Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Polska mogłaby ochronić unikalne przyrodniczo tereny, zbudować obwodnicę i zrobić to za unijne pieniądze. Tymczasem decyzja Ministra Szyszko oznacza, że przyroda zostanie zniszczona, Polska pokryje sama koszty obwodnicy i może zostać zmuszona do zapłacenia kar finansowych nałożonych przez Unię Europejską. Może się też narazić na nakaz rozebrania kontrowersyjnej drogi oraz stratę innych unijnych dotacji.
Ci, którzy się z tym zgadzają rejestrują się na stronie
internetowej
,
jako obywatele Republiki Doliny Rospudy.
Tak wygląda ta sytuacja w największym skrócie. A oto
szczegóły:
I. Czy rzeczywiście projekt obwodnicy przygotowany
przed GDDKiA jest najkorzystniejszy dla mieszkańców Augustowa i
powstanie najszybciej?
Mieszkańcy Augustowa chcą, aby obwodnica powstała jak najszybciej. Nikt nie protestuje przeciwko budowie obwodnicy – wręcz przeciwnie! Ale dla wariantu przygotowanego przez GDDKiA i zaakceptowanego przez ministra środowiska jest realna alternatywa, która jest przyjazna dla środowiska, tańsza, prawdopodobnie szybsza w budowie, a przede wszystkim dużo pewniejsza w realizacji. Została ona przygotowana przez stowarzyszenie SISKOM.
Mieszkańcy Augustowa chcą, aby obwodnica powstała jak najszybciej. Nikt nie protestuje przeciwko budowie obwodnicy – wręcz przeciwnie! Ale dla wariantu przygotowanego przez GDDKiA i zaakceptowanego przez ministra środowiska jest realna alternatywa, która jest przyjazna dla środowiska, tańsza, prawdopodobnie szybsza w budowie, a przede wszystkim dużo pewniejsza w realizacji. Została ona przygotowana przez stowarzyszenie SISKOM.
Trasa przygotowana przez SISKOM prowadzi kilka kilometrów
na zachód od trasy GDDKiA i omija tereny Natura 2000. W całości
przebiega na terenach suchych, a rzekę Rospudę przecina w miejscu,
gdzie brzegi są utwardzone. SISKOM twierdzi, że 'jego' droga może
powstać w ciągu 5 lat (oprócz samej budowy okres ten obejmuje
zrobienie dokładnego projektu wykonawczego i wykupy gruntów; sama
budowa zajmie najwyżej dwa lata).
GDDKiA twierdzi, że 'ich' droga może powstać w ciągu lat 3
(jest to okres samej budowy, bo reszta jest już gotowa). Ale jest
to mało prawdopodobne, ponieważ:
- po pierwsze: duża część trasy przebiega przez tereny
podmokłe (konieczne będzie wybudowanie ponad 500-metrowej
estakady nad mokradłami). W takich warunkach jeszcze w Polsce nie
budowano, więc wykonawca nie ma żadnego doświadczenia i budowa może
utknąć w mokradłach na dobre.
- po drugie: na terenie budowy znajdują się tereny lęgowe
wielu gatunków ptaków, a to oznacza, że zgodnie z prawem wykonawca
może prowadzić prace tylko przez 7 miesięcy w roku, co
zmniejsza prawdopodobieństwo, że wywiąże się ze
zobowiązania.
(Roboty budowlane powodujące hałas na obszarach Natura
2000 mogą być prowadzone jedynie poza okresem lęgowym ptaków
tj. od dnia 1 sierpnia do 1 marca każdego roku. Wynika to z
unijnej Dyrektywy o Ochronie Dzikich Ptaków, zwanej Dyrektywą
Ptasią, a także z Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia
28.09.2004 w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych
ochroną)
- po trzecie: Komisja Europejska, która grozi Polsce
karami nie wyklucza, że jedną z nich może być nakazanie
wstrzymania budowy, a nawet rozbiórki drogi jeśli powstanie
wariant GDDKiA. Oznaczałoby to, że Dolina zostanie zniszczona, a
obwodnicy nadal nie będzie.
Według planów GDDKiA na trasie ich drogi konieczne są 2
wyburzenia. Strona rządowa twierdzi, że na trasie SISKOM tych
wyburzeń jest około 30. Jest to nieprawda. Organizacja SISKOM
podkreśla, że jej wariant obwodnicy Augustowa wymaga tylko 3
wyburzeń.
SISKOM jest społecznym stowarzyszeniem
skupiającym między innymi absolwentów Politechniki
Warszawskiej – projektantów dróg. W przypadku konfliktu o Rospudę
SISKOM stoi zdecydowanie po stronie ekologów, popierając
alternatywny wariant obwodnicy.
II. Jakie inne argumenty przemawiają przeciwko budowie
obwodnicy w wariancie GDDKiA?
1. koszty
Nie można z całą pewnością powiedzieć, jaki będzie
ostateczny koszt obwodnicy Augustowa w wariancie GDDKiA. W ciągu
niecałych trzech lat szacunkowe koszty wzrosły ponad
trzykrotnie. W pierwszej wersji podawanej pod koniec 2004 roku
zakładano 175 mln złotych. Obecnie jest to 535 mln
złotych.
Liczba ta nie uwzględnia ponadto kosztów budowy przejść
dla zwierząt i kompensacji przyrodniczej (nasadzeń drzew),
które szacuje się na kilkadziesiąt milionów złotych.
Co więcej, na terenach bagiennych i torfowych często
zdarzają się osunięcia podłoża, które powodują konieczność częstych
remontów zbudowanych tam dróg. Decyduje to o bardzo wysokich
kosztach ich eksploatacji.
Pieniądze będą w całości pochodzić ze środków krajowych.
(Podczas, gdy w wariancie SISKOM byłoby dofinansowanie ze środków
unijnych.)
SISKOM podchodzi do budowy całościowo i zakłada, że w
ciągu 6 lat można wybudować cały fragment Via Baltika stanowiący:
obwodnicę Augustowa, obwodnicę Suwałk i odcinek je
łączący.
SISKOM oszacował te koszty w 2005 roku – wówczas wynosiły
one 910 mln zł i były o ponad 10% wyższe niż adekwatne koszty
GDDKiA, które stanowiły 1034 mln zł. Jak wiadomo, od tego czasu
koszty GDDKiA znacząco wzrosły. Nawet jednak zakładając, że koszty
wariantu SISKOM wzrosną proporcjonalnie, to różnica 10% pozostanie
i będzie wynosić odpowiednio więcej.
2. Bezpośrednie koszty inwestycji to
jednak nie wszystko. Są też koszty
dodatkowe:
a) Komisja Europejska zagroziła, że jeśli droga przetnie
Dolinę Rospudy – skieruje sprawę do Europejskiego Trybunału
Sprawiedliwości, a ten może nałożyć na Polskę kary
finansowe. Prawo europejskie nie dopuszcza bowiem realizacji
inwestycji bardzo szkodliwych ekologicznie, jeśli istnieją realne
alternatywy (a taka istnieje w przypadku Rospudy). Kary te wynoszą
dziesiątki tysięcy euro za każdy dzień niedostosowania do
unijnego prawa. (przykład: w 2002 roku Grecja za łamanie dyrektyw
została skazana na grzywnę w wysokości 20 tys. euro dziennie do
czasu zakończenia działań niezgodnych z prawem).
Nie ma praktycznie możliwości uniknięcia tych kar,
ponieważ są one odejmowane od wypłat funduszy strukturalnych
dla danego kraju.
Warto jednak zaznaczyć, że procedura ta jest czasochłonna,
a Komisja, choć wszczyna postępowanie karne, nie ma formalnych
narzędzi, by wstrzymać budowę. Może to więc oznaczać, że Dolina
zostanie zniszczona, a dopiero później nastąpią unijne
konsekwencje.
b) Jeśli Komisja uzna, ze Polska poważnie naruszyła unijne
przepisy istnieje również groźba wstrzymania unijnych
dotacji (funduszy strukturalnych) na inne inwestycje drogowe,
co byłoby dla Polski katastrofalne.
Jak bardzo poważnie Komisja traktuje tę sprawę mogą
świadczyć te wypowiedzi:
Barbara Hellferich, rzeczniczka unijnego komisarza ds.
środowiska Stavrosa Dimasa zapowiedziała, że procedura karna
przeciwko Polsce zostanie przyspieszona, a Polsce grożą kary, nawet
nakaz rozebrania inwestycji; Hellferig powiedziała :
'Jesteśmy bardzo zaniepokojeni tym, co się dzieje.
Komisja Europejska nie jest policją i nie jest w stanie fizycznie
powstrzymać uruchomienia budowy. Ale przecież państwa członkowskie
UE powinny przestrzegać prawa!' (gdy min. Szyszko
wydał ostateczną zgodę na budowę)
Jose Manuel Barroso, przewodniczący Komisji
Europejskiej w rozmowie 11 lutego z premierem i prezydentem
sprawie przebiegu obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy
poświęcił specjalne oświadczenie: 'To decyzja niezrozumiała w
kontekście niedawnego spotkania polskich ministrów środowiska,
rozwoju regionalnego i transportu z komisarzami odpowiedzialnymi za
te dziedziny' (Dwa tygodnie wcześniej w Brukseli ustalili oni,
że w kwestii budowy obwodnicy Polska będzie przestrzegać unijnego
prawa.)
3. Bogactwo Doliny Rospudy
Jest to jeden z najcenniejszych obszarów torfowiskowych w
Europie. W uproszczeniu unikalne wartości tej doliny polegają na
tym, że są to torfowiska, które same utrzymują stały poziom wody. W
ten sposób same zapobiegają zarastaniu ich przez drzewa i krzewy. W
miejscach, gdzie raz doszło do ingerencji człowieka, np. na bagnach
biebrzańskich, potrzebne jest wykaszanie, by nie dochodziło do ich
zarastania.
Na torfowiskach okalających rzekę Rospudę zanotowano 45
gatunków rodzimej flory objętych ścisłą ochroną ustawową, 14
gatunków wpisanych do Polskiej Czerwonej Księgi Roślin i 3 gatunki
z listy Natura 2000.
Flora:
W Dolinie Rospudy rośnie 19 rodzajów storczykowatych,
które podlegają ochronie. Jest to też jedyne w Polsce miejsce,
gdzie rośnie miodokwiat krzyżowy wpisany do czerwonej księgi roślin
ginących.
Budowa obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy oznacza
wycinkę około 20 tysięcy drzew.
Fauna:
Dolina Rospudy kwalifikuje się do międzynarodowych ostoi
ptaków. Gniazdują tam: bocian czarny, orlik krzykliwy, głuszec,
trzmielojad, dzięcioł białogrzbiety, muchołówka mała.
Według badań naukowców z Zakładu Badania Ssaków w
Białowieży Dolina Rospudy stanowi istotny, naturalny korytarz
migracyjny wykorzystywany przez wielkie ssaki do przemieszczania
się z Puszczy Augustowskiej i Biebrzańskiego Parku Narodowego na
zachód Polski. Dolina Rospudy jest siedliskiem lub szlakiem
migracyjnym takich zwierząt jak: wilk, ryś, lis, łoś, dzik, bóbr,
wydra i inne.
Opinie o Dolinie Rospudy:
Międzynarodowe Stowarzyszenie na rzecz Ekologicznej
Renaturyzacji (SERI), Międzynarodowa Grupa Ochrony Bagien (IMCG)
oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Torfowe (IPS) twierdzą, że
Rospuda to:
- Kompletny system torfowisk niskich, który ewoluował od
ostatniego zlodowacenia; takich torfowisk już nie można znaleźć
nigdzie w Europie.
- Miejsce występowania wielu gatunków roślin i zwierząt
zagrożonych w skali europejskiej i globalnej.
- Ostatni wzorcowy system, który umożliwiłby
renaturalizację podobnych torfowisk w Europie.
- Torfowiska przetrwały bez ingerencji człowieka, a próba
odzyskania podobnego systemu po ewentualnej degradacji będzie nie
możliwa.
Dr Rudy van Diggelen z holenderskiego Uniwersytetu w
Groningen, zajmujący się torfowiskami: 'Specjaliści zajmujący
się tymi typami bagien i torfowisk są zgodni, że Dolina Rospudy
należy do najlepiej zachowanych pierwotnych torfowisk niskich w
Europie. I zapewne są to jedyne nietknięte przez człowieka takie
torfowiska na zachód od Uralu.'
prof. Hans Joosten (szef IMCG – Międzynarodowej Grupa
Ochrony Bagien; Instytut Botaniki, Uniwersytet w Greifswaldzie):
'Żeby zobaczyć coś, co zachowało się w zbliżonym, tak pierwotnym
stanie jak Rospuda, trzeba się wybrać na wschodnią Syberię. Na
zachód od Uralu nie ma nic podobnego.'
Dr Wiktor Kotowski, stowarzyszenie Chrońmy Mokradła:
'Torfowiska są znakomitym narzędziem służącym do wiązania węgla
odpowiedzialnego za ocieplenie klimatu. Wiążą one więcej węgla z
atmosfery niż lasy. Są pod tym względem najefektywniejszym z
ekosystemów. Bagna Rospudy mogłyby być bardzo pomocne jako system
wzorcowy przy odtwarzaniu podobnych torfowisk w innych częściach
Europy.'
III. Głosy w obronie Doliny Rospudy:
Gazeta Wyborcza zebrała ponad 150 tys. podpisów polskich
obywateli pod listem otwartym do prezydenta RP o zmianę przebiegu
obwodnicy
Pod apelem o uratowanie Doliny Rospudy podpisało się 464
naukowców z uczelni wyższych w całej Polsce oraz 35 artystów,
muzyków i pisarzy.
Rzecznik Praw Obywatelskich – stwierdził, że budowa może
naruszać konstytucję (która ochronę środowiska i zrównoważony
rozwój wymienia wśród fundamentalnych podstaw funkcjonowania
państwa) i skierował sprawę do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego
Prezydent Lech Kaczyński w końcu lipca 2006 roku
powiedział: 'W przypadku obwodnicy Augustowa należałoby dokonać
małego uskoku, który ominąłby teren Rospudy, bo jest on wyjątkowy.
(...) W tym przypadku ekolodzy działają rozsądnie.'
Komisja Europejska już w grudniu ostrzegła Polskę, że
budowa może naruszać unijne prawo. Dała polskiemu rządowi dwa
miesiące (do 15 lutego) na złożenie wyjaśnień i zaapelowała, by do
tego czasu wstrzymać wszelkie procedury zmierzające do rozpoczęcia
inwestycji.
Zielona wstążka stała się już symbolem obrony Doliny
Rospudy - nosi ją coraz więcej Polaków, pojawia się też na stronach
internetowych.
Powstała specjalna strona internetowa http://dolina-rospudy.pl,
na której można zarejestrować się jako obywatel Republiki Doliny
Rospudy.
Więcej informacji na temat Rospudy:
Źródło: Greenpeace
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.