Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Co motywuje nas do udziału w wyborach? Czy głosującym chodzi tylko o wsparcie konkretnej partii? Koalicja Masz Głos, Masz Wybór podsumowuje, czym Polacy i Polki kierują się przy wyborach parlamentarnych. Przeczytaj i pomyśl, co kieruje Tobą!
Według wrześniowego sondażu CBOS udział w nadchodzących wyborach zapowiada 60% osób uprawnionych do głosowania. Choć cztery lata temu deklarowana frekwencja na miesiąc przed wyborami wynosiła tyle samo, a ostatecznie zagłosowało tylko 48% wyborców i wyborczyń, tym razem można spodziewać się wyższego wyniku – zainteresowanie wyborami jest aż o 10 punktów procentowych wyższe niż przed poprzednimi wyborami parlamentarnymi.
Najbardziej oczywistą motywacją do udziału w wyborach wydaje się chęć współdecydowania o kierunkach rozwoju państwa poprzez wsparcie partii, której program popieramy. Według badań CBOS 61% osób deklarujących udział w wyborach zamierza oddać głos na konkretną, bliską im partię. Z badań dr Marty Żerkowskiej-Balas przeprowadzonych po ostatnich wyborach parlamentarnych wynika jednak, że według 90% wyborców i wyborczyń udział w głosowaniu jest ważny nawet wtedy, gdy popierana przez nich partia nie ma szans na zwycięstwo.
Do udziału w wyborach, poza wsparciem konkretnej partii, motywuje Polaków:
- przekonanie, że udział obywateli w wyborach jest ważny dla utrzymania demokracji (95% wskazań);
- przekonanie, że głosowanie jest obywatelskim obowiązkiem (87% wskazań);
- chęć uniknięcia wyrzutów sumienia, które pojawiłyby się, gdyby partia przegrała niewielką ilością głosów (63% wskazań);
- chęć uniknięcia poczucia winy związanego z ominięciem wyborów (50% wskazań);
- lęk przed ostracyzmem ze strony rodziny (20%) i znajomych (16%).
Z badań dr Żerkowskiej-Balas wynika także, że 80% wyborców i wyborczyń uważa, że procedura wyborcza jest tak łatwa, że nie ma powodów, aby nie głosować. Ponieważ jednak nie wszyscy wiedzą, z jakich ułatwień w dostępie do głosowania mogą skorzystać, koalicja Masz Głos, Masz Wybór przypomina o materiałach, które opracowała w ramach kampanii Głosuj Bez Przeszkód.
Na stronach www.maszglos.pl i www.glosuj.org.pl można dowiedzieć się więcej o tym, w jaki sposób zagłosować mogą osoby pracujące lub studiujące poza miejscem zameldowania, jak zagłosować, jeśli w weekend wyborczy zdecydujemy się wyjechać na wycieczkę, jak głosować za granicą oraz z jakich ułatwień skorzystać mogą osoby starsze i osoby z niepełnosprawnością.
Koalicja Masz Głos, Masz Wybór stawia sobie za cel zachęcanie Polaków do licznego i świadomego udziału w wyborach. Koalicja nie prowadzi agitacji na rzecz określonych opcji politycznych, komitetów wyborczych czy kandydatów. Koalicja od lat realizuje kampanie profrekwencyjne np. „Zmień kraj, idź na wybory” (przed wyborami parlamentarnymi w 2007 roku), „Pępek Europy” (przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku) i „Każdy powód jest ważny“ (przed wyborami samorządowymi w 2014 r.). Członkowie koalicji: Fundacja im. Stefana Batorego (koordynuje prace Koalicji), Centrum Edukacji Obywatelskiej, Forum Obywatelskiego Rozwoju FOR, Fundacja Projekt: Polska, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Instytut Spraw Publicznych, Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, Izba Wydawców Prasy, Polska Fundacja im. Roberta Schumana, Konfederacja Lewiatan, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Stowarzyszenie Prasy Lokalnej, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Fundacja Szkoła Liderów.
Pobierz
-
20151013160613_0_co_motywuje_Polakow_pelny.pdf
pdf ・1.02 MB
-
20151013160613_1_co_motywuje_Polakow_skrot.pdf
pdf ・715.94 kB
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.