Czy można łączyć mandat radnego z członkostwem w zarządzie organizacji (stowarzyszenia lub fundacji)?
Łączenie mandatu radnego z zarządzaniem organizacją (pełnieniem funkcji członka lub członkini zarządu organizacji) nie jest zakazane, ale istnieją ograniczenia, związane z tym, czy organizacja prowadzi działalność gospodarczą i czy w ramach tej działalności wykorzystuje mienie jednostki samorządu terytorialnego, w której radny lub randa wykonują mandat.
Zgodnie z art. 24f ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, radni nie mogą:
- prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której uzyskali mandat,
- a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.
Podobna zasada zapisana jest w art. 25b w przypadku samorządu powiatowego (radni do samorządu powiatowego) oraz w art. 27b w przypadku samorządu wojewódzkiego (radni do sejmiku wojewódzkiego).
Podstawa do wygaśnięcia mandatu
Jeśli radny lub radna podczas sprawowania swojego mandatu pełnią jedocześnie funkcje zarządczą w organizacji, która prowadzi działalność gospodarczą – jest to przesłanka powodującą wygaśnięcie mandatu radnego.
Jeśli radny lub radna przed rozpoczęciem sprawowania mandatu pełnili funkcję zarządczą w organizacji, są zobowiązani do rezygnacji z tej funkcji w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia ślubowania na radnego lub radną. Niewypełnienie tego obowiązku stanowi podstawę do wygaśnięcia mandatu.
UWAGA! Powyższy zakaz dotyczy wyłącznie sytuacji, w których zarządzane organizacje do prowadzone działalności gospodarczej wykorzystują mienie komunalne gminy.
Co to jest mienie komunalne gminy?
Zgodnie z art. 44 Kodeksu cywilnego mieniem jest własność i inne prawa majątkowe, np. użytkowanie wieczyste, użytkowanie, służebności, wierzytelności, majątkowe prawa autorskie, wynalazcze.
Mienie komunalne zostało określone w art. 43 ustawy o samorządzie gminnym jako własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw. Mieniem komunalnym (gminnym) jest nie tylko mienie należące bezpośrednio do gminy, ale także mienie należące np. do przedsiębiorstw komunalnych.
Większość sądów przyjęła bardzo szeroką i restrykcyjną interpretację pojęcia „z wykorzystaniem mienia komunalnego”.
Uznaje się, że „wykorzystanie mienia komunalnego” odnosi się do wszystkich przypadków wykorzystania mienia gminy - zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatne oraz stale, jak i okresowo (wyrok NSA z dnia 4 września 2008 r., sygn. akt II OSK 702/08).
Zakaz dotyczy każdego rodzaju majątku komunalnego i każdego tytułu prawnego.
Sądy uznały za niedozwolone, w kontekście art. 24f ustawy o samorządzie gminnym, świadczenie usług, za które jest wypłacane wynagrodzenie. Zdaniem sądu takie „wynagrodzenie jest ekwiwalentem świadczenia na rzecz gminy, a zatem jest realizacją należności pochodzącej z praw majątkowych gminy wyrażonej w pieniądzu” (wyrok NSA z dnia 24 listopada 2014 roku, syg. akt. II OSK 2892/14).
Przy czym nie ma znaczenia:
- że w danej fundacji czy stowarzyszeniu działalność gospodarcza ma jedynie charakter poboczny i jej prowadzenie służy uzyskaniu środków finansowych na realizację działań statutowych.
- że organizacja nie dopełniła obowiązków i nie zgłosiła faktu prowadzenia działalności gospodarczej do Krajowego Rejestru Sądowego. Liczy się sam fakt prowadzenia takiej działalności, a nie dokonanie stosowanego wpisu.
- czy zarządzając daną organizacją radny lub radna otrzymują jakiekolwiek korzyści, np. w postaci wypłaty wynagrodzenia. Wystarczy, że pełnią taką funkcję nieodpłatnie.
Przykłady
- Stowarzyszenie prowadzi klub sportowy. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje zawody na boisku, które jest własnością gminy. Z boiska korzysta na podstawie umowy użyczenia zawartej z gminą. Jeśli osoba zarządzająca tą organizacją została radnym lub radną – powinna ustąpić z funkcji prezesa lub prezeski stowarzyszenia. W przeciwnym razie grozi jej utrata mandatu.
- Koło Gospodyń Wiejskich, w ramach działalności gospodarczej, sprzedaje rękodzieło na targowisku należącym do gminy lub w lokalu należącym do gminy. W takiej sytuacji łączenie mandatu radnej z funkcją przewodniczącej zarządu Koła może być podstawą do wygaśnięcia mandatu.
- Podobnie, jak zarządzanie fundacją, która w ramach swojej działalności gospodarczej świadczy usługi na rzecz gminy, np. usługi opiekuńcze.
Łagodniejsze interpretacje
Należy zauważyć, że są również wyroki mniej restrykcyjne. Jednak stanowiska w nich prezentowane określane są jako mniej popularne, a tym samym działanie w oparciu o tego typu interpretacje obarczone jest dużym ryzykiem.
Na przykład w jednym z wyroków Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że „zorganizowanie przez stowarzyszenie, którego prezesem jest radny, jednodniowej, incydentalnej uroczystości, w czasie której sprzedawany jest alkohol w budynku stanowiącym mienie komunalne, z której to dochód przeznaczony jest na cele charytatywne, nie może być uznane za wykonywanie przez radnego działalności gospodarczej, a w związku z tym nie wyczerpuje dyspozycji art. 24f ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i nie skutkuje wygaśnięciem mandatu.” (wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2013 roku, sygn. akt II OSK 1194/13).
Tekst opracowany na podstawie materiału przygotowanego przez Monikę Trzcińską dla Poradnika.ngo.pl.
Ten artykuł ukazał się w cyklu „Wybory samorządowe 2024”.
Źródło: inf. własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.