Centrum Organizacji Pozarządowych inkubatorem aktywności lokalnej
Celem Centrów Organizacji Pozarządowych jest stwarzanie warunków do działania i organizowania się obywateli oraz fundacji i stowarzyszeń. Powstają one zwykle z inicjatywy III sektora lub samorządów. W obu przypadkach szanse powodzenia zależą od tego, czy sektor pozarządowy i samorządowy wykażą się chęcią do współpracy, a to wymaga ogromnego zaangażowania obu stron.
Najczęstszy scenariusz wygląda tak: przedstawiciele organizacji mówią, że urzędnicy hamują ich działania, obarczają zbędną biurokracją, zniechęcają, wolą skupić się na szukaniu powodów, dla których nie mogą się włączyć, niż wykonać proste czynności, otwierające drogę obywatelskim inicjatywom. Urzędnicy tymczasem tłumaczą, że są określone procedury, których muszą się trzymać, a które często wydłużają proces podejmowania decyzji, dysponują publicznymi pieniędzmi i dlatego wszystko tak skrupulatnie dokumentują, są chętni do działania, ale czują, że organizacje traktują ich jak wrogów. W takiej atmosferze trudno nawiązać dialog i z pewnością potrzebne jest zrozumienie, lepsze poznanie swoich intencji i określenie wzajemnych możliwości. Miejscem do rozpoczęcia takiej współpracy może być, a nawet powinno - Centrum Organizacji Pozarządowych.
Niewątpliwie dobrym przykładem tego rodzaju inicjatywy jest sieć Centrów Informacyjno-Doradczych (CID), zainicjowana przez Centrum PISOP. Pierwsze Centra powstały jesienią 2005 roku. Stanowiły wsparcie dla wielkopolskich organizacji pozarządowych jako niezbędnego elementu społeczeństwa obywatelskiego. Stworzona wówczas sieć miała za zadanie budowanie wspólnej płaszczyzny porozumienia, zachęcanie do współpracy przedstawicieli lokalnego sektora organizacji pozarządowych, jak również organizacji z sektorem publicznym. Działalność ta umożliwiała efektywniejsze działania na rzecz społeczności lokalnych. Był to niejako pilotaż, który pokazał, jak ważne są tego typu ośrodki informacji i jak wiele jest do zrobienia, aby pobudzać aktywność obywatelską. Centra wykorzystując wiedzę, badania i wspólną pracę opracowały w 2006 roku, standardy działania Centrów Informacyjno-Doradczych. W 2012 roku zostały one zweryfikowane i stosowane są w obecnej pracy.
Od 2012 roku Centra zarządzane są przez lokalne fundacje bądź stowarzyszenia, które prowadzą punkty doradcze umożliwiające rozwój NGO, organizują szkolenia i konferencje, inicjują współpracę pomiędzy organizacjami, zachęcając do tego również samorządy.
Nawiązując do przykładów wsparcia III sektora, szczególnie cenne wydają się inicjatywy, które mają swoją historię, poparte są autentycznym badaniem potrzeb i mają konkretne uzasadnienie. Dodatkowo możliwość implementowania ich w innych miejscach zwiększa szansę trwałości sprawdzonych rozwiązań.
Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych zapoczątkowała dokumentowanie dobrych i złych przykładów współpracy samorządów i organizacji pozarządowych. Piętnuje te samorządy, które ograniczają aktywność obywatelską, a promuje te, które partnersko współpracują z organizacjami i stwarzają im warunki rozwoju. Wśród dobrych praktyk wymieniany jest Konin z powstającym tam Centrum Organizacji Pozarządowych.
Centrum Organizacji Pozarządowych w Koninie, będzie miejscem otwartym dla przedstawicieli organizacji oraz społeczności lokalnej. Centrum ma służyć integracji III sektora, inicjować partnerstwa, organizacji między sobą, ale również sprzyjać współpracy z samorządem i biznesem. Wsparcie infrastrukturalne dla konińskich organizacji w postaci użyczenia lokalu na spotkania i realizowane projekty, szkolenia, zapewnienie wsparcia poprzez zaplecze biurowe, wypożyczanie sprzętu multimedialnego, mają inspirować organizacje, ale również nieformalne grupy do działania, zawiązywania stowarzyszeń, organizowania się w sprawach ważnych dla mieszkańców miasta.
Z koncepcją utworzenia COP w Koninie wystąpił w 2012 roku do prezydenta Miasta Konina Pełnomocnik ds. Osób Niepełnosprawnych i Organizacji Pozarządowych - Bartosz Jędrzejczak. Koncepcja została opracowana, gdy Bartosz Jędrzejczak jako prezes Stowarzyszenia Akcja Konin inicjował Strategię Społeczną dla Miasta Konina, opracowaną dzięki pozyskanemu grantowi z Central Eastern European Trust. Przejście do Urzędu Miasta Konina stworzyło szansę do urealnienia pomysłu i wykorzystania Centrum Organizacji Pozarządowych, jako narzędzia do pobudzania aktywności społecznej obywateli i miejsca integrującego konińskie organizacje. Co ważne, Centrum stanowi element kompleksu, w którym umieszczone będą partnerskie inicjatywy Miasta Konina i III Sektora. Miasto jest w nich partnerem, natomiast liderami są organizacje pozarządowe. Prowadzenie Centrum, jako inwestycji Miasta, powierzono Pełnomocnikowi ds. Osób Niepełnosprawnych i Organizacji Pozarządowych. Umożliwi to szerszą realizację zadań, spoczywających na tym wydziale i zwiększy swobodę w kontaktach i wspólnych inicjatywach z III Sektorem.
To tutaj prowadzone będzie doradztwo w zakresie rejestracji organizacji pozarządowej, pozyskiwania funduszy na jej działalność, realizacji projektów i bieżącej działalności organizacji, a także szkolenia z zakresu pozyskiwania funduszy, zarządzania zespołem pracowników i wolontariuszy.
Warto dodać, że pomysł na funkcjonowanie Centrum Organizacji Pozarządowych w Koninie powiązany jest także z aktywizacją społeczną i zawodową osób niepełnosprawnych ruchowo. Dzięki współpracy Miasta Konin z Fundacją im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ i pozyskanemu przez Fundację grantowi, nad Centrum Organizacji Pozarządowych zostaną utworzone mieszkania treningowe, w których osoby niepełnosprawne podejmą naukę samodzielnego życia. Mieszkania udostępnia miasto i jest to integralna część projektu remontu kamienicy, który zakłada przystosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych na wszystkich jego kondygnacjach. Fundacja PODAJ DALEJ zajmująca się od blisko 10 lat aktywizowaniem ludzi niepełnosprawnych wyposaży mieszkania i przystosuje je do potrzeb osób poruszających się przy pomocy wózka inwalidzkiego. Projekt zakłada naukę samodzielności na różnych płaszczyznach – samodzielne mieszkanie, poruszanie się po mieście komunikacją miejską, rozwijanie zainteresowań, zwiększanie sprawności fizycznej, nauka języków, podstawowa obsługa komputera, nauka obsługi specjalistycznych programów, które zwiększą szansę na rynku pracy. Program, realizowany przez zespół specjalistów, wśród których są osoby poruszające się przy pomocy wózka, to dodatkowa motywacja do podejmowania wysiłków i dążenia do samodzielności. Jednym z zakładanych celów aktywizacji zawodowej jest powstanie spółdzielni socjalnej zatrudniającej osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu w hostelu na poddaszu kamienicy, co stworzy kompleksową całość. Recepcja w Centrum Organizacji Pozarządowych, będzie prowadzona przez pracowników hostelu, natomiast powstały hostel zapewni zaplecze noclegowe dla inicjatyw realizowanych w Centrum.
Centrum Organizacji Pozarządowych w Koninie ma szansę zintegrować i wzmocnić działania obywatelskie w mieście: „Naszym celem jest rozwijanie dialogu i współpracy nie tylko wśród organizacji, ale także z samorządem, ponieważ tylko wspólna praca umożliwia planowanie zintegrowanych działań skutecznie rozwiązujących problemy miasta i jego mieszkańców” – podkreśla Pełnomocnik ds. Organizacji Pozarządowych i Osób Niepełnosprawnych.
Centrum Organizacji Pozarządowych powstaje przy Placu Wolności w Koninie, na parterze jednej ze starych kamienic. Niewiele jest w Polsce przykładów, kiedy samorząd zauważa ogromne znaczenie III Sektora i wartość realizowanych przezeń zadań. Cieszy, że Konin można wyróżnić w tym względzie wśród przykładów dobrych praktyk. Centrum Organizacji Pozarządowych powstaje tu z autentycznej potrzeby i nie jest stymulowane dotacjami unijnymi. Stworzona koncepcja sprzyja potrzebom organizacji pozarządowych i ma służyć mieszkańcom, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych.
Pozostaje życzyć powodzenia i owocnej współpracy z organizacjami z Miasta Konina.
autorka: Zuzanna Janaszek-Maciaszek
Artykuł powstał na potrzeby projektu pn. „Akcelerator NGO”.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pobierz
-
201310241026540934
924955_201310241026540934 ・38.72 kB
-
201310041835450663
919495_201310041835450663 ・38.72 kB
-
201310180912560163
922976_201310180912560163 ・38.72 kB
-
201310230918210401
924227_201310230918210401 ・38.72 kB
-
201310301522100757
927320_201310301522100757 ・38.72 kB
-
201310161032530434
922293_201310161032530434 ・38.72 kB
-
201310090912000700
920436_201310090912000700 ・38.72 kB
-
201310090930590702
920445_201310090930590702 ・38.72 kB
-
201311041429230738
928431_201311041429230738 ・38.72 kB
-
201310041835450663
919495_201310041835450663 ・38.72 kB
-
201310041835450663
919495_201310041835450663 ・38.72 kB
-
201310041835450663
919495_201310041835450663 ・38.72 kB
-
201310041835450663
919495_201310041835450663 ・38.72 kB
-
201310041835450663
919495_201310041835450663 ・38.72 kB
-
201310041835450663
919495_201310041835450663 ・38.72 kB
-
201310041835450663
919495_201310041835450663 ・38.72 kB
-
201310090912000700
920436_201310090912000700 ・38.72 kB
-
201310090912000700
920436_201310090912000700 ・38.72 kB
-
201310090912000700
920436_201310090912000700 ・38.72 kB
-
201310090912000700
920436_201310090912000700 ・38.72 kB
-
201310090912000700
920436_201310090912000700 ・38.72 kB
-
201310090912000700
920436_201310090912000700 ・38.72 kB
-
201310090912000700
920436_201310090912000700 ・38.72 kB
-
201310090930590702
920445_201310090930590702 ・38.72 kB
-
201310090930590702
920445_201310090930590702 ・38.72 kB
-
201310090930590702
920445_201310090930590702 ・38.72 kB
-
201310090930590702
920445_201310090930590702 ・38.72 kB
-
201310090930590702
920445_201310090930590702 ・38.72 kB
-
201310090930590702
920445_201310090930590702 ・38.72 kB
-
201310090930590702
920445_201310090930590702 ・38.72 kB
-
201310161032530434
922293_201310161032530434 ・38.72 kB
-
201310161032530434
922293_201310161032530434 ・38.72 kB
-
201310161032530434
922293_201310161032530434 ・38.72 kB
-
201310161032530434
922293_201310161032530434 ・38.72 kB
-
201310161032530434
922293_201310161032530434 ・38.72 kB
-
201310161032530434
922293_201310161032530434 ・38.72 kB
-
201311041429230738
928431_201311041429230738 ・38.72 kB
-
201310301522100757
927320_201310301522100757 ・38.72 kB
-
201310301522100757
927320_201310301522100757 ・38.72 kB
-
201310301522100757
927320_201310301522100757 ・38.72 kB
-
201310301522100757
927320_201310301522100757 ・38.72 kB
-
201311041429230738
928431_201311041429230738 ・38.72 kB
-
201311041429230738
928431_201311041429230738 ・38.72 kB
-
201311041429230738
928431_201311041429230738 ・38.72 kB
-
201311041429230738
928431_201311041429230738 ・38.72 kB
-
201311041429230738
928431_201311041429230738 ・38.72 kB
-
201311041429230738
928431_201311041429230738 ・38.72 kB
-
201310161032530434
922293_201310161032530434 ・38.72 kB
-
201310180912560163
922976_201310180912560163 ・38.72 kB
-
201310180912560163
922976_201310180912560163 ・38.72 kB
-
201310180912560163
922976_201310180912560163 ・38.72 kB
-
201310180912560163
922976_201310180912560163 ・38.72 kB
-
201310180912560163
922976_201310180912560163 ・38.72 kB
-
201310180912560163
922976_201310180912560163 ・38.72 kB
-
201310180912560163
922976_201310180912560163 ・38.72 kB
-
201310230918210401
924227_201310230918210401 ・38.72 kB
-
201310230918210401
924227_201310230918210401 ・38.72 kB
-
201310230918210401
924227_201310230918210401 ・38.72 kB
-
201310230918210401
924227_201310230918210401 ・38.72 kB
-
201310230918210401
924227_201310230918210401 ・38.72 kB
-
201310230918210401
924227_201310230918210401 ・38.72 kB
-
201310230918210401
924227_201310230918210401 ・38.72 kB
-
201310241026540934
924955_201310241026540934 ・38.72 kB
-
201310241026540934
924955_201310241026540934 ・38.72 kB
-
201310241026540934
924955_201310241026540934 ・38.72 kB
-
201310241026540934
924955_201310241026540934 ・38.72 kB
-
201310241026540934
924955_201310241026540934 ・38.72 kB
-
201310241026540934
924955_201310241026540934 ・38.72 kB
-
201310241026540934
924955_201310241026540934 ・38.72 kB
-
201310301522100757
927320_201310301522100757 ・38.72 kB
-
201310301522100757
927320_201310301522100757 ・38.72 kB
-
201310301522100757
927320_201310301522100757 ・38.72 kB
-
201310161032530434
922293_201310161032530434 ・38.72 kB
-
201311041429230738
928431_201311041429230738 ・38.72 kB
-
201310090912000700
920436_201310090912000700 ・38.72 kB
-
201310090930590702
920445_201310090930590702 ・38.72 kB
-
201310241026540934
924955_201310241026540934 ・38.72 kB
-
201310041835450663
919495_201310041835450663 ・38.72 kB
-
201310301522100757
927320_201310301522100757 ・38.72 kB
-
201310180912560163
922976_201310180912560163 ・38.72 kB
-
201310230918210401
924227_201310230918210401 ・38.72 kB