Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Raport "Toruń przyjazny seniorom" zawiera rekomendacje do stworzenia polityki senioralnej w Toruniu, jednak może pomóc przy tworzeniu takich dokumentów w każdym innym mieście. Raport powstał w ramach projektu "Senior-Aktywny Mieszkaniec!", prowadzonego przez Pracownię Zrównoważonego Rozwoju (PZR) we współpracy z Instytutem Badań i Inicjatyw Senioralnych.
„Senior — Aktywny Mieszkaniec!” to projekt, w którym badaliśmy potrzeby toruńskich seniorek i seniorów oraz zaangażowaliśmy ich do wypracowania wytycznych do kształtowania polityk senioralnych w Toruniu.
My, Pracownia Zrównoważonego Rozwoju, jesteśmy przekonani, że zrównoważony rozwój miast jest możliwy tylko wtedy, kiedy wszyscy mieszkańcy mają możliwość wpływać na jego zmianę. Od lat moderujemy konsultacje z mieszkańcami miast i gmin w całej Polsce. Zawsze staramy się, aby grupy, z którymi pracujemy, były reprezentatywne, aby znaleźni się w nich kobiety, mężczyźni, studenci, przedsiębiorcy, rodzice małych dzieci, a także seniorzy. Wiemy, że ich potrzeby różnią się. Tworząc przyjazne, bezpieczne miasto, w którym dobrze się mieszka, pracuje, rozwija biznes, trzeba wziąć pod uwagę oczekiwania różnych grup interesariuszy.
Coraz więcej Polaków ma więcej niż 60 lat. Postanowiliśmy sprawdzić, jak żyje im się w Toruniu, czy mają szansę na rozwijanie swoich pasji, czy mogą wygodnie poruszać się po mieście, czy infrastruktura jest przystosowana do ich możliwości, stylu życia.
Seniorzy nie stanowią homogenicznej grupy. Różni ich wiek (zupełnie inne potrzeby, możliwości mają 55-latkowie, a inne 80-letnie osoby), stan zdrowia, możliwości finansowe, zainteresowania. Wiele ich jednak łączy: zwracają uwagę na miejsca do siedzenia — ich zbyt małą ilość, brak oparć, na zbyt mały rozmiar tekstu na afiszach czy tablicach z rozkładem jazdy. Poruszanie się po mieście utrudniają „kocie łby”, wystająca kostka, ale także zbyt wąskie chodniki, śliskie pasy na przejściach i zbyt krótkie zielone światło. Seniorzy mają też problem z dotarciem do informacji na temat oferty kulturalnej: raczej nie korzystają ze smartphonów, portali społecznościowych, rzadko z internetu, a miejski informator nie dociera na dzielnice oddalone od centrum, brakuje tam także słupów ogłoszeniowych. Informacje na temat promocji w sklepach trafiają wprost do skrzynek pocztowych, zapowiedzi koncertu, wykładu czy konsultacji miejskich są znacznie mniej dostępne. Wielu seniorów chciałoby bardziej angażować się w sprawy swojego osiedla czy miasta, udzielać się jako wolontariusz, pomagać potrzebującym dzieciom czy też niedołężnym seniorom, ale nie wiedzą, jak, za pomocą jakiej organizacji mogą to robić. Zwracają też uwagę, że w pewnym wieku trudno jest wybrać się co centrum, zwłaszcza późnym wieczorem, dlatego zależy im na miejscach spotkań w ich okolicy ,na wydarzeniach organizowanych w pobliżu miejsca zamieszkania. Seniorzy zgłosili też wiele propozycji dotyczących usług związanych z leczeniem i profilaktyką zdrowia, między innymi stworzenie systemu, przypominającego o wizytach lekarskich czy popularyzację usług geriatrycznych. Seniorzy obawiają się przyszłości, pogorszenia stanu zdrowia, konieczności większego uzależnienia się od pomocy innych. Chcieliby mieć możliwość korzystania z dziennych domów seniora, w codziennych czynnościach, takich jak choćby umycie okien, przydałaby się pomoc wolontariuszy albo skorzystania z komercyjnej dostępnej dla kieszeni seniora oferty w tym zakresie.
Polecam raport, dostępny pod adresem: http://www.pzr.org.pl/torun-przyjazny-seniorom/
Źródło: PZR
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.