– Od początku była to wspólna praca. Nie było tak, że Biuro Kultury wyszło ze swoją propozycją, a członkowie KDS-ów ją opiniowali, tylko przez pół roku spotkań każdy miał tyle samo do powiedzenia – mówi Hanna Raszewska z KDS ds. Tańca na temat prac w zespole, który przygotował system nowych zadań konkursowych związanych z kulturą. To kolejny przykład dobrej praktyki we współpracy Urzędu m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi.
Nowe zadania konkursowe – jak nad nimi pracowano?
Praktycznym zastosowaniem tych wskazań było właśnie powołanie zespołu ds. nowych zadań konkursowych, złożonego z urzędników i przedstawicieli organizacji zrzeszonych w Komisjach Dialogu Społecznego (ds. Kultury i Teatru, ds. Muzyki i ds. Tańca).
Zadaniem zespołu było nie tylko wspólne wypracowanie tematów zadań publicznych, na które Biuro Kultury, w imieniu Prezydenta Warszawy, ogłasza konkursy dotacyjne, ale i celów, priorytetów oraz kryteriów oceny. Warto dodać, że na konkursy te Urząd Miasta st. Warszawy przeznacza ponad 20 milionów złotych rocznie i że projekty, które dzięki tym pieniądzom są przeprowadzane, to setki wydarzeń kulturalnych – od lokalnych, podwórkowych teatrzyków, po międzynarodowe festiwale budujące markę miasta.
Nowe zadania konkursowe – co Urzędowi dały organizacje?
Wsparcie, którego udzieliły organizacje pozarządowe, okazało się dla Biura Kultury bezcenne.
Nowe zadania konkursowe – trudności
Inną trudność stanowił… czas. Chociaż zespół spotykał się przez pół roku, a prace zajęły zapewne ponad sto godzin, to jednak niektórzy zastanawiają się, czy efekty nie byłyby jeszcze lepsze, jeśli zespół miałby nieco więcej roboczogodzin. – Wbrew pozorom pół roku to nie jest dużo czasu w realizacji tak dużego procesu – mówi Aneta Domańska-Machnio. – Podejrzewam, że pewnie każdy, kto brał udział w spotkaniach dotyczących opracowania nowych zadań konkursowych ma poczucie, że można by jeszcze coś rozwinąć i uzupełnić. Na pewno my, jako przedstawiciele Urzędu, wyciągnęliśmy dla siebie z tego doświadczenia wiele cennych uwag, jak sprawniej i jeszcze bardziej efektywnie zarządzać takim procesem w przyszłości.
Nowe zadania konkursowe – sukcesy
Nie da się zaprzeczyć, że zespół ds. nowych zadań konkursowych odniósł sukces. Najważniejsze jest oczywiście przygotowanie nowych zadań konkursowych, które zostały ułożone w logiczny sposób i zaplanowane na najbliższe trzy lata. Zmian i nowości jest jednak więcej.
– Sukcesów jest dużo: dla nas najważniejsze było szczegółowe określenie wszystkich kryteriów opisujących zadania, które wprowadziliśmy do indywidualnej karty oceny, by organizacje pozarządowe miały informację zwrotną, po konkursach. Dowiedzą się z nich, jak oceniane były ich wnioski i które elementy powinny poprawić w przyszłości – opowiada Beata Obrębowska. – Nowe zadania konkursowe odpowiadają strategii zawartej w Programie Rozwoju Kultury oraz założeniom przyjętym w opracowywanych programach operacyjnych do programu. Do odrębnego konkursu wydzieliliśmy również festiwale, które podzieliliśmy na mniejsze i większe. W tych drugich wprowadziliśmy ewaluację, dzięki której będziemy mogli monitorować realizację i możliwości rozwoju największych festiwali – dodaje.
Równie ważnym, a kto wie, czy nie najważniejszym efektem rozmów zespołu ds. nowych konkursów jest to, że zaczęły one być formułowane językiem równościowym.
– Z tego co mi wiadomo, po raz pierwszy w konkursach dotacyjnych mowa jest nie tylko o artystach, animatorach i odbiorcach, ale też artystkach, animatorkach i odbiorczyniach. Zatem z dużą dbałością formułowano ogłoszenia. Jest to moim zdaniem kolejna dobra praktyka, którą warto powielać – cieszy się Hanna Raszewska.
Pozostaje mieć zatem nadzieję, że kolejni urzędnicy zaczną brać przykład z Biura Kultury i wypracowanej przez nie współpracy z organizacjami pozarządowymi. Jak widać, opłaca się to i wszystkim przynosi znakomite efekty.
Mieliśmy wspólny cel, by wypracować konkursy, których realizacja będzie służyć mieszkańcom i mieszkankom Warszawy.
Źródło: Inf. własna [warszawa.ngo.pl]
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23