Szacuje się, że w tym roku połowa podatników przy wypełnianiu PIT-ów przekaże 1% swojego podatku na wybrane OPP, a cała kwota przekazanego 1% może wynieść pół miliarda złotych! Uprawnione organizacje mają więc o co walczyć. Ile mogą zyskać na kampanii 1% i ile może je to kosztować?
W zeszłym roku w rozliczeniu podatkowym za 2012 podatnicy przekazali na rzecz organizacji pożytku publicznego 480 mln złotych. Gdyby tę kwotę podzielić przez liczbę OPP uprawnionych do otrzymania 1% podatku, na jedną organizację przypadłoby ok. 65 tys. zł. Tymczasem ponad 4700 z 7300 (czyli 65%) OPP dostaje poniżej 10 tys. zł. Lwią część, z milionowymi kwotami, zgarnia zaledwie 65 organizacji. Ubiegłorocznym rekordzistą, jak co roku, była Fundacja Dzieciom „Zdążyć z pomocą”, która otrzymała prawie jedną czwartą całości przekazanego 1% podatku w Polsce, 117 mln złotych.
Dlaczego tak się dzieje?
Czołówkę w rankingu zajmują organizacje giganty, które od lat pracują na swój wizerunek i nierzadko lokują setki tysięcy, a nawet miliony złotych w kampanie reklamowe. Rekordziści potrafią przeznaczyć na kampanię nawet połowę uzyskanych dochodów z 1%, choć często są to kampanie własne, prowadzone przez fundacje działające przy kanałach telewizyjnych i radiowych, a więc mające dostęp do darmowej emisji swoich spotów.
Czy to źle, że trzeci sektor inwestuje w marketing? Wcale nie, przecież wszystkie organizacje chcą działać z pożytkiem dla innych, chcą mieć zabezpieczoną sytuację finansową i chcą się rozwijać. To dlatego walczą o środki na działalność. I tego powinny uczyć się też inne, może mniej doświadczone w efektywnym pozyskiwaniu funduszy, organizacje!
Ponieważ wciąż rośnie liczba podatników wnioskujących o przekazanie 1% podatku, przyjmuje się, że w tym roku na OPP przekażemy aż pół miliarda złotych. Do 7663 wzrosła też liczba OPP ubiegających się o procent podatku za 2013 r. Biorąc pod uwagę to, jak znaczącym źródłem dofinansowania może być 1%, organizacjom, nawet mniejszym, opłaca się zorganizować kampanię informacyjną, by nakłonić jak największą ilość podatników do przekazania swojego procenta podatku.
Jak można to zrobić?
Podstawowe działania to mobilizacja we własnym środowisku: poprzez rodzinę i znajomych członków organizacji oraz podopiecznych czy beneficjentów. OPP proszą o przekazanie procenta na stronach www, portalach społecznościowych, rozsyłając zachęty mailiowo i pocztą. Częstą praktyką jest udostępnianie darmowych programów do rozliczania PIT-ów z automatycznie uzupełnionym danymi danej organizacji.
Są to jednak działania o ograniczonym zasięgu, które nie generują poszerzenia grupy odbiorców. Żeby dotrzeć szerzej i uzyskać przychód z akcji 1% na wysokim poziomie, trzeba zainwestować nie tylko własną pracę, ale i zasoby finansowe. Innymi słowy – zainwestować w kampanię 1%. I tego właśnie nie powinny obawiać się organizacje!
Przy planowaniu kampanii dobrze też przemyśleć, kiedy rozpocząć komunikowanie się oraz czy i w jaki sposób ją geotargetować, czyli ograniczać jej zasięg do konkretnych miast czy regionów. Wiadomo, że najwięcej osób wypełnia PITy na ostatni moment, w kwietniu. Największe kwoty z 1 procenta od podatku przekazywane są natomiast w Warszawie (23%), w Katowicach (13%) i Poznaniu (9%).
Skąd wziąć na to pieniądze?
Fundusze na koszty reprezentacji i reklamy organizacja może przeznaczyć ze środków pozagrantowych, o ile nie są one dedykowane. Fundacje i stowarzyszenia wykorzystują więc w tym celu dochody z działalności ekonomicznej, darowizny (jeśli nie zostały one przekazane na inny cel) i same środki uzyskane z 1% podatku. OPP mogą też wziąć pożyczkę na wydatki związane z akcją 1%, np. w instytucjach finansowych dedykowanych organizacjom pozarządowym, które nie tylko przyznają pożyczki, ale też potrafią doradzić, jak najlepiej opracować plan komunikacji, gdzie szukać partnerstw oraz z kim zawrzeć sojusz na czas kampanii.
Czy to się opłaca?
Wygospodarowanie budżetu na reklamę czy zaciągnięcie w tym celu pożyczki to przyszłościowa inwestycja. W większości przypadków środki wydane na kampanię zwracają się i generują większe przychody z 1% podatku. W poprzednich latach Fundusz PAFPIO pożyczył na ten cel ok. 8,5 mln złotych, które wróciły do naszych pożyczkobiorców w kwocie przychodu z akcji wynoszącym łącznie ok. 16 mln złotych!
Taka kampania to też nieoceniony wkład w wypracowanie dobrego wizerunku organizacji. Zwiększenie rozpoznawalności OPP przekłada się na większe szanse na zdobycie sponsorów i donatorów, nawiązanie partnerstw, również w świecie biznesu, a także na wybór organizacji przy rozliczaniu PIT-u w następnym roku. Nie trzeba inwestować ogromnych kwot, o dobrze ulokowaną reklamę może postarać się nawet średniej wielkości organizacja.
Źródło: Fundusz PAFPIO