Według ostatniego rankingu prestiżu zawodów i specjalności agencji SW Research, pozycję liderów niezmiennie zajmują strażacy oraz pracownicy medyczni (lekarze, ratownicy medyczni, pielęgniarki). Na drugim końcu rankingu, czyli wśród zawodów, które najmniej darzymy szacunkiem, znajdują się influencerzy i youtuberzy. Wśród badanych cieszą się oni jeszcze mniejszym prestiżem niż politycy.
Wciąż jednak influencer to najbardziej popularny zawód wśród dzieci i młodzieży. Badania Morning Consult pokazują, że 57 proc. osób z pokolenia Z, czyli urodzonych w latach 1997–2012, chciałoby zostać influencerem/ką.
Fundacja Zwalcz Nudę znalazła sposób, jak przekuć te marzenia w realne, wartościowe, a przede wszystkim pożyteczne dla Ziemi działanie!
Pokolenie dzisiejszych nastolatków nie czerpie już informacji z telewizji, czy innych tradycyjnych mediów, a z YouTube, Instagrama, czy Tik Toka. Badania Pew Research Center wskazują, że osoby w wieku 13-17 lat wybierają najczęściej wybierają YouTube (95 proc. przebadanych), następnie TikTok (67 proc.) i Instagram (62 proc.).
W Internecie wśród idoli nastolatków roi się od influencerów, czy tzw. „pranksterów”, których treści nie zawsze są wartościowe merytorycznie, a czasem nawet szkodliwe. Wspomnieć wystarczy popularne filmiki, jak „Kto wypije najwięcej energetyków” (150 tys. wyświetleń), „50 h bez snu” (455 tys. wyświetleń w 3 dni), wysadzanie auta w powietrze (3,2 mln wyświetleń) i inne.
Na szczęście media społecznościowe są także platformą do szerzenia treści edukacyjnych – w lekkiej i przystępnej formie. Takie treści przygotowują m.in. Paulina Górska – eko edukatorka, Konrad Skotnicki (Doktor z Tik Toka) – popularyzator nauki, Busem Przez Świat – twórcy bloga podróżniczego, Marcin Kruszewski (Prawo Marcina) – popularyzator prawa, twórca książek i TikToker roku 2023 i inni.
Brygada Porządkowa – influenserzy na ratunek Matce Ziemi
Obserwując te trendy, Fundacja Zwalcz Nudę postanowiła wykorzystać potencjał nastolatek i nastolatków i stworzyć Brygadę Porządkową, czyli grupę młodych influencerów i influencerek – na wzór popularnych już ekip w mediach społecznościowych.
– Różnica jest jednak znacząca – mówi członkini zarządu Fundacji Zwalcz Nudę, Oliwia Kujawa. – Treści przygotowywane przez członków Brygady Porządkowej, będą dotyczyć ochrony środowiska, ekologicznego stylu życia i wyzwań, przed którymi stoimy w związku ze zmianami klimatycznymi.
Zadaniem Brygady Porządkowej będzie dotarcie do swoich rówieśników, tzw. „followersów” i szerzenie idei ekologicznego stylu życia, a także edukowanie na temat tego, że nawet małe zmiany, które wprowadzamy do swojej codzienności, jak np. oszczędzanie wody, mogą mieć znaczenie z punktu widzenia środowiska.
– Wiemy, że postać influencera nie jest kojarzona dobrze, szczególnie przez rodziców – mówi Oliwia Kujawa. – Chcemy wykorzystać potencjał młodych ludzi i ich zainteresowanie social mediami. Nie chcemy niczego zakazywać, ani tłumaczyć, że popełniają błąd, śledząc takie, a nie inne postaci w internecie, bo spowoduje to efekt odwrotny od zamierzonego. Zamiast tego pokazujemy, co – jako influencer – można dobrego robić dla innych, dla wspólnoty, dla Ziemi.
Uczestnikami i uczestniczkami Brygady Porządkowej będą osoby w wieku od 13. do 17. roku życia. Aby jak najlepiej przygotować ich do wykonania misji, organizatorzy projektu przygotują dla nich serię spotkań edukacyjnych, jak. np. warsztaty w zakresie skutecznej obsługi mediów społecznościowych, spotkanie z parlamentarzystami na temat ochrony środowiska. Planowana jest także wizyta w sortowni odpadów, spacer ekologiczny z przewodnikiem po jednym z największych torfowisk w Polsce, spływ kajakowy połączony z lekcją na temat rzecznego ekosystemu. Kluczowe będzie także szkolenie w zakresie bezpiecznego poruszania się w internecie i różnych niebezpieczeństw czyhających na użytkowników – niepełnoletnich i nie tylko. W projekcie, jako mentorzy, wezmą udział m.in. prof. SGGW dr hab. Zbigniew Karaczun, prof. Piotr Skubała, a także wspomniany Konrad Skotnicki, czyli Doktor z Tik Toka.
– Nie możemy odkładać działań na rzecz ochrony klimatu na później. Nie ma już na to czasu – mówi jeden z ekspertów projektu, dr hab. Zbigniew Karaczun, prof. SGGW. – Oznacza to, że główna odpowiedzialność za nie spoczywa dziś na ludziach dorosłych. Dotyczy to także przygotowania młodych ludzi do wyzwań przed jakimi staną oni za kilka lat. To oni będą musieli kontynuować projekt rozwoju neutralnej klimatycznie cywilizacji i prowadzić klimatyczną transformacje gospodarki i społeczeństwa. To oni będą zmuszeni do wdrażania działań adaptacyjnych do skutków zmiany klimatu. Bardzo ważne jest więc to, żeby jak najlepiej ich do tego przygotować i wykształcić lokalnych liderów, którzy taką wiedzę będą potrafili przekazywać swoim rówieśnikom.
Poza uczestnictwem w szkoleniach, warsztatach i wycieczkach, Brygada Porządkowa, będzie realizować przygotowane wcześniej wyzwania ekologiczne i relacjonować je na swoich kanałach w mediach społecznościowych, zarażając tym „eko wirusem” swoich obserwatorów i obserwatorki.
Aby zgłosić się do projektu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy oraz przygotować zadanie rekrutacyjne, polegające na nagraniu krótkiego filmiku i zamieszczeniu go na wybranej platformie społecznościowej. Filmik ma opowiadać o tym, co uczestnik/czka robi na co dzień dla dobra naszej Planety.
Szczegóły znajdują się na stronie www.zwalcznude.pl/brygada-porzadkowa.
Źródło: Fundacja Zwalcz Nudę