Biznes i organizacje społeczne stać na efektywną współpracę [film]
Najwyższy czas skończyć z pontonowymi mostami. Organizacje pozarządowe i biznes mają mnóstwo przestrzeni, w których mogą łączyć siły, uczyć się od siebie i trwale zmieniać świat. Jak zainteresować firmę współpracą, co zaoferować i z jakich narzędzi korzystać? Na te pytania odpowiada Wojciech Mróz z Ashoki w Polsce.
Czego organizacje społeczne i biznes mogą nauczyć się od siebie?
Budowanie mostów wymaga otwartości i zaufania. Udaje się tylko wtedy, kiedy partnerzy traktują się na równi. Organizacje społeczne muszą wyzbyć się moralizatorskiego tonu i mówienia, że biznes jest zły. Biznes z kolei nie powinien patrzeć z perspektywy mądrzejszego i pouczać NGO-sy.
Dzięki trwałym mostom obie strony mogą wynieść wiele wartości. Współpraca z firmami pozwala organizacjom profesjonalizować się i budować bardziej odporne działania i usługi. Inne, bardziej przedsiębiorcze podejście do pieniędzy, które do współprac wnosi biznes, sprawia, że organizacje przestają myśleć „od projektu to projektu" – podsumowuje Wojciech Mróz z Ashoka Polska. Na współpracy z organizacją pozarządową wiele może zyskać także i firma. Jak budować zaangażowanie i poczucie sensu z wykonywanej pracy? To trudne pytania, na które odpowiedzi przedsiębiorcy mogą znaleźć właśnie w trzecim sektorze.
Jak organizacje pozarządowe mogą zainteresować współpracą biznes?
Kluczem do drzwi potencjalnego partnera biznesowego jest:
- autentyczność
- i dobre przygotowanie.
Każda pracowniczka i pracownik organizacji społecznej musi wiedzieć, co robi i dlaczego to robi? Prawdziwe zaangażowanie to pierwszy element, który może przekonać do podjęcia współpracy. Organizacja powinna także odrobić przysłowiowe „zadanie domowe” i dowiedzieć się jak najwięcej o partnerze. Warto zdiagnozować potencjalne punkty styku, interesy, czy grupy odbiorców, które mogą stać się podstawą do budowania wspólnych pomysłów.
Co organizacja non-profit może zaoferować firmie?
Wiele polskich organizacji pozarządowych jest uzależnionych od grantów i dotacji. Kiedy przychodzą do potencjalnego partnera biznesowego, rzadko mają czas i przestrzeń, by dopracować szytą na miarę współpracę, która przyniesie wartość obu stronom w dłuższej perspektywie. Kończące się finansowanie sprawia, że szukają raczej łatwego łupu i dopasowania za wszelką cenę.
Pomysłem na przełamanie takiego schematu działania może być wypracowanie produktu lub usługi, do której organizacja będzie mogła zapraszać partnerów. Przykładem takiej usługi może być np. bilet wstępu na imprezę charytatywną. Taki model wprowadziłem w swojej inicjatywie Bieg Firmowy. Dzięki temu pakiety sponsorskie nie odgrywają już tak ważnej roli, a organizacja zyskuje wsparcie finansowe, które uniezależnia ją od jednego źródła przychodów np. grantów – podsumowuje Wojciech Mróz.
Spis treści:
- 00:18 Czego organizacje społeczne i biznes mogą nauczyć się od siebie?
- 01:48 Jak organizacje non-profit mogą zainteresować współpracą biznes?
- 03:10 Co organizacja powinna zrobić, zanim wyśle propozycję współpracy?
- 03:49 Narzędzia pomocne w budowaniu pomysłów między sektorami.
- 05:00 Co organizacja pozarządowa może zaoferować firmie?
Wojciech Mróz (Ashoka w Polsce): przedsiębiorca i doradca z 17-letnim doświadczeniem. W ostatnich pięciu latach udało mu się zbudować, a następnie sprzedać firmę, która ze średniorocznym wzrostem przychodów na poziomie ponad 800% znalazła się na 18. miejscu w rankingu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe 2019. Odpowiedzialny był również z poziomu udziałowca i szefa sprzedaży za skalowanie się jednej z największych polskich szkół IT Kodilla. Jest również doradcą zarządu fundacji Ashoka.org w Polsce, która zrzesza na całym świecie ponad 3600 przedsiębiorców społecznych. Prywatnie od dwóch lat odkrywa świat muzyki, grając na handpanie.
Przeczytaj także:
Marketing społecznie zaangażowany, czyli wszyscy wygrywają
Marketing w NGO: trzy sposoby na wzmocnienie przekazu twojej organizacji
Partnerzy biznesowi dla NGO – jak ich szukać, żeby nie błądzić?
10 stron internetowych polskich organizacji, z których warto uczyć się, jak angażować
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektora 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy! 🙂
Źródło: Sektor 3.0