Działania DSV z zakresu employer brandingu wspierają lokalne społeczności
Czy działania z zakresu ESG (Environment, Social, Governance) i szerzej zrównoważonego rozwoju mogą wspierać employer branding organizacji? DSV – Global Transport and Logistics pokazuje, że tak. Operator zorganizował konkurs, w którym to pracownicy poszczególnych obiektów magazynowych zarządzanych przez firmę wybierali, jakie lokalne inicjatywy społeczne uzyskają wsparcie w postaci darowizny.
Myśl globalnie – działaj lokalnie
W ostatnich miesiącach zainteresowanie tematyką zrównoważonego rozwoju przeżywa rozkwit, a hasło „ESG” towarzyszy wielu pracodawcom oraz pracownikom na każdym kroku. W bieżącej dyskusji, zdominowanej przez rozważania na temat redukcji emisji CO2 w działalności gospodarczej, czasem gubi się jednak refleksja nad tym, jak organizacje powinny rozwijać swoje działania w obszarach S czy G.
– Wytyczne dotyczące raportowania ESG, Cele Zrównoważonego Rozwoju, są kompasem, który może pomóc biznesowi w zaplanowaniu i wdrożeniu strategii na rzecz osiągnięcia neutralności klimatycznej, ale przede wszystkim odporności biznesowej na ryzyka środowiskowe, społeczne i zarządcze. Raporty przedstawiają obraz globalny, na który składają się lokalne działania i wybory, które podejmujemy każdego dnia – mówi Agnieszka Kłopotowska, Sustainability Manager w DSV. – Dlatego jako DSV aktywnie wprowadzamy narzędzia mierzenia naszego wpływu w każdym obszarze biznesowym, także w dziedzinie human resources, którego częścią jest employer branding. Jednym z narzędzi, które wykorzystujemy, są regularne ankiety i badania, pokazujące aktualny obraz satysfakcji i motywacji naszych pracowników. W końcu podstawą każdego dobrego raportu są weryfikowalne dane źródłowe.
W ramach realizacji strategii zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym DSV – Global Transport and Logistics stworzyło wewnętrzny, pilotażowy konkurs dla pracowników, w którym mogły wziąć udział wszystkie osoby zatrudnione w obiektach magazynowych zarządzanych przez operatora w Polsce. Pod hasłem „Myśl globalnie – działaj lokalnie”, pracownicy mogli w imieniu lokalnej instytucji zawnioskować do pracodawcy z prośbą o przyznanie darowizny w wys. 3 000,00 PLN na realizację projektów społecznych. Konkurs stworzył także okazję do zapoznania osób pracujących w DSV z Celami Zrównoważonego Rozwoju. Jednym z warunków skutecznego zgłoszenia inicjatywy było wykazanie przez zgłaszającego, że wspiera ona minimum jeden z 17 Celów wyznaczonych w Agendzie 2030.
– Wykorzystaliśmy proces przygotowania konkursu do dopracowania wewnętrznych procedur związanych z angażowaniem się organizacji DSV w lokalne działania społeczne. Zwiększyliśmy w ten sposób transparentność dla interesariuszy wewnętrznych (obszar G – Governance), oraz wprowadziliśmy system oceny skutków naszego zaangażowania (obszar S – Social) – opowiada Agnieszka Kłopotowska. – Dodatkowo, pracownicy zgłaszający inicjatywę mają przygotować wewnętrzny raport, we współpracy z organizacją wykonującą projekt, ze wskazaniem efektów wdrożenia projektu, po jego zakończeniu.
ESG w świecie Employer Brandingu
Wraz z upowszechnieniem się dyskusji na temat oddziaływania przedsiębiorstw na klimat, ograniczenie wpływu działalności na środowisko stało się elementem przewagi firm nie tylko w konkurencji o nowe zlecenia, ale również o talenty.
– Fundamentem sukcesu w każdej branży są ludzie, a w szczególności w segmencie logistyki magazynowej. Dlatego kwestia retencji pracowników, jak i pozyskania talentów o odpowiednich predyspozycjach jest kluczowa. Działalność społeczna jest dla nas nie tylko sposobem na proaktywne zmienianie świata wokół nas na lepsze, ale równocześnie powodem do zadowolenia dla obecnych pracowników z tego, że pracują w DSV. To dla nas także platforma, poprzez którą kandydaci mogą poznać nas nie tylko jako „firmę”, ale zespół ludzi, którzy ją tworzą i rozwijają – dodaje Katarzyna Wąsik, Senior Manager, HR w DSV. – Widzimy też, że kwestia zaangażowania biznesu w działania ESG staje się coraz ważniejsza tak dla obecnych, jak i potencjalnych pracowników.
Projektowanie polityki employer branding w oparciu o Cele Zrównoważonego Rozwoju może zrealizować kilka celów biznesowych przedsiębiorstwa jednocześnie. Są to przede wszystkim takie elementy jak: wzmocnienie wskaźników retencji, przyciągnięcie najlepszych kandydatów do procesów rekrutacyjnych organizacji czy wsparcie realizacji celów strategii ESG. Warto pamiętać, że czasem wystarczą nawet niewielkie zmiany, aby osiągnąć wymierne rezultaty.
DSV – Global Transport and Logistics w Polsce
Operator świadczy kompleksowe usługi logistyki magazynowej dla partnerów m.in. z sektorów: FMCG, farmaceutycznego, healthcare, automotive, elektroniki, telekomunikacji, retail, white goods, beauty czy eCommerce. Operator dysponuje obecnie 19 magazynami o łącznej powierzchni przekraczającej 320 tys. mkw. Plany rozwoju DSV w sektorze magazynowym zakładają zwiększenie dostępnej przestrzeni poprzez realizację własnych inwestycji, jak i aktywność na rynku najmu.