRem mają być prowadzone z jak najszerszym udziałem społeczeństwa - powiedział Krzysztof Rytel z
CZT.
Rytel zwraca uwagę, że założenia NPR-u w zakresie transportu miały być
konsultowane we wrześniu na spotkaniu w Toruniu. Konsultacje jednak odwołano, obiecując
zorganizowanie konferencji w Ministerstwie. 28 października odbyła się konferencja, na której miano
konsultować założenia do Strategii Rozwoju Transportu - jednego z dokumentów związanych z NPR-em
Tymczasem na konferencji tej minister Krystek oświadczył, iż nie będzie kontynuował opracowywania
dokumentów odziedziczonych po poprzednikach. Zaś obecnie na stronach internetowych Ministerstwa
przedstawiono Strategię, zbliżoną do przesłanych wówczas założeń. W dodatku napisano w niej, że
Założenia Strategii były konsultowane na październikowej konferencji.
- W rezultacie projekt Strategii jest bardzo zły. Jest to dokument
opracowany źle metodologicznie i merytorycznie, sprzeczny z polityką transportową Unii Europejskiej
i szeregiem dokumentów rządowych - mówi Rytel. Skandalem jest to, że nowy NPR przewiduje podział
środków na infrastrukturę drogową i kolejową w stosunku 80:20% (bieżący 60%:40%). Jednym z celów
"rozwojowych" w dziedzinie kolei jest zmniejszenie długości czynnych linii z 19,5 tys km
do 16 tys km. Oznacza to upadek kolei w Polsce i znaczny wzrost ruchu na drogach (ponad dwukrotny),
ze wszystkimi tego konsekwencjami dla warunków życia ludzi, wydatków na system zdrowotny i ochronę
środowiska, zwiększeniem problemu korków.
Po happeningu przedstawiciele stowarzyszenia złożyli w ministerstwie protest przeciwko praktykom
ministerstwa podczas konsultacji, a także opinię o projekcie Strategii Rozwoju Transportu. Obydwa
dokumenty oficjalnie poparli także:
- Urszula Burkot, Polski Klub Ekologiczny, Okręg Mazowiecki
- dr Andrzej Kassenberg, Instytut Na Rzecz Ekorozwoju
- Jakub Majewski, Instytut Rozwoju i Promocji Kolei
- Piotr Rymarowicz, Towarzystwo na rzecz Ziemi
- Krzysztof Rytel, Centrum Zrównoważonego Transportu
- Tomasz Wałkowicz, Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych
- Magdalena Zowsik, stowarzyszenie Zielone Mazowsze
Złożona w ministerstwie opinia nt. projektu Strategii Rozwoju Transportu na lata 2007-2013 dostępna jest na stronie stowarzyszenia Zielone Mazowsze - www.fz.eco.pl oraz Centrum Zrównoważonego Transportu -
www.fz.eco.pl/czt. Strategia dostępna jest na stronie www.mi.gov.pl.