Webinary to dzisiaj jedna z najpopularniejszych metod szkoleń. Widać je wszędzie, prawdopodobnie zdarzyło ci się wziąć w jakimś udział. Coraz częściej organizacje organizują szkolenia właśnie z wykorzystaniem tej metody. Podpowiadamy zatem, co jest niezbędne do przeprowadzenia interaktywnego wykładu.
Specjalnie zaaranżowana transmisja on-line w postaci webinara pozwala podnosić swoje umiejętności bez konieczności odchodzenia sprzed komputera. Wszystko za sprawą magii internetu, która wpływa na popularność tego rozwiązania.
Jak to bywa w przypadku technologicznych wyzwań, webinar można przeprowadzić wyśmienicie, ale można go też "położyć". Podpowiadamy kilka istotnych elementów, na które warto zwrócić uwagę, aby nasz webinar wyglądał profesjonalnie.
Platforma
Webinar od transmisji różni się możliwościami, jakie oferuje. Podczas prowadzenia webinarów możemy korzystać z rozbudowanych rozwiązań, które oferują specjalne platformy webinaryjne. Przy ich wykorzystaniu mamy możliwość elastycznego zarządzania tym, co transmitujemy. Odpowiednio zaprojektowane platformy dają znacznie większe możliwości niż livestreaming na Facebooku czy Youtubie. Znajdziemy wśród nich możliwość zarządzania okienkami transmisji, udostępniania prezentacji, pulpitu, przeprowadzania ankiet na żywo czy możliwość interakcji za pośrednictwem czatu.
Na takich platformach mamy również możliwością zarządzania uprawnieniami użytkowników, pozyskiwania leadów i robienia ankiet ewaluacyjnych. Zakończone webinary pozostaną na platformie do pobrania na dysk komputera.
Za wykorzystanie dobrodziejstw profesjonalnych programów webinaryjnych trzeba będzie zapłacić. Cennik na ogół będzie różnić się w zależności od maksymalnej liczby osób, dla których ma być przeznaczony webinar, gwarantowanej jakości połączenia i przestrzeni dyskowej pozostającej do dyspozycji osób "hostujących" nagrania. Zanim wybierzemy odpowiedni pakiet, musimy odpowiedzieć na pytanie, ile osób będzie nas oglądać.
Wybór kamery i organizacja planu nagraniowego
Większość współczesnych laptopów domyślnie wyposażonych jest w kamery. O ile podczas połączeń na Skypie jakość wideo wydaje się być wystarczająca, trzeba pamiętać, że w przypadku webinaru może być zbyt niska. Webinary często odtwarzane są na dużych monitorach komputerowych czy nawet na telewizorach w salach konferencyjnych. Warto zatem zastanowić się nad zastosowaniem kamery peryferencyjnej.
Na szczęście nie mówimy tu o dużej kamerze telewizyjnej, choć ta również może wchodzić w grę. W praktyce podłączenie kamery plug and play jest łatwiejsze, a postępująca miniaturyzacja sprawia, że różnice w jakości dla laika będą niezauważalne. Wybierając kamerę do webinarów powinniśmy zwrócić uwagę na jej rozdzielczość i maksymalną liczbę zapisu klatek na sekundę. Absolutnym minimum będzie możliwość nagrywania w jakości HD 1080x720, jednak idealnie byłoby, gdyby obsługiwała format Full HD 1920x1080. Jeżeli chodzi o “klatkaż”, minimum powinno wynosić 30 kl/s, choć 60 kl/s daje większe możliwości bardziej dynamicznego obrazu.
W cenie do 300 zł możemy bez problemu znaleźć kamerę, która będzie spełniała wymagania z wyższej półki. Liderem na tym polu pozostaje Logitech, a jego model Logitech HD Pro Webcam C920 jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań na rynku. Poniżej 200 zł można znaleźć rozwiązania A4Tech, Creative i modele z niższej półki pochodzące od Logitecha. Wszystkie spełniające wymienione powyżej kryteria.
Warto również pamiętać, aby osoba prezentująca nagrywana była przy odpowiednich warunkach oświetleniowych i dobrze zaaranżowanym kadrze. W internecie bez problemu znajdziemy półprofesjonalne lampy typu softbox w cenie do 150 zł, które rzucą “miękkie” światło na prowadzącego. Pamiętajmy, że zawsze lepiej w przypadku oświetlania działa światło odbite od innego obiektu, np. białej ściany.
Postarajmy się również, aby nagranie prowadzone było w estetycznym otoczeniu, w którym nie ma zbyt wiele elementów, odciągających uwagę oglądającego. Jak komponować kadr możecie przeczytać pod tym linkiem.
Odpowiedni dźwięk kluczowy
Choć wielu osobom może się wydawać, że przy organizacji webinaru obraz jest najważniejszym elementem, tak naprawdę jest nim dźwięk. Osoby ciekawe tego, co prezentujemy, prędzej zniosą średniej jakości wideo niż zakłócenia dźwiękowe, które całkowicie wypaczają odbiór. Właśnie dlatego powinniśmy zadbać o odpowiedni mikrofon i słuchawki.
Bardzo często zewnętrzne kamery, o których wspominaliśmy powyżej, wyposażone są w przyzwoitej jakości mikrofon. Jeżeli uważamy jednak, że nam to nie wystarczy, możemy posłużyć się mikrofonem na USB. W internecie można znaleźć setki mikrofonów zaczynających się od 15 zł, jednak jakość transmitowanego dźwięku, a także wytrzymałość sprzętu za tę cenę może pozostawiać wiele do życzenia. Można przyjąć, że przyzwoite mikrofony zewnętrzne zaczynają się w okolicach 100 zł.
Wybierając mikrofon powinniśmy zwrócić uwagę, czy podczas nagrywania głosu nie pojawiają się szumy i nieprzyjemne trzeszczenie. Warto również postawić na mikrofon, który będzie posiadał własny statyw lub klips, które umożliwią ustawienie mikrofonu w odpowiedniej odległości od nagrywającego.
Ostatnim elementem związanym z dźwiękiem, niezbędnym przy organizacji webinarów, są słuchawki. Osoba prowadząca powinna ciągle trzymać rękę na pulsie, czy głos w trakcie transmisji ciągle jest nadawany i czy nie ma opóźnień względem obrazu. Warto zastanowić się nad połączeniem funkcji słuchania wraz z możliwością nagrywania i postawić na słuchawki wyposażone w mikrofon, również podłączane do komputera za pomocą standardu USB. Profesjonalne słuchawki z mikrofonem renomowanych firm bez problemu znajdziemy w internecie w okolicach 100 zł.
Inne rzeczy, o których warto pamiętać
Przede wszystkim nie możemy zapominać, że transmisja on-line może być bardzo obciążająca dla naszego łącza internetowego. Warto zatem zatroszczyć się o odpowiednią prędkość połączenia. Jeżeli transmitujemy z biura, w którym inni użytkownicy podłączeni są do tej samej sieci, musimy wziąć to pod uwagę. Najlepiej poprosić wtedy współpracowników o ograniczenie pobierania materiałów z sieci. Warto również rozważyć wydzielenie osobnego pasma tylko dla transmisji webinaryjnych.
Oczywiście jakość połączenia w dużej mierze zależy od platformy, z której korzystamy, jednak prędkość naszego internetu nie pozostaje bez znaczenia. Przy odpowiednio dobranym bit rate transmitowanego wideo (ok 8 bit/s dla wideo online) warto zadbać, aby na transmisję zarezerwowane było łącze o przynajmniej 15-20 Mb/s prędkości wysyłania.
Nie obejdzie się również przez laptopa lub komputera, który przetworzy obraz i dźwięk, a następnie wyśle za pośrednictwem internetu. Obecnie laptopy ze średniej półki spokojnie sobie z tym zadaniem poradzą. Jeżeli jednak chcemy mieć pewność, że transmisja będzie przebiegała bez zakłóceń komputer powinien być wyposażony w procesor nowszej generacji chociażby Intel i3 i 4 GB RAMu.
Przygotowując transmisję on-line, niezbędny będzie plan transmisji. Wszystkie działania na żywo nie znoszą chaosu, bowiem tolerancja błędu jest bardzo niska, tym bardziej, gdy jesteśmy splątani kablami od słuchawek i mamy odpowiednio ustawiony kadr do nagrania. Dlatego warto mieć plan transmisji i zanim wejdziemy na żywo, przeprowadzić próbę, która sprawdzi, czy obraz jest transmitowany i czy wysyłamy dźwięk odpowiedniej jakości. Wtedy również mamy czas na ewentualną korektę kadru.
Osoba często prowadząca webinary powinna być również świadoma, jak poprawnie pracować z kamerą, jak operować głosem i artykulacją, a także jak opowiadać w ciekawy sposób.
Źródło: Sektor 3.0